Elgiganten väljer Publicis Facebook LinkedIn Twitter

Elgiganten har under de senaste månaderna bedrivit en byråpitch för att hitta den optimala byråkonstellationen. Nu står det klart vilka fyra byråer som kommer jobba tillsammans med Elgiganten för att stärka varumärket ytterligare genom engagerande kommunikation.
– Byråerna vi träffade under pitchprocessen höll genomgående en extremt hög nivå. Att vi slutligen landande i Publicis som nordisk partner baserades på deras tvärfunktionella expertis inom både plattform och data samt deras marknads- och affärsförståelse. Publicis imponerad med ett effektivt upplägg, bra energi och ett passionerat team, säger Camilla Everberg, Head of Marketing & e-Commerce på Elgiganten.
Elgigantens vision är att hjälpa alla att ta del av den magiska världen av teknik, detta ligger till grund för både strategi och val av partners. Bolaget omsatte 15,8 miljarder kronor föregående verksamhetsår och har tydliga ambitioner att stärka sin position som marknadsledare inom hemelektronik och vitvaror.
– Vi är enormt glada och stolta över att ha blivit utvalda till Elgigantens nya byrå! Vi är ett stort tvärfunktionellt team inom Publicis som har varit djupt engagerade i pitchen och glädjen att nu få påbörja arbetet är mycket stor. Vi ser fram emot att, i nära samarbete med Elgiganten, skapa kommunikation som fortsätter bygga både varumärke och affär i Sverige och Norden, säger Emma Thorp, VD på Publicis Groupe Sverige.
Publicis-teamet kommer att arbeta med både nordiska och lokala initiativ. Samtidigt förlängs också avtalet med Nord DDB, men med ett justerat ansvarsområde. Elgiganten fortsätter även sitt framgångsrika samarbete med Carat/Dentsu som nordisk mediebyrå. I våras genomfördes även en byråpitch för att hitta en ny PR-byrå, detta uppdrag tillföll Narva. Byrån har bred erfarenhet både inom retail och hållbarhet, något man kommer ha användning av i arbetet med Elgiganten.
Kombinationen av Publicis, Carat, Narva och Nord DDB utgör en stabil grund för Elgigantens kommunikationsuppdrag.
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@elgiganten.seKundtjänst
Tel:0771115115hello@elgigaten.seBilder


Om
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgiganten bjuder in alla till digitalt julfirande18.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
På julafton öppnar Elgiganten dörrarna till ett digitalt julfirande för alla som vill känna gemenskap – oavsett om man är ensam, sjuk eller bara vill ha sällskap innan sitt eget firande. Tillsammans med gamingprofilen L22 bjuder man in till fyra timmar av julstämning, julklappsutdelningar och samtal.
Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
