Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen
![Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen.](/data/images/00799/65f8d9ec-cd75-41d8-b264-dbf797933290-w_720.jpg)
Idag tar kosten 55 % av jordens biologiska kapacitet i anspråk och påverkar förutom omvärlden även människors hälsa i stor omfattning. Med målet att senast 2025 erbjuda det bästa sortimentet för en medveten och hållbar livsstil lanserar Lidl Sverige en ny hälsopolicy på global nivå. Hälsopolicyn baseras på vetenskapliga mål och bygger på en så kallad planetär kosthållning.
– Arbetet med att uppmärksamma och utbilda våra kunder kring val av kost påverkar samtliga av våra strategiska fokusområden och förenar områdena livsmedelssäkerhet, hälsosam kost, hållbar kost samt transparens och kompetens. En medveten kosthållning är inte bara ett positivt bidrag till vårt fokusområde – att främja hälsa – den har även en positiv inverkan på många andra områden. Den nya policyn ser till både vad som är bra för dig och bra för planeten, vilket vetenskapen kallar för en planetär kosthållning. Det är utifrån denna strategi som vi kontinuerligt driver på vidareutvecklingen av vårt sortiment av egna märkesvaror för att kunna erbjuda våra kunder säkra, hållbara, sunda och prisvärda produkter, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Lidl arbetar löpande för att öka andelen ekologiska och miljömärkta varor i sortimentet. Livsmedelskedjan har som mål att öka andelen växtbaserade proteinkällor i sortimentet och samtidigt minska råvarornas negativa ekologiska och sociala effekter i leveranskedjorna. För att göra det enklare att välja livsmedel för en mer hållbar kost kommer de delvis att utveckla sitt sortiment och erbjuda ett större urval av veganska och vegetariska livsmedel. Därtill kommer andelen fullkorn i det egna sortimentet också att ökas, liksom utbudet av högkvalitativa och hållbara vegetabiliska oljor.
Ett viktigt steg i Lidls hälso- och miljöarbete är även att kunna erbjuda och främja regionala och säsongsbetonade livsmedel från Sverige, så att det blir enklare för konsumenten att välja frukt och grönt utefter säsong.
Exempel på mål som ska nås senast 2025 inom ramen för den globala policyn ”Medveten kosthållning”:
- Successiv ökning av andelen fullkorn i Lidls egna märken.
- Ökning av andelen växtbaserade proteinkällor i Lidls sortiment.
Följ länken för att komma till Lidl Sveriges sajt för policyer för kvalitet och hållbarhet >>
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
![Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen.](/data/images/00799/65f8d9ec-cd75-41d8-b264-dbf797933290-w_240.jpg)
Dokument
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar ägg frigående inomhus 15-pack, 12- pack och 6-pack25.7.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar ägg från frigående höns inomhus stämplat med: 2SE684-35 , 2SE684-36 på ägget och det är endast dessa produktkoder som berörs. Bäst före datum till och med 2024-08-13.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött12.7.2024 17:36:20 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Bäst butiksbakat bröd hos Lidl Sverige10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är den bästa dagligvarukedjan när det gäller butiksbakat bröd. Det framgår av en nybakad undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom butiksbakat bröd.
Lidl Sverige bäst på frukt och grönt enligt Novus28.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är bäst på frukt och grönt. Det framgår av en färsk undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom frukt och grönt.
Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum