Elgiganten

Elgiganten stärker positionen som marknadsledare

Dela
Elgiganten summerar ett halvår med fortsatt tillväxt. När resultatet presenteras för det senaste räkenskapshalvåret står det klart att Elgiganten ökade sina samlade försäljningsintäkter med hela 6 procent.
Elgiganten summerar ett halvår med fortsatt tillväxt
Elgiganten summerar ett halvår med fortsatt tillväxt

Resultatet som presenterades för verksamhetsåret 2020/2021 imponerade, bland annat rapporterades en 72,2 procentig resultattillväxt mot året innan. Försäljningsintäkterna landade på 15,8 miljarder kronor och rörelseresultatet slutade på 365 miljoner kronor. Trots fjolårets storslagna rekord fortsätter alltså Elgiganten öka sin omsättning. En 6 procentig tillväxt motsvarar ett halvårsresultat på 8 miljarder kronor för verksamhetshalvåret 2021.

– Vi mäter oss mot ett extraordinärt år, både för Elgiganten och för branschen i stort. Att vi trots det fortsätter växa är fantastiskt. Våra framgångar är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, vår snabbrörlighet och ett gott samarbete. Jag är övertygad om att samspelet mellan e-handel, varuhusen och våra kunniga medarbetare är ett vinnande konceptet även i framtiden, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Elgiganten strävar alltid efter att ge sina kunder den bästa upplevelsen, oavsett hur de väljer att handla. Under pandemin har fler människor än tidigare har valt att handla online vilket bidragit till att Elgigantens e-handel ökat kraftigt. Under verksamhetshalvåret 2020 ökade e-handeln med 66% och trots att man mäter sig mot en rekordtillväxt fortsätter Elgigantens onlinekanal att öka. Under verksamhetshalvåret 2021 ökar bolagets onlineförsäljning med ytterligare 22,1 procent. Med bakgrund mot detta har förbättringar i den digitala shoppingupplevelsen genomförts under hösten. Elgiganten har arbetat med en ny plattform, en ny Live Video Shopping lösning och en ny CRM strategi. Man har även genomfört omfattande uppgraderingar av IT-systemen och kört med dubbla system för att säkerställa goda leveranser. Betydande investeringar har också gjorts i uppgraderingen av kundcentret, särskilt när det gäller bemanning.

– Kunderna förändras, marknaden förändras och vi befinner oss i den största omvandling i Elgigantens historia. Under de senaste åren har vi genomfört vårt största investeringsprojekt någonsin genom utveckling och implementering av nya system som ska göra vardagen enklare för både kunder och medarbetare. Dessa IT-investeringarna är nödvändiga för att rusta oss inför framtiden, förklarar Niclas Eriksson.

Det är inte bara onlinekanalen som har haft en stabil tillväxt. Elgiganten har även bevittnat den fysiska handelns återkomst under hösten.

Verksamhetshalvåret i korthet:

  • Verksamhetshalvåret sträcker sig från maj till oktober 2021
  • Resultatet för halvåret var 8 miljarder SEK, en ökning med 6 procent jämfört med samma period ifjol
  • E-handel ökar med 22,1 procent under halvåret
  • Ökning i både B2B och B2C försäljningen
  • Återgång till fysisk handel under hösten

Kontakter

Bilder

Elgiganten summerar ett halvår med fortsatt tillväxt
Elgiganten summerar ett halvår med fortsatt tillväxt
Ladda ned bild
Gallerian
Gallerian
Ladda ned bild
Niclas Eriksson
Niclas Eriksson
Ladda ned bild

Om

Elgiganten
Elgiganten
Franzéngatan 6
112 51 Stockholm

https://www.elgiganten.se/

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.

 

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye