Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så har svenska folkets resvanor förändrats efter pandemin
Under två år av pandemi så avstod de flesta svenskar från utlandssemester, och även 2022 kom av sig som reseår på grund av passproblem, kaotiska flygplatser och inställda flyg - 51 procent av svenskarna hade velat resa mer än de gjorde under förra året enligt Tickets Sifoundersökning. I år planerar däremot nästan varannan svensk (46 procent) att resa utomlands, där de flesta (36 procent) planerar att resa utomlands 1-2 gånger.
- Trots stundande lågkonjunktur ser vi inte en minskning i hur många som uppger att de planerar resa under året. Efter tre år utan utlandsresor för många svenskar så ska det mycket till för att man inte ska boka in en semesterresa 2023. Det vi kan se är dock att omvärldshändelser har påverkat hur man bokar resor och vart man vill resa, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Semesterresor och ekonomin – höjda matpriser påverkar mest
Innan pandemin så uppgav 39 procent av svenskarna att de ändrat sina resvanor på grund av klimatförändring, tätt följt av terrordåd eller terrorhot vilket angavs av 33 procent. I årets undersökning var det drygt hälften så många, 20 procent, som nämnde miljöhot som en faktor som påverkat deras resande, medan bara 6 procent påverkats av terrorhot. I stället är det kriget i Europa och det ekonomiska läget som numera påverkar svenskarnas resande. Allra störst inverkan har höjda matpriser, tätt följt av minskat värde av inkomst (p.g.a. inflation) samt höjda elpriser, bränslepriser och boräntor. Trots detta uppger 33 procent att det ekonomiska läget inte kommer påverka deras semesterresande alls, medan 52% fortfarande tänker resa men däremot anpassar hur och var de reser. Endast 13 procent tänker helt avstå från semesterresa utomlands 2023.
Otrygg omvärld – tryggt resande
Efter tre år av kriser och restriktioner så är det trygghet, hängsle och livrem som gäller för svenskarna. Resandet ska vara enkelt och smidigt, till välbekanta semesterklassiker. Detta har bland annat gjort att en större andel väljer att boka en charter- eller paketresa i stället för att boka flyg och hotell var för sig. Den största förändringen i bokningsbeteende är att 28 procent uppger att de alltid ser till att boka avbokningsbara biljetter, så att man har möjlighet att ändra sig om något skulle hända i omvärlden eller i privatekonomin. Högst upp på listan av vad svensken värdesätter vid bokning av resor är att boka via en seriös och väletablerad aktör, och 59 procent uppger att detta är avgörande för var eller hos vem de bokar sin utlandssemester. Även personlig service och rådgivningsmöjligheter (20 procent) samt resebolagets tillgänglighet via telefon och e-mail (17 procent) har seglat upp som viktiga faktorer som avgör var man bokar sin resa.
- Under 2022 har vi märkt av det ökade behovet av trygghet vid bokning av resa, då de senaste åren tyvärr bestått av många oförutsedda händelser. Trenden av ökat behov av smidiga, trygga bokningar hänger kvar in i 2023, där många har fått erfara vikten av att få tillgång till råd och assistans om något oplanerat sker. På frågan om vad som var viktigast vid bokning av resa svarade en majoritet att en seriös och väletablerad väger tyngst 2023, medan priset hade störst inverkan vid val av vem man bokar med 2019. Detta trots det ekonomiska läget, vilket säger en del om hur högt tryggheten värdesätts nu, säger Sofia Eddelid.
Svensken längtar efter sol och värme
Den främsta anledningen till att man reser utomlands under 2023 är för att få sol och värme, det uppger 48 procent av svenskarna. Även att få kvalitetstid med sin partner eller familj, samt att komma bort från vardagen, är viktiga anledningar att boka in en utlandssemester under 2023 och uppges av drygt 40 procent. Detta gör att 6 av 10 resor på topplistan just nu består av resor till sol- och bad, där klassiska favoriter dominerar: Spanien och Thailand.
Ett urval av trendande semesterländer från Ticket Collection 2023:
- Årets förlorare: Långresor
Europa är årets vinnare, dit resandet ökar med 16 procent jämfört med samma period 2019. I stället har långresorna nästan halverats, men enstaka undantag som exempelvis Thailand. Detta beror på trenden mot tryggt och smidigt, helst inom EU, i kombination med höga bränslepriser som gör framför allt långflygningar dyrare.
- Årets vinnare: Spanien
Det allra mest populära resmålet är Spanien, dit bokningarna ökar med 24 procent jämfört med innan pandemin. Spanien är även det resmål flest svenskar vill resa till under 2023, enligt Tickets SIFO-undersökning. I synnerhet Kanarieöarna träder fram som pandemins vinnare. Ögruppen är i princip det enda resmålet i Europa som har sol- och badväder under vintern, och har kunnat välkomna mängder av resenärer som innan pandemin brukade resa till Miami eller Asien under vintern.
- Årets storstad: London
Svenskarnas favoritresmål för storstadsupplevelser vid sidan av New York har alltid varit London. Nu när man inte riktigt hittat tillbaka till långresor efter pandemin så lockar Storbritannien mer än USA, och resorna dit har ökat med 44 procent.
- Årets raketer: Grekland och Tyskland
Trenden mot sol- och badresor inom Europa gynnar Grekland, som är årets största klättrare med en bokningsökning på 84 procent jämfört med innan pandemin. Bland storstadsresenärerna har Tyskland snabbt seglat upp som en favorit, där bokningarna har ökat med 70 procent jämfört med 2019 – Berlin ligger i toppen tätt följt av München.
Tio i topp länder
1. Spanien (1)
2. Storbritannien (6)
3. Thailand (2)
4. Frankrike (5)
5. Tyskland (10)
6. USA (3)
7. Italien (9)
8. Grekland (NY)
9. Turkiet (8)
10. Portugal (7)
Källa: Tickets bokningsstatistik. Bokningar gjorda 1/11-2022-14/1-2023, siffra inom parantes står för placering samma period 2019.
Fullständig rapport finner du bifogat. För frågor eller önskan om specifik statistik, kontakta:
Sofia Eddelid
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
sofia.eddelid@ticket.se, 076-2732348
Nyckelord
Kontakter
Sofia EddelidPR och kommunikationsansvarig
Tel:0762732348Sofia.Eddelid@ticket.seBilder
Dokument
Om
Om Ticket: Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning under varumärkena Ticket och AirnGo. Försäljningen uppgår till ca 7 miljarder kronor och bolaget har ca 330 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Fynda resor under Black Week – 5 tips21.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Week är en av årets höjdpunkter för den som vill boka drömresan till ett extra bra pris. Men för att göra de bästa fynden krävs både planering och timing. Här delar resebyrån Ticket med sig av sina fem bästa tips för att säkra nästa drömsemester.
Spanien toppar bokningarna i november trots oväder19.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots kraftiga oväder och översvämningar i Spanien denna höst, fortsätter landet att vara en av svenskarnas mest älskade semesterdestinationer. Spanien dominerar resebyrån Tickets topp tio-lista över de mest bokade resmålen under de två första veckorna i november. Hela sex av tio placeringar går till spanska destinationer.
Hetaste citydestinationerna just nu – Europa den stora vinnaren12.11.2024 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Resemönstret har förändrats efter pandemin och svenska resenärer fortsätter att välja europeiska citydestinationer framför långväga resmål. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar att London, Barcelona och Amsterdam dominerar cityresorna i november.
Utebliven Kamala Harris-effekt för resebolagen8.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Positiv eller negativ medierapporteringen om ett land påverkar svenskarnas reslust, och det amerikanska presidentvalet är inget undantag. Färska siffror från resebyrån Ticket visar att det turbulenta valet har lett till en minskning av resandet till USA, och Trumps seger kommer sannolikt medföra att landets återhämtning på semestertopplistorna får dröja.
Historisk räntesänkning väntas lyfta svenskarnas reslust7.11.2024 13:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter Riksbankens största räntesänkning på tio år förväntas ett uppsving för resebranschen. Enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning uppgav 35 procent av svenskarna att deras semesterresande har påverkats negativt till följd av de höga räntorna. Med den historiska dubbelsänkningen öppnas nu möjligheter för en ökad efterfrågan på resor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum