Elgiganten

Nytt rekordår för Elgiganten

Dela
Återigen visar Elgiganten en väldigt fin utveckling när årsresultatet presenteras. Verksamhetsåret 2020–2021 blev ett nytt rekordår och summeras med en resultatförbättring i samtliga kanaler. Försäljningsintäkterna har ökat med 17,4 procent till 15,8 miljarder kronor och rörelseresultatet slutade på 365 miljoner kronor. En ökning på hela 72,2 procent mot ifjol.
Niclas Eriksson, vd på Elgiganten
Niclas Eriksson, vd på Elgiganten

– Vi summerar ett annorlunda år när vi stänger böckerna för räkenskapsåret 2020–2021. Vi har precis som resten av samhället påverkats av pandemin. Men elektronikbranschen är en av de branscher som gått mot strömmen och som ökat sin försäljning under året. Att Elgiganten går ännu starkare och redovisar nya rekord, en stark tillväxt och en ökad marknadsandel är något som vi är både tacksamma och ödmjuka inför, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Elgiganten har tagit marknadsandelar i fem av sex produktkategorier. I försäljningsutfallet syns tydliga effekter av pandemin. Produkter som kopplas till hemmakontor ökade med 142 procent mot föregående verksamhetsår. Försäljningen av espressomaskiner hade också en fin försäljningsutveckling och ökade hela 63 procent. Tillgång till bra kaffe hemma har alltså varit viktigt för oss svenskar när vi spenderar mer tid i hemmet. Många andra mer traditionella produktergrupper har också haft en enormt stark tillväxt under året. Samtidigt backar andra kategorier som exempelvis strykjärn och hårklippare.

Flexibla och innovativa lösningar

Elgiganten strävar efter att varje dag ge sina kunder den bästa upplevelsen, oavsett hur de väljer att handla. Under det senaste året har Elgiganten gjort en snabb omställning för att möta nya behov. Fler människor än tidigare har valt att handla online vilket lett till att e-handeln ökat med 74%. För att möta den ökade efterfrågan har Elgiganten implementerat fler flexibla leveransalternativ under året. Bland annat har tjänsten Boka och Hämta ökat i popularitet och växt med 75% jämfört med föregående verksamhetsår. Utöver det har nya tjänster som Drive-In och Live Video Shopping lanserats och tagits emot rekordsnabbt. Det är många kunder som väljer Drive-In som leveransmetod och dagligen tar Elgiganten emot flera hundra Live Video-samtal, något som möjliggör rådgivning även på distans. Tjänsterna är ett led i att ge kunderna en sömlös och personaliserad kundupplevelse och stärker därmed Elgigantens omnikanal-erbjudande. Detta har också bidragit till att öka kedjans intäkter i samtliga kanaler.Här har kombinationen mellan Elgigantens fysiska närvaro och deras digitala plattform spelat en avgörande roll.

– Jag är otroligt stolt över våra 3500 medarbetare som har hjälpt våra kunder i både befintliga och nya kanaler för att tillhandahålla digitala produkter, som är av extra stor relevans i tiden vi befinner oss i. Intresset för våra nya, innovativa tjänster har varit stort och de har växt kraftigt på kort tid. Jag är övertygad om att samspelet mellan e-handel, varuhusen och våra kunniga medarbetare är ett vinnande konceptet även i framtiden. De här framgångarna är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, innovativa lösningar och ett gott samarbete, säger Niclas Eriksson.

Verksamhetsåret 2020–2021 i korthet:

- Verksamhetsåret sträcker sig från 1 maj 2020 till 30 april 2021

- Försäljningsintäkterna för året var 15,8 miljarder kronor, en ökning med 17,4 procent

- Rörelseresultatet för året var 365 miljoner kronor, en ökning med 72,2 procent

- E-handel ökar kraftigt med hela 74 procent under året

- Både B2B- och B2C-försäljningen ökade

- I oktober lanserade Elgiganten ett initiativ för att fördubbla återvinningen av mobiltelefoner i Sverige

- Under Retail Awards 2020 utsågs Elgiganten till ”Årets Arbetsgivare”

- Elgigantens kundklubb når 2,7 miljoner medlemmar 

Kontakter

Bilder

Om

Elgiganten
Elgiganten
Franzéngatan 6
112 51 Stockholm

https://www.elgiganten.se/

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.

 

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

PC-gamers lockas till Elgigantens nya butikskoncept för komponenter13.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande

Elgiganten fortsätter att satsa på sitt erbjudande för teknik- och gaming-entusiaster och lanserar ett nytt butikskoncept med datorkomponenter. Produkter från leverantörer som Nvidia, Intel, AMD, ASUS, MSI och Corsair blir viktiga byggstenar när kunderna ska komma in för att uppgradera till nya delar, levla upp eller bara inspireras av det senaste på marknaden. Först ut med konceptet är Elgigantens varuhus i Barkarby och på Kungsgatan i Stockholm, med premiär den 14 mars 2025.

Varje blomma är en gamechanger – Elgiganten i nytt samarbete med Majblomman10.3.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande

Snart är det dags för den årliga försäljningen av majblommor som samlar in pengar till barn i ekonomiskt utsatta situationer. Nu blir Elgiganten partner till barnrättsorganisationen för att alla barn ska ha en meningsfull fritid oavsett ekonomi. Samtidigt inleder Majblomman och Elgiganten ett nytt samarbete för att peppa barnen att sälja majblommor ända fram till sista dagen – så att insamlingen kan hjälpa ännu fler.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye