Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen

Idag tar kosten 55 % av jordens biologiska kapacitet i anspråk och påverkar förutom omvärlden även människors hälsa i stor omfattning. Med målet att senast 2025 erbjuda det bästa sortimentet för en medveten och hållbar livsstil lanserar Lidl Sverige en ny hälsopolicy på global nivå. Hälsopolicyn baseras på vetenskapliga mål och bygger på en så kallad planetär kosthållning.
– Arbetet med att uppmärksamma och utbilda våra kunder kring val av kost påverkar samtliga av våra strategiska fokusområden och förenar områdena livsmedelssäkerhet, hälsosam kost, hållbar kost samt transparens och kompetens. En medveten kosthållning är inte bara ett positivt bidrag till vårt fokusområde – att främja hälsa – den har även en positiv inverkan på många andra områden. Den nya policyn ser till både vad som är bra för dig och bra för planeten, vilket vetenskapen kallar för en planetär kosthållning. Det är utifrån denna strategi som vi kontinuerligt driver på vidareutvecklingen av vårt sortiment av egna märkesvaror för att kunna erbjuda våra kunder säkra, hållbara, sunda och prisvärda produkter, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Lidl arbetar löpande för att öka andelen ekologiska och miljömärkta varor i sortimentet. Livsmedelskedjan har som mål att öka andelen växtbaserade proteinkällor i sortimentet och samtidigt minska råvarornas negativa ekologiska och sociala effekter i leveranskedjorna. För att göra det enklare att välja livsmedel för en mer hållbar kost kommer de delvis att utveckla sitt sortiment och erbjuda ett större urval av veganska och vegetariska livsmedel. Därtill kommer andelen fullkorn i det egna sortimentet också att ökas, liksom utbudet av högkvalitativa och hållbara vegetabiliska oljor.
Ett viktigt steg i Lidls hälso- och miljöarbete är även att kunna erbjuda och främja regionala och säsongsbetonade livsmedel från Sverige, så att det blir enklare för konsumenten att välja frukt och grönt utefter säsong.
Exempel på mål som ska nås senast 2025 inom ramen för den globala policyn ”Medveten kosthållning”:
- Successiv ökning av andelen fullkorn i Lidls egna märken.
- Ökning av andelen växtbaserade proteinkällor i Lidls sortiment.
Följ länken för att komma till Lidl Sveriges sajt för policyer för kvalitet och hållbarhet >>
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Dokument
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige öppnar ny, större butik i Sollefteå – ersätter tidigare butik med fördubblad yta och bredare sortiment12.6.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att förstärka sin närvaro i Västernorrland. Idag, torsdagen den 12 juni, öppnades portarna till Lidls nya, moderniserade butik i Sollefteå. Den nya butiken ersätter den tidigare lokalen och erbjuder en fördubblad försäljningsyta, ett bredare sortiment och en förbättrad shoppingupplevelse för Sollefteåborna.
Say cheese! Lidls Herrgårdsost från Matriket utsedd till bäst i test5.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidls egen herrgårdsost från Matriket har utsetts till bäst i test i ett smaktest av Allt om mat. I ett blindtest där smak, doft, utseende och konsistens bedömdes fick osten full pott – fem av fem plus. Osten blev inte bara testets vinnare – utan var också den billigaste av de ostar som var lagrade minst 12 månader. ”Den är fyllig, har lång smak och rikligt med saltkristaller vilket bevisar att osten har lagrats ordentligt”, anser testpanelen.
Lidl Sverige växer och vänder till vinst – Har vuxit med 43 procent sedan 20202.6.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges resultat för det brutna verksamhetsåret 2024/25 är nu klart. Företaget fortsätter växa och har sedan 2020 ökat sin omsättning med 43 procent. Det senaste verksamhetsåret var omsättningen nästan 19 miljarder kronor, vilket är en ökning med drygt två procent.
Fotbollsläger samlar unga tjejer från hela Europa – Lidl och UEFA Women’s EURO 2025™ satsar på nästa generation30.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
I sommar kommer 100 unga tjejer från hela Europa, varav en från Karlskoga, få utveckla sina fotbollstalanger tillsammans med likasinnade. På Lidl Youth Camp i Basel kommer de inte bara få bygga på sina styrkor, utan också växa som individer.
Korvfest på Lidl! Både grillkorv och chorizo från Matriket bäst i test23.5.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Gör dig redo för grillsäsongen – utan att behöva grilla plånboken! Lidls Sveriges grillkorv från det egna varumärket Matriket har utsetts till bäst i test i Aftonbladets stora grillkorvstest, där hela tolv korvar bedömdes. Samtidigt har Matrikets chorizo vunnit ett smaktest hos Bblat.se – och var dessutom testets billigaste. En dubbel vinst för grillen!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum