IKEA fyller 80 år - tävlar ut fler än 130 eftertraktade designklassiker

Som en hyllning till svensk designhistoria och uppmaning till att förlänga livet på heminredning arrangeras “Vinn Vintage” på alla IKEA varuhus i Sverige. Med en personlig motivering kan kunder delta i tävlingen med chans att vinna bland annat eftertraktade samlarobjekt som IMPALA fåtölj (1972), MOMENT soffa (1985) och IKEA PS NÄTÖN (2002).
– Design och kvalitet har alltid varit hörnstenar i vårt arbete för att utveckla produkter för det moderna folkhemmet. Med tävlingen kan vi stolt visa upp varje tidsepok sedan 50-talet där designers från varje generation bidragit till vad IKEA är idag. I tävlingen finns några riktigt eftertraktade klassiker som snart kommer få ett nytt liv, men nu i ett annat hem, säger Caroline von Garaguly, heminredningsexpert på IKEA Sverige.
Intresset för vintagemöbler från IKEA har aldrig varit större, och samtidigt är det minst lika viktigt att underlätta för konsumenter att återvinna möbler även från senare datum när behoven förändras. Sedan några år erbjuder IKEA en second hand-tjänst där kunderna kan värdera och sälja tillbaka gamla IKEA möbler, som IKEA sen säljer vidare i Cirkulärbutiken i något av varuhusen. På så sätt kan gamla IKEA möbler leva vidare och hitta nya hem att trivas i.
– Genom att göra det enklare för kunderna att förlänga livet på IKEA möbler, kan vi ge fler produkter en andra chans i våra cirkulärbutiker. Att hylla designklassiker från IKEA är ett sätt att uppmärksamma våra kunder på att den här tjänsten finns och att inleda vårt 80-årsfirande, säger Caroline von Garaguly.
Värdeökningen och intresset för second hand-möbler från IKEA är större än någonsin. Mycket tack vare en hög designkvalitet som håller för både ögat och tidens tand. Många av möblerna i tävlingen betingar ett värde mångdubbelt sitt första katalogpris, och det är inte sällan slutpriset överrumplar även auktionshusen. Exempelvis fåtöljen CAVELLI, formgiven av Bengt Ruda 1958–59, som såldes i maj 2022 för 155 000 kronor på auktionshuset Bukowskis - det högsta pris en IKEA möbel någonsin sålts för .
Just CAVELLI kommer inte finnas tillgänglig i “Vinn Vintage”, men här har de tävlande istället chans att vinna bland annat den exklusiva karmstolen AMIRAL (cirkapris second hand 10 000 kronor) och minst lika eftertraktade NATURA fåtölj (cirkapris second hand 10 000 kronor) båda formgivna av Karin Mobring, designer bakom mångadesignsuccér på IKEA under 60–90-talet.
En milstolpe i IKEAs designhistoria var lanseringen av PS kollektionerna i början av 90-talet. IKEA PS formgavs av namnkunniga formgivare och gav uttryck för en skandinavisk enkelhet. PS kollektionerna stärkte IKEAs grundidé om demokratisk design. Det vill säga att göra design tillgängligt för många människor till ett lågt pris. Under 2010-talet fortsatte arbetet med större kollektioner som IKEA STOCKHOLM och IKEA SINNERLIG, båda uppmärksammade för sin designkvalitet. Kanske kan man redan nu ana några av framtidens IKEA designklassiker då flera av möblerna från dessa kollektioner redan ger ett högre pris på auktioner än när de lanserades?
Exempel på möbler i Vinn Vintage och dess värdeökning (SCB prisomräknare konsumentprisindex)
- IMPALA fåtölj, nypris 455 kr, 1972, index 3 743 kr, 2022, ca pris second hand 15 000 kr
- AMIRAL karmstol, nypris 195 kr, 1970, index 1 826 kr, 2022, ca pris second hand 10 000 kr
- NATURA fåtölj, nypris 546 kr, 1977, index 2 839 kr, 2022, ca pris second hand 10 000 kr
- MOMENT soffa nypris 1 490 kr, 1985, index 3 760 kr, 2022, ca pris second hand 6 000 kr
- IKEA PS NÄTÖN nypris (uppgift saknas) 2002, ca pris second hand 15 000 kr
Om tävlingen Vinn Vintage
Från att vintageobjekten finns på plats i varuhusen går det att tävla 25 januari–4 februari. Tävlingstalong finns att hämta på tag-själv-lagret där också möblerna finns utställda. Man tävlar med en kort motivering om varför man vill vinna just ett av objekten, man kan delta i tävlingen om flera av objekt, men bara bli vinnare av ett objekt. Ett villkor för att vinna är att man kan vara på plats i varuhuset lördagen den 4 februari klockan 15, då vinnarna dras. För att se vilka objekt som finns att tävla om på respektive varuhus, besök IKEA.se.
Ladda ner högupplösta bilder
Produkter från Vinn vintage: Bildbanken
Arkivbilder från IKEAs historia: Bildbanken
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder





Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA öppnar i tre nya städer i början av 202617.12.2025 09:39:50 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att etablera sig i fler nya städer i landet. I början av 2026 öppnas mindre enheter i Varberg samt Kristianstad och till våren öppnar en historisk IKEA Planera och beställ i Visby, den första IKEA-enheten på Gotland någonsin.
Färgsprakande vår med SMÖRFISK och TJÄRLEK16.12.2025 10:00:08 CET | Pressmeddelande
När våren kommer är det tid att förnya hemmet med vackra blommönster och dukning i livfulla pasteller. Med kollektionerna SMÖRFISK och TJÄRLEK från IKEA, matchande dekoration och en dos kreativitet, har du allt du behöver för att förvandla ditt dukade bord till en färgsprakande vårbukett.
Svenska entreprenörer inom social hållbarhet får stöd för att kunna växa genom nytt program16.12.2025 08:02:12 CET | Pressmeddelande
Elva sociala entreprenörer inom social hållbarhet från hela Sverige har valts ut till det nya acceleratorprogrammet Everyone’s Business, ett initiativ av Reach for Change och IKEA Social Entrepreneurship. I Everyone’s Business får deltagarna tillgång till nätverk, kunskap, mentorskap och 300 000 kronor var för att kunna skala upp sina verksamheter och göra större skillnad för fler.
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
