Elgiganten visar värdet av hållbar returhantering

Onlineshopping har blivit allt vanligare och med den har också returtrenden ökat, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor. Enligt en nyligen genomförd studie från Lunds universitet slängs ofta returprodukter inom detaljhandeln bort i stället för att säljas på nytt. I EU uppskattas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som slängs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022.
- De flesta är idag medvetna om att vi behöver komma fram till mer hållbara lösningar när det handlar om vår konsumtion, och se till att vi använder våra resurser så smart som möjligt. Att vissa företag slänger returnerade varor i stället för att sälja vidare dessa är en skrämmande förekomst inom detaljhandelsbranschen. Med Elgiganten Outlet visar vi att det är ekonomiskt möjligt att gå en annan väg, säger Tony Ottebjer-Winkler, drift- och hållbarhetschef på Elgiganten.
Sedan 2018 har Elgiganten valt att göra returnerade produkter till en naturlig del av sitt produktsortiment via Elgiganten Outlet, både online och i butik. Här säljs produkter som har returnerats av kunder eller använts som visningsexemplar i butik. Dessa varor kontrolleras noggrant innan de läggs ut för försäljning igen, till ett reducerat pris. Om det är något fel på en vara lagas den, och all information som varit lagrad på varan tas bort. På det sättet säkras att alla produkter fungerar och att varan upplevs som ny.
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@elgiganten.seKundtjänst
Tel:0771115115hello@elgigaten.seBilder

Om
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten bjuder in alla till digitalt julfirande18.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På julafton öppnar Elgiganten dörrarna till ett digitalt julfirande för alla som vill känna gemenskap – oavsett om man är ensam, sjuk eller bara vill ha sällskap innan sitt eget firande. Tillsammans med gamingprofilen L22 bjuder man in till fyra timmar av julstämning, julklappsutdelningar och samtal.
Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
