Elgigantens jättelyft - öppnar flaggskeppsvaruhus i centrala Stockholm!

Trots pandemin som inneburit tuffa omställningar lägger Elgiganten in ytterligare en växel och öppnar ett flaggskeppsvaruhus i Gallerian, mitt i centrala Stockholm. Det nya varuhuset kommer ligga på Hamngatan, i hörnet av Regeringsgatan. Med det centrala och unika läget ökar Elgiganten sin närvaro ytterligare och blir mer lättillgängligt för sina kunder.
– Det här är en otroligt viktig etablering. Vi kommer att finnas i ett unikt läge i hjärtat av Stockholm och ha ett unikt koncept som du inte hittar någon annanstans i Sverige. Kundernas beteende och behov utvecklas och det är viktigt att vi anpassar oss efter det. Vår framgång baseras till stor del på att vi finns lättillgängliga för våra kunder och kan erbjuda snabb service och en bra upplevelse, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Med närmare 180 butiker runt om i landet är det återigen dags för Elgiganten att öka sin närvaro och bli ännu mer tillgängliga. Gallerian i Stockholm har utvecklats till en ikonisk shoppingdestination och mötesplats med hjärtat i Stockholm City. Som en av Stockholms mest intressanta och dynamiska handelsplatser var det ett givet val för Elgiganten att öppna sitt nya flaggskeppsvaruhus på denna plats när tillfället gavs.
Det nya varuhuset bygger på ett helt nytt koncept och kommer erbjuda spännande lösningar både för privatkonsumenter och företag. Här kommer du kunna uppleva en integrerad kombination av det digitala och det analoga. Alla avdelningar har utvecklats och det kommer presenteras helt nya lösningar när det kommer till gaming, smarta hem-produkter, hushåll och underhållning. I tillägg får telekomavdelningen ett helt eget våningsplan och sortimentet utökas. Tjänsteutbudet breddas ytterligare och kombineras med smarta och mer hållbara alternativ.
Fysiska butiker fortsatt viktiga för kunderna
Trots en tydlig digitalisering och en stark tillväxt för e-handeln ser Elgiganten att de fysiska butikerna fyller en väldigt viktig funktion för kunderna. Elgigantens senaste koncept integrerar den analoga butiksmiljön med den digitala och uppkopplade världen. Denna kombination möjliggör ett bredare sortiment för varuhus och butiker och en mer flexibel kundupplevelse. Förutom att klämma och känna kommer kunderna till exempel kunna koppla upp och testa produkterna i miljöer som känns mer som hemma.
– Hela handeln utvecklas i en snabbare takt än någonsin och det gäller också Elgigantens erbjudande. En sömlös och personaliserad kundupplevelse blir allt viktigare för konsumenterna. Vi ser också att tjänster väger kraftigt både i efterfrågan och utbud. Vikten av att kunna leverera ett flexibelt erbjudande växer sig allt starkare. Vi vill bli det naturliga första valet när kunden behöver hjälp med teknik och uppgradering av sitt smarta hem.
Det nya varuhuset i Gallerian kommer att öppna efter årsskiftet.
Kontakter
Linnea Cederquist
Tel:0701803269linnea.cederquist@elgiganten.seKundtjänst
Tel:0771115115hello@elgigaten.seBilder





Om
Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 4 000 anställda och över 170 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior.
LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och bolagets hållbarhetsarbete.
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Elgigantens fond donerar julklappar till lokalsamhällen17.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Inför julen ökar behovet av stöd dramatiskt, det rapporterar flera hjälporganisationer i landet. Många oroar sig för att inte ha råd att fira jul eller ge julklappar till sina barn. Samtidigt fortsätter Elgiganten en mångårig tradition med att under julen minska digitalt utanförskap genom projektet Julfonden. Där får bolagets varuhus och butiker över hela landet donerar produkter till hjälporganisationer för att skapa en bättre jul.
Teknikprylarna som väntas bli julens stora favoriter10.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en rekordstark Black Friday har Elgiganten analyserat sin egen försäljningsstatistik för att förutse vad som kommer ligga under granen i år. Trenden är tydlig: hårda klappar dominerar – från spelkonsoler och LEGO till hörlurar, smart belysning och glassmaskiner.
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
Så handlar svenskarna under årets Black Friday17.11.2025 10:49:17 CET | Pressmeddelande
Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. Fjolårets succé med slutsålda robotdammsugare väntas upprepas, samtidigt som fler kunder satsar på kvalitet och teknik som håller över tid.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
