Konceptbilen VISION 7S premiärvisas i Sverige på elbilsmässan

Nyligen har Škoda presenterat ett helt nytt designspråk och varumärkesidentitet, en ny modern logotyp och inte minst – världspremiären för den kraftfulla konceptbilen VISION 7S som är baserad på det nya designkonceptet Modern solid. Bakom satsningen ligger en komplett ompositionering av varumärket med ambitionen att bli det femte mest säljande bilmärket i Europa. Modellprogrammet kommer att inriktas mot eldrift och till 2030 bedöms minst 70% av försäljningen inom EU utgöras av helt eldrivna modeller. För att stödja den utvecklingen kommer Škoda att investera ytterligare 5,6 miljarder euro inom e-mobilitet och 700 miljoner euro i digitalisering under de kommande fem åren.
Elektriska modeller i närtid
Škoda satsar offensivt för att elektrifiera modellutbudet. Fram till 2026 kommer den tjeckiska biltillverkaren att presentera tre nya helt elektriska modeller: En mindre småbil, en kompakt SUV och en sjusitsig modell för familjer. Dessutom har Škoda precis lanserat den nya medlemmen i framgångsrika ENYAQ-familjen – ENYAQ RS iV.
Sverigepremiär vid eCarExpo
Konceptbilen VISION 7S avslöjar en rymlig bil med en helt ny, mångsidig interiörarkitektur som erbjuder plats för upp till sju personer. Hållbara material används för att skapa den minimalistiska interiören. Det nya formspråket är autentiskt och erbjuder intuitiv kontroll av digital teknik och en hög grad av funktionalitet. Med sitt 89 kWh-batteri har bilen en maximal räckvidd på över 600 km (WLTP). VISION 7S tillsammans med nylanserade ENYAQ RS iV och andra eldrivna modeller finns utställda vid Škodas monter under elbilsmässan 3-5 februari.
Missa inte avtäckningen och presentation av VISION 7S: fredagen den 3 februari, kl. 09.20 i Škodas monter vid mässan eCarExpo.
För mer information, kontakta: hanna.storckenfeldt@skoda.se
Nyckelord
Kontakter
Hanna StorckenfeldtPress- och sponsoransvarigŠKODA Sverige
Tel:+46701686634hanna.storckenfeldt@skoda.seBilder

Länkar
Om
ŠKODA AUTO
› Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”NEXT LEVEL ŠKODA”-program för framtiden: att utöka modellportföljen mot nybörjarsegment, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.
› Erbjuder för närvarande sina kunder tio personbilserier: FABIA, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ och ENYAQ iV.
› Levererade över en miljon fordon till kunder runt om i världen 2020.
› Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar ŠKODA AUTO självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.
› Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Ryssland, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner.
› Sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.
Följ Škoda Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige
Škoda Elroq får 5 stjärnor i Euro NCAP – Enyaq och Octavia behåller toppresultaten19.11.2025 10:27:02 CET | Pressmeddelande
Škoda Elroq har tilldelats högsta betyg – 5 stjärnor – i det oberoende säkerhetstestet Euro NCAP. Den helt elektriska kompakta SUV:en imponerade i samtliga kategorier och befäster Škodas långa rad av toppresultat: alla nyutvecklade modeller sedan 2008 har fått 5 stjärnor.
Škoda står starkt på en tuff marknad – fortsätter leverera starka resultat när 2025 går mot sitt slut11.11.2025 13:24:04 CET | Pressmeddelande
Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor. – ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige. Stark avslutning på året Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enya
Epiq förhandsvisas: En tydlig inblick i Škoda mest prisvärda el-SUV8.9.2025 13:36:10 CEST | Pressmeddelande
Konceptbilen av Škoda Epiq ger en tydlig förhandsvisning av tillverkarens kommande hel-elektriska stads-SUV, vars produktion planeras att starta under 2026. Epiq blir första modell att fullt ut anamma Škodas nya formspråk "Modern Solid" som kännetecknas av en djärv, minimalistisk exteriördesign med ett funktionellt inre. Epiq är designad för vardagsbruk: den är kompakt (4,1 m lång), har plats för fem personer, ett bagageutrymme på 475 liter och en räckvidd på upp till 425 km. Startpriset för produktionsmodellen förväntas ligga i nivå med förbränningsversionen Kamiq, vilket gör Epiq till Škodas mest prisvärda elbil hittills.
Škoda ökar kraftigt i Sverige – 54 % fler registreringar första halvåret 202511.7.2025 08:31:42 CEST | Pressmeddelande
› ŠKODA ingress › Ingress
Elroq – den mest sålda elbilen i Europa under april28.5.2025 13:38:36 CEST | Pressmeddelande
Škodas senast lanserade elbil, den kompakta SUV:en Elroq, gör succé på den europeiska marknaden. I April 2025 var Elroq den mest sålda elbilen i Europa med 7.998 registrerade bilar. Škoda som varumärke var det tredje mest sålda bilmärket i Europa under samma månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
