Audi, SkiStar och Jämtkraft satsar på sportlovsladdare i Sveg

Efter förra årets satsning i Ljusdal är det nu Sveg som står i fokus för satsningen. Det är samma snabbladdare med energilager från Audi som nu flyttas till Härjedalen. Laddarna har en effekt på ca 70 kW per laddpunkt när batterilagret är helt uppladdat. Totalt kommer det bli åtta laddplatser som är öppna för alla elbilar med CCS-uttag.
- Elbilsförsäljningen ökade enormt förra året. Vi fick 95.000 nya elbilister på vägarna och många av de totalt ca 200.000 vill ta sin elbil till fjällen. Audi har ett smart koncept med återanvända batterier i en mobil lösning som är perfekt för tillfälliga behov med hög belastning, säger Irene Bernald, kommunikationschef Audi Sverige.
Projektet är en fortsättning på samarbetet mellan de tre parterna där Audi, SkiStar och Jämtkraft är initiativtagare. I år har även Härjedalens kommun och Mer Sverige bidragit till att etablera projektet i Sveg.
Sveg efterfrågat laddstopp
Sveg var ett stort önskemål i den enkät som genomförts bland fjällresenärer. Det är en knutpunkt för många fjällresenärer och fortfarande något av en flaskhals.
- Vi vill erbjuda våra gäster både minnesvärda och mer hållbara fjällupplevelser och då blir också resan till oss allt viktigare, där vi vill hjälpa gästen att göra rätt. Under jul och nyår såg vi att 90 procent av våra gäster reste med bil till våra destinationer och andelen med elbil fördubblades under denna period. Till Åre och Vemdalen kom närmare 30 procent med elbil eller elhybrid. Samtidigt vet vi att laddköångesten är stor under bilresan till fjällen, så detta är ett viktigt steg i rätt riktning för oss att hjälpa våra gäster på vägen, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.
Processen för att etablera en permanent laddstation är ofta väldigt tidskrävande, men förhoppningen är att laddinfrastrukturen snart förbättras även i Sveg. Kommunen och det lokala näringslivet arbetar aktivt med frågan för både personbilar och tungtrafik.
- Vi har inga ambitioner att bygga några permanenta laddare utan det här är en mobil lösning som är tillfällig. I år kommer vi även att använda en bred betallösning tack vare vårt samarbete med Mer. Vi vill att så många som möjligt skall hinna ladda precis lagom för att nå sitt resmål, säger Jimmy Anjevall vid Jämtkraft.
Bred betallösning
Via Mer Sverige erbjuds flera betalningsalternativ. Audi-kunder som har Audi Charging eller e-tron Charging-kort kan använda detta precis som vanligt. Detsamma gäller kunder som använder någon av VW-koncernens laddningstjänster som också är integrerade med Mer Sverige. Elbilsförare som har ett abonnemang från Mer kan använda sin RFID-bricka eller Mer´s app, Mer Connect Sverige, för att ladda. Kostnaden beror på vilken typ av abonnemang kunden har. Mer Sverige har dessutom roaming-samarbete med Easypark och flera andra stora aktörer, vilket gör att laddarna blir tillgängliga även för dessa kunder. De kunder som saknar abonnemang kan även använda sig av en s.k. drop-in lösning via Mer´s app.
Powerbank med återanvända batterier
Laddstationen baseras på ett flexibelt koncept från Audi med två s.k. Power cubes fyllda med återvunna batterier som enkelt ansluts till det befintliga elnätet. Batterilagret fungerar som en stor powerbank som laddas upp framförallt under natten. Motsvarande koncept användes nyligen av Audi under World Economic Forum i Davos och i Ljusdal 2022.
Detaljerad information:
- Laddstationen är placeras centralt i Sveg Medborgarhuset, Ringvägen 2, längs E45.
- Den är på plats under sportlovsveckorna 7-10
- Effekt: ca 50 kW på 8 laddpunkter fördelat över 2 st Power Cubes. Om batterilagret är helt uppladdat ger det ca 70 kW om 8 bilar laddar samtidigt och 140 kW om 4 bilar laddar samtidigt.
- Stationen är öppen för alla elbilar med CCS-uttag.
- En Power cube är fylld med återanvända batterier från 5,5 Audi e-tron testbilar, motsvarande 525 kWh.
För ytterligare information kontakta:
Jimmy Anjevall, Jämtkraft jimmy.anjevall@jamtkraft.se063-14 93 59
Petra Hallebrant, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, 0729-637 332.
Irene Bernald, Audi Sverige, irene.bernald@audi.se, 070-5386551
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder



Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
Redo för nya vägar – Audi avslöjar Q6 e-tron offroad concept24.1.2025 20:26:44 CET | Pressmeddelande
Under helgens alpina världscupstävlingar i Kitzbühel i Österrike presenteras Audi Q6 e-tron offroad concept. En ny prototyp med två elmotorer och systemeffekt på 380 kW som tack vare nyutvecklade portalaxlar kan klara stigningar på upp till 100 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum