Specsavers Sweden AB

Ny Sifoundersökning: Barns skärmtid vanlig familjekonflikt

Dela
En majoritet av svenska föräldrar tycker att diskussioner om skärmtid leder till mycket tjat. En tredjedel har samma problem när det handlar om mer utomhusvistelse. Detta enligt en ny undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Specsavers. - Trenden är oroande, eftersom mycket tid vid datorn och för lite dagsljus kan vara ett hot mot barns framtida synhälsa. Men vi som jobbar med barns ögonhälsa vet att små åtgärder kan göra stor skillnad, säger Erik Ryderberg, klinisk chef och optiker Specsavers Sverige.
Mer skärmtid och mindre dagsljus – så ser trenden ut för många barn i Sverige, och detta ger ett nytt synbeteende. Foto: Specsavers
Mer skärmtid och mindre dagsljus – så ser trenden ut för många barn i Sverige, och detta ger ett nytt synbeteende. Foto: Specsavers

Mer skärmtid och mindre dagsljus – så ser trenden ut för många barn i Sverige, och detta ger ett nytt synbeteende. Detta nya synbeteende samt nya vanor ställer också högre krav på familjerna att komma överens om vad som ska gälla för skärmtid och utomhusvistelse – något som föräldrar i svenska familjer upplever inte är lätt alla gånger. Detta ville Specsavers titta närmare på, och gav därför undersökningsföretaget Kantar Sifo i uppdrag att ställa frågor om fenomenet till föräldrar i Sverige med hemmavarande barn i åldrarna 5–13 år.

Hälften av alla föräldrar, eller 51 procent, svarade att det är ganska eller mycket svårt att komma överens med sitt barn om skärmtid. Ju äldre barnen var, desto svårare att komma överens enligt föräldrarna.

Att komma överens om utomhusvistelse är nästan lika svårt i familjerna. En tredjedel av alla föräldrar, eller 32 procent, tycker det är ganska eller mycket svårt att komma överens med sitt barn om utomhusvistelse. Precis som med skärmtiden är det svårare att komma överens ju äldre barnen är.

– Vi som jobbar med barns ögonhälsa ser det som en viktig uppgift att lyfta diskussionen, utan att skuldbelägga eller problematisera, snarare vill vi peka på att man med små åtgärder kan göra stor skillnad för barns syn, säger Erik Ryderberg, klinisk chef och optiker Specsavers Sverige.

Det finns goda skäl att öka kunskapen om till exempel vikten av utomhusvistelse – som exempelvis kan förebygga eller bromsa utvecklingen av närsynthet. På Linnéuniversitetet i Kalmar genomfördes nyligen ett unikt forskningsprojekt med svenska skolbarn för att identifiera riskfaktorer. Studien bekräftade att för lite tid utomhus kan öka risken för att utveckla närsynthet.

– Utomhusvistelse är viktigt för barns ögon. De barn som spenderar mest tid utomhus har kortare ögonlängd, och det bekräftar teorin om att dagsljus kan förhindra tillväxt av ögats längd, som i sin tur orsakar närsynthet, säger Pelsin Demir, universitetslektor vid Linnéuniversitetet som ingick i forskningsteamet och är tidigare optiker hos Specsavers.

Men hur stor är kunskapen om detta hos svenska föräldrar? Kantar Sifo ställde frågan till föräldrarna om de hört att utomhusvistelse kan förebygga eller bromsa utvecklingen av närsynthet hos barn – 63 procent av föräldrarna svarade nej, det visste man inte.

Slutligen ställdes även frågan: Hur troligt är det att du skulle försöka få ditt barn att vistas mer utomhus om det skulle kunna förebygga eller bromsa utvecklingen av närsynthet?

En majoritet av föräldrarna, eller 66 procent svarar att det är ganska eller mycket troligt att de skulle försöka få sitt barn att vistas mer utomhus om det skulle kunna förebygga eller bromsa utvecklingen av närsynthet.

 

Fakta/Undersökningen från Kantar Sifo

Resultatet bygger på webbintervjuer med totalt 1300 statistiskt utvalda föräldrar med hemmavarande barn i åldrarna 5–13 år. Fältperiod 8–30 december 2022.

Resultaten är publicerade i sin helhet i rapporten "Familjens roll för barns ögonhälsa - om utomhusvistelse och skärmtid" (Specsavers Insights Report / Nr 4, 2023) - rapporten finns att ladda ner här nedan. 

Fotnot: Om man misstänker att barnet har ett synfel rekommenderas att vid 8 års ålder och uppåt boka en synundersökning hos en optiker. Och är barnet under 8 år kontaktar man BVC/Vårdcentralen för att få hjälp med en remiss för en synundersökning till en optiker på en ögonmottagning.

Ungefär 25–30 procent av barnen mellan 8 och 15 år i Sverige kommer någon gång behöva synhjälpmedel, enligt Rune Brautaset, professor i optometri vid Karolinska Institutet, som också konstaterat att barn idag har ett annat synbeteende (intervjuad i Sveriges Radio Ekot 12 januari 2023)

Kontakter

Bilder

Mer skärmtid och mindre dagsljus – så ser trenden ut för många barn i Sverige, och detta ger ett nytt synbeteende. Foto: Specsavers
Mer skärmtid och mindre dagsljus – så ser trenden ut för många barn i Sverige, och detta ger ett nytt synbeteende. Foto: Specsavers
Ladda ned bild

Dokument

Om

Specsavers Sweden AB
Specsavers Sweden AB
Box 205
401 23 Göteborg

http://www.specsavers.se

Välkommen till Specsavers

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra  priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina  kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka  40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade  sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet. 

Följ Specsavers Sweden AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB

Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.

Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande

Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.

Friska ögon på jobbet – 8 tips vid användning av digitala skärmar13.12.2023 10:03:44 CET | Pressmeddelande

Spänningshuvudvärk, irriterade, torra och svidande ögon? Många svenskar som jobbar vid skärm lider i onödan – lösningen kan vara ett par bildskärmsglasögon, som arbetsgivaren enligt lagen ska stå för. Som en hjälp att påminna arbetsgivare och anställda att ta hand om sin ögonhälsa har optikkedjan Specsavers tagit fram en ”Första glasögonhjälpen”-låda – och med den följer 8 tips för alla som sitter framför skärmar och jobbar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye