Spendrups antar klimatmål enligt Science Based Targets

Klimatmålet är att minska växthusgasutsläppen med 90 procent i absoluta tal i scope 1 och 2* och med 30 procent per liter i scope 3** till 2030, jämfört med 2019. Spendrups klassas därmed som ett företag i linje med 1,5-gradersmålet i scope 1 och 2. Målet för scope 3 har också godkänts under valideringsprocessen.
- Vi har de senaste åren haft stort fokus på att reducera vår klimatpåverkan, i våra bryggerier och i våra transporter där vi ställt om till förnybar energi och bränslen. Men en stor del av utsläppen ligger i vår leverantörskedja, och inom ramen för klimatmålet enligt Science Based Targets initiative kommer vi framåt att sätta särskilt fokus på att minska påverkan i hela värdekedjan, säger Fredrik Spendrup, vd för Spendrups Bryggeri.
Spendrups har sedan länge arbetat aktivt med att minska sin klimatpåverkan. Redan 2010 gick företaget över till grön el och därefter har en rad åtgärder gjorts för att ställa om.
- Vi är glada över att nu ha ett klimatmål enligt Science Based Targets, och vara en del av den rörelse som pågår i näringslivet med höga ambitioner för att minska utsläppen och bromsa uppvärmningen. För oss som familjeföretag är det här en viktig kompass i vårt hållbarhetsarbete framåt, där vi vill ställa om med ett långsiktigt perspektiv, säger Fredrik Spendrup.
I leverantörskedjan har redan flera betydande åtgärder gjorts för att minska klimatpåverkan. 2015 gick Spendrups över till 50 procent återvunnen plast i PET-flaskorna för läsk och vatten, vilket sparar cirka 5 000 ton CO2e per år. Under 2022 startade ett nytt samarbete med Lantmännen där 3 000 ton maltkorn med lägre klimatpåverkan har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur. På transportsidan är Spendrups anslutna till DLF Transportinitiativ och har som mål att alla inrikes transporter ska vara fossilfria till 2025.
- Nu fortsätter vårt arbete med att minska klimatpåverkan, i vår egen verksamhet och i vår leverantörskedja. Vi har satt ambitiösa mål för 2030 som vi tror vi kan nå, men det kommer kräva omfattande åtgärder. För oss är det viktigt att ha mål som är utmanande men som går att uppfylla på riktigt. När vi under resans gång ser att vi kan höja ambitionen ytterligare, kommer vi att göra det. För oss är det viktigt att ligga i framkant med hållbarhetsarbetet, för nuvarande och kommande generationer, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups.
Läs mer om Science Based Targets initiative här: www.sciencebasedtargets.org
*Scope 1 och 2 är direkta utsläpp från den egna verksamheten, till exempel egna lastbilar och fastigheter samt indirekta utsläpp från inköpt energi.
**Scope 3 är alla indirekta utsläpp från värdekedjan uppströms och nedströms och inkluderar bland annat råvaror, transporter och distribution, maskinpark, avfall, tjänsteresor med mera.
Kontakter
För mer information, kontakta:
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


