Mirteldesign.se

Antalet skönhetskliniker har mer än fördubblats sedan 2010 – Men experter inom skönhetsbranschen påpekar att drömmen om att äga en klinik fortfarande kan vara lång och besvärlig

Mycket tyder på att svenska konsumenter verkligen har börjat uppmärksamma skönhet. Faktum är att siffror från Statistiska Centralbyrån visar att antalet "behandlingscenter inom personlig vård", mer kända som skönhetskliniker, mer än fördubblats sedan 2010. Siffran har stigit från 2 804 skönhetskliniker år 2010 till hela 6.129 i slutet av 2021. En liknande stigning ser vi när det kommer till antalet jobb inom branscher som massage, skönhetsvård, hälsa, solcenter och andra tjänster. Här har antalet anställda gått från 926 till 3.226 under samma period. Experter inom skönhetsbranschen påpekar dock att drömmen om att starta en egen skönhetsklinik fortfarande kan vara lång och besvärlig.

”Även om vi 2021 såg att svenskarna aldrig har lagt så mycket pengar på behandlingar inom personlig vård som någonsin tidigare har inträdesbarriären tyvärr höjts för de många företagare som vill starta en egen klinik” hävdar Jasper Bos från Mirtel Design, en av de ledande producenterna av klinik- och arbetskläder för skönhetskliniker i hela norra Europa.

Trots tillväxten av antalet företag och anställda inom skönhetsbranschen visar siffrorna också på en mer stagnerad konsumtion bland de många tjänsterna på de svenska skönhetsklinikerna. De senaste årens konsumtion följer helt enkelt inte samma tillväxt som antalet företag och anställda i branschen.

"Coronapandemin har helt enkelt orsakat ett förändrat konsumtionsmönster där de svenska konsumenterna inte har varit lika trygga med att välja behandlingsformer på olika kliniker samtidigt som de många nedläggningarna också har skapat ekonomisk press på de många klinikerna över hela landet" fortsätter Jasper från Mirtel Design.

Det är dock framför allt säkerheten och tryggheten i att välja en av de många skönhetsbehandlingarna där det finns flera möjligheter att förbättras. Hos Mirtel Design såg man snabbt att denna barriär skulle förändra branschen och har efterlyst nya initiativ och åtgärder för den enskilda kliniken.

”Genom att investera i ett säkrare urval av klinik- och arbetskläder samt de många nya typerna av skyddsutrustning för skönhetsklinikens personal kan man förbättra tryggheten under behandlingar för både kunderna samt behandlarna – och det är därför vi har tagit stor hänsyn till detta när vi har börjat producera nya kollektioner” avslutar Jasper från Mirtel Design.

3 goda råd för dig som vill starta en egen skönhetsklinik, från experterna i klinikens arbetskläder

1. Behandlare på skönhetskliniken bör inte vara vardagsklädda

Att vara vardagsklädd bör vara ett minne blott när du ger dig av till arbetet som en behandlare på en klinik även om du inte nödvändigtvis kommer i fysisk kontakt med kunden. Coronapandemin har visat prov på att vi alla måste vidta försiktighetsåtgärder, och det går helt enkelt inte att ha samma kläder hemma som på kliniken. Istället bör du ta vårdkläder på största allvar och satsa på de kläderna du kanske tidigare hade valt bort. Det kan till exempel handla om behandlarens skor där du helst ska välja vårdskor snarare än vanliga gympaskor och gummiskor. Förutom att det är en bättre typ av sko att gå i under en arbetsdag förbättrar den även säkerheten för både behandlare och kunder.

2. Sätt din prägel på klinikens kläder genom att inkludera ditt eget varumärke

Om du väljer en av de många kollektionerna inom vårdkläder har vissa kliniker den felaktiga missuppfattningen att du blir tvungen att förvänta dig ett tråkigt uttryck av vita och gråa toner på klinikens rockar, tunikor och förkläden. Hos Mirtel Design är detta långt ifrån fallet då det finns alla möjligheter i världen att anpassa arbetskläderna enligt det uttrycket du vill förmedla. Du kanske exempel lägger till klinikens logga och färger, men andra idéer kan också vara citat och mönster som kunderna kan använda för att känna igen behandlarna och kliniken. Barriären för att ta fram specialdesignade vårdkläder är inte heller speciellt hög, så även små kliniker med en mindre personalstyrka kan få tag på specialdesigns till låga priser.

3. Det ska vara bekvämt att bära arbetskläderna dag efter dag

Även om det primära syftet med att välja vårdkläder är att förbättra säkerheten och minska risken för infektion är det minst lika viktigt att behandlaren känner sig bekväm i arbetskläderna. Det bästa rådet här är att undersöka materialet noggrant innan köp. Välj alltid rena material som inte använder för många olika material, såsom vårt högkvalitativa medicinska material som är (OEKO-TEX-certifierat) och som används i bland annat våra labbrockar, vårdbyxor, jackor och förkläden.

Mirteldesign.se
Raua 55
10120 Tallinn

+372 5553 7105https://mirteldesign.se

Mirtel Design producerar arbetskläder och klinikkläder för hälso- och skönhetsbranschen och finns att köpa i hela Norden. Våra kunder älskar oss på grund av vår goda kvalitet och många alternativ.

Sedan 2004 har Mirtel Design producerat kläder för en krävande bransch och detta bidrar till att göra våra kunder så nöjda med produkterna, eftersom vi över tid alltid har haft komfort och material i åtanke, vilket säkerställer dig en bekväm produkt som tål ett långt arbete dag och ser bra ut på samma gång.

Mirtel Design finns i hela Norden och kan levereras direkt till din dörr. För att säkerställa kvalitet och låga priser sparar vi lager och allt skickas direkt från vårt huvudkontor i Estland. Detta ger lite längre leveranstid, men säkerställer ett bra pris och valuta för pengarna. Vi ser fram emot att välkomna dig och vi finns alltid tillgängliga om du har några frågor.

Följ Mirteldesign.se