Elgiganten inför VIP shopping days i samarbete med Google och PRO

PRO är Sveriges största mötesplats för seniorer och har över 280.000 medlemmar över hela Sverige. På Elgiganten har man med tiden tillägnat mycket kunskap om teknik och hur den kan bidra till en bättre vardag. Däremot är det många som inte har förutsättningar för att hänga med i den digitala utvecklingen, för många äldre handlar det oftast om att man inte har kunskapen för att kunna använda teknik. Elgiganten har en ambition i att försöka minska det digitala utanförskapet och bidra till att fler är inkluderade i den digitala världen.
Sedan 2008 har man därför genomfört en nordisk undersökning där man kartlägger det digitala utanförskapet. Resultatet från 2022 visar att 65 procent tycker att det är svårare att hänga med i den tekniska utvecklingen idag jämfört med för fem år sedan. Undersökningen visar även att äldre över 60 år har mer behov av hjälp och trygghet kopplad till teknik och vill ha mer kunskap.
Samarbetet mellan Elgiganten, PRO och Google möjliggör för alla över 55 år att få personlig rådgivning och vägledning till att få kunskap om teknik och dess möjligheter. Detta är ett led i de initiativen som Elgiganten redan tar för att minska det digitala utanförskapet.
- Vi är mycket stolta och förväntansfulla inför samarbetet med PRO och Google. Vi vill med detta samarbete möjliggöra för seniorer att få kunskap om vilka produkter och möjligheter som finns för att underlätta ens vardag. Vi hoppas att det kommer vara ett uppskattat initiativ som vi kan fortsätta med om efterfrågan finns, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Personlig rådgivning och 12 månader fri support varje tisdag
Förutom exklusiva erbjudanden varje dag för alla över 55 år i tio veckor kommer det i tillägg att vara VIP shopping days varje tisdag i Kungens Kurva varuhuset. På plats kommer experter från Google finnas till hands för att assistera med rådgivning och vägledning. Utifrån kundens behov kopplar man samman rätt produkt som tillgodoser de lösningar man är ute efter. De produkter som Google erbjuder är deras lättanvända bärbara dator Chromebooks, Nest Hub och Nest mini som är röststyrda skärmar och högtalarenheter. Detta är hjälpsamma produkter som kommer med Google Assistent, din personliga digitala assistent.
Fördelen med röststyrning är att du kan göra en handling utan att behöva resa dig från soffan. Med enbart rösten kan man ställa in påminnelser och alarm, spela upp sin favoritmusik, hitta recept, ställa frågor, ringa videosamtal till vänner och familj och mycket mer. Vid köpt av någon av dessa enheter under VIP shopping days som infaller varje tisdag ingår även 12 månaders kostnadsfri support.
- Genom att bistå med vägledning och digital kompetens tror vi på Elgiganten att vi kan göra skillnad! Teknikens utveckling har aldrig gått så fort som den gör nu, det är därför helt naturligt att man känner att man inte hänger med men samtidigt är nyfiken på hur tekniken kan förenkla ens vardag. Som ledande återförsäljare av hemelektronik vill vi bidra och försöka hjälpa dem som behöver vägledning eller få mer kunskap om teknik och digitala verktyg, så att alla kan ta del av teknikens fantastiska värld, säger Niclas Eriksson.
- På Google tror vi på att skapa hjälpsam teknologi som fungerar för alla, oavsett ålder. Genom vår kampanj med Elgiganten och Leif Mannerström vill vi minska barriären för fler människor att kunna ta del av de fördelar tekniken medför och förenkla vardagen i fler svenska hushåll, säger Johan Grundin, marknadschef på Google Sverige.
VIP shopping days infaller varje tisdag och 10 veckor fram med start den 18e oktober i Kungens Kurva i Stockholm. Med Google experter på plats får du personlig rådgivning och möjlighet till 12 månaders fri support vid köp av produkt.
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@elgiganten.seKundtjänst
Tel:0771115115hello@elgigaten.seBilder
Om
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
Så handlar svenskarna under årets Black Friday17.11.2025 10:49:17 CET | Pressmeddelande
Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. Fjolårets succé med slutsålda robotdammsugare väntas upprepas, samtidigt som fler kunder satsar på kvalitet och teknik som håller över tid.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

