Bälte livsviktigt i A-traktorer och mopedbil

De inspelade krockfilmerna från VTI:s krocksäkerhetslaboratorium i Linköping visar hur illa det kan gå och bekräftar det uppenbara: Det finns ett stort behov av att öka trafiksäkerheten på många områden för både förare och passagerare i A-traktorer och mopedbilar.
Vid alla tre krocktesterna var föraren bältad och passageraren obältad. De första två testerna skedde med A-traktor, en i 30 km/h, den andra i 40 km/h och det tredje testet med en mopedbil i 40 km/h. Den bältade föraren hade slagit huvudet i rattens mitt, medan den obältade passagerarens huvud slagit i vindrutan så hårt att den sprack och buktade ut. Så blev det för alla fordonen och i alla hastigheter.
Alla tre krocktester skedde under förra veckan under ledning av forskningsingenjör Jan Wenäll. På plats som åskådare fanns, förutom VTI:s medarbetare, berörda myndigheter, universitet, försäkringsbolag, ideella organisationer och media. Speciellt inbjudna var även elever från fordons- och transportprogrammet vid Vreta utbildningscentrum i Linköping. Skadorna var mycket värre än vad de kunnat föreställa sig, en av tjejerna som brukar köra A-traktor uttryckte att hon aldrig skulle ta med en obältad passagerare igen.
Till skillnad från vanliga krocktester, där själva fordonen blir testade, var dessa i första hand tänkta som en kunskapshöjande insats för att påvisa de allvarliga följder som kan bli i en kollision.
Forskningsinstitutet har för närvarande två projekt på gång om långsamgående fordon.Det ena handlar om riskmedvetenhet, säkerhet och utbildning för unga förare med AM-körkort. Det andra om mopedbilars och A-traktorers påverkan på trafiksäkerheten. Projekten leds av utredare Susanne Wallhagen och seniora forskaren Helena Selander på VTI.
Enkäter med unga förare har visat att cirka 80 procent i mopedbilar alltid har bälte på sig, jämfört med endast cirka 40 procent i A-traktorer. Under 2022 omkom fyra ungdomar i A-traktorer. Statistiken visar att speciellt A-traktorer har ökat de senaste åren och att antalet olyckor ökat ännu mer än antalet nytillkomna fordon. Det är i dag inte lag på att ha bälte i A-traktorer. I mopedbil gäller bälte för den som inte har hjälm.
– Ett utredningsuppdrag från regeringen till Transportstyrelsen är nu på remiss. Det handlar om förändrade regler när det gäller A-traktorer, och där finns många goda förslag, sade Susanne Wallhagen.
Nyckelord
Kontakter
Helena SelanderSenior forskare
Tel:031-7502621Tel:070-9430115helena.selander@vti.seSusanne WallhagenUtredare
Tel:013-204132Tel:072-2095027susanne.wallhagen@vti.seJan WenällForskningsingejör
Tel:013-204373Tel:070-9430464jan.wenall@vti.seBilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ride the future får nya bussar och säkrar långsiktig finansiering18.12.2025 11:43:16 CET | Pressmeddelande
Ride the future-projektet växlar upp med nya fordon och trafik till nya områden under nästa år. Beslut om stöd från Tillväxtverket gör även att den långsiktiga finansieringen är säkrad.
Stora skillnader mellan däck vid vintercykling17.12.2025 11:45:24 CET | Pressmeddelande
Forskningsresultat visar att det är väl värt att använda dubbdäck på cykel vid vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet förbättras säkerheten påtagligt vid vintercykling.
Pressinbjudan Transportforum 202616.12.2025 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Hur går utvecklingen mot självkörande fordon, vad är det senaste inom elektrifieringen och vilka konsekvenser får all ny teknik för samhället och oss som individer? Transportforum 2026 har två tydliga teman: automatisering och elektrifiering. Dessutom presenteras som vanligt ny kunskap inom hela elva andra områden. Välkommen att bevaka konferensen!
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
