Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen

Med målet att göra det enklare för kunderna att välja en hälsosam kost tar Lidl Sverige nu steg för att ytterligare utveckla bland annat sortimentet och erbjuda ett större urval av veganska och vegetariska livsmedel. Samtidigt lanserar livsmedelskedjan mål om att öka andelen växtbaserade proteinkällor. Lidl Sverige kommer också att öka sitt sortiment av säsongsbaserade samt lokala och ekologiska råvaror, i linje med den nya globala policyn ”Medveten kosthållning” som har stöd i vetenskapliga insikter.
Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen.

Idag tar kosten 55 % av jordens biologiska kapacitet i anspråk och påverkar förutom omvärlden även människors hälsa i stor omfattning. Med målet att senast 2025 erbjuda det bästa sortimentet för en medveten och hållbar livsstil lanserar Lidl Sverige en ny hälsopolicy på global nivå. Hälsopolicyn baseras på vetenskapliga mål och bygger på en så kallad planetär kosthållning.

– Arbetet med att uppmärksamma och utbilda våra kunder kring val av kost påverkar samtliga av våra strategiska fokusområden och förenar områdena livsmedelssäkerhet, hälsosam kost, hållbar kost samt transparens och kompetens. En medveten kosthållning är inte bara ett positivt bidrag till vårt fokusområde – att främja hälsa – den har även en positiv inverkan på många andra områden. Den nya policyn ser till både vad som är bra för dig och bra för planeten, vilket vetenskapen kallar för en planetär kosthållning. Det är utifrån denna strategi som vi kontinuerligt driver på vidareutvecklingen av vårt sortiment av egna märkesvaror för att kunna erbjuda våra kunder säkra, hållbara, sunda och prisvärda produkter, säger Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Lidl arbetar löpande för att öka andelen ekologiska och miljömärkta varor i sortimentet. Livsmedelskedjan har som mål att öka andelen växtbaserade proteinkällor i sortimentet och samtidigt minska råvarornas negativa ekologiska och sociala effekter i leveranskedjorna. För att göra det enklare att välja livsmedel för en mer hållbar kost kommer de delvis att utveckla sitt sortiment och erbjuda ett större urval av veganska och vegetariska livsmedel. Därtill kommer andelen fullkorn i det egna sortimentet också att ökas, liksom utbudet av högkvalitativa och hållbara vegetabiliska oljor.

Ett viktigt steg i Lidls hälso- och miljöarbete är även att kunna erbjuda och främja regionala och säsongsbetonade livsmedel från Sverige, så att det blir enklare för konsumenten att välja frukt och grönt utefter säsong.

Exempel på mål som ska nås senast 2025 inom ramen för den globala policyn ”Medveten kosthållning”:

• Successiv ökning av andelen fullkorn i Lidls egna märken.
  • Ökning av andelen växtbaserade proteinkällor i Lidls sortiment.

Följ länken för att komma till Lidl Sveriges sajt för policyer för kvalitet och hållbarhet >>

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.