Pressinbjudan: Storsatsning på fusion som framtidens energikälla

KTH går samman med Novatron Fusion Group AB och EIT InnoEnergy för att göra fusion till framtidens globala, storskaliga och gröna energikälla. Med hjälp av banbrytande teknologi kommer en ny anläggning att byggas. Samarbetet presenteras för media den 6 december.

I decennier har fusion ansetts vara framtidens energikälla, men det har funnits många utmaningar att lösa på vägen. Storskaliga projekt pågår i både USA och Europa. Men ett stort hinder kvarstår innan fusion kan förverkligas – hur man kapslar in fusionsplasma som värms upp till över 100 miljoner grader.

Detta kvarstående hinder adresseras med banbrytande teknologi utvecklad vid Novatron Fusion Group AB. En ny anläggning kommer att byggas vid KTH för att validera tekniken redan under 2023. Investeringar kommer att göras för att ytterligare stärka och öka forskning och utbildning inom området. Det nya initiativet kan möjliggöra fusion i stor kommersiell skala.

Partnerskapet lanseras den 6 december på KTH. Efter presentationen finns möjlighet för media att intervjua nyckelpersoner från KTH, Novatron Fusion Group och EIT InnoEnergy.

Anmälan görs till press@kth.se senast den 5 december.

Tid: tisdagen den 6 december klockan 11.30.
Plats: Teknikringen 1, KTH campus

KTH

KTH är Sveriges största och äldsta tekniska universitet. Forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. På KTH finns studenter och forskare från hela världen.

KTH:s fem campus i Stockholmsregionen samlar över 13 000 heltidsstudenter, över 1 500 doktorander och 4 000 anställda. Mer om KTH: https://www.kth.se/om/fakta

Följ KTH

Senaste pressmeddelandena från KTH

Totalförsvaret stärks genom samarbete mellan Försvarshögskolan, KTH och Handelshögskolan16.4.2024 15:55:35 CEST | Pressmeddelande

Samhällets krisberedskap vilar både på offentliga och privata aktörer – men privata företags skyldigheter och åtaganden är otydliga och beredskapen begränsad. Försvarshögskolan, KTH och Handelshögskolan i Stockholm inleder nu ett samarbete för att tydliggöra och utveckla näringslivets centrala roll som en del i totalförsvaret, förbättra samverkan mellan myndigheter och näringsliv, och stärka krisberedskapen i samhället.

Låg kontorsnärvaro har långtgående effekt för organisationer18.1.2024 11:20:14 CET | Pressmeddelande

En ny studie som undersökt kontorsarbetandet efter pandemin visar på stora skillnader hur mycket de anställda idag befinner sig på sina arbetsplatser. Hälften av organisationerna i studien når exempelvis inte upp till 40 procents närvaro, en siffra som är mycket lägre än vad organisationernas närvaropolicy tillåter. Detta kan påverka organisationen och deras arbetet negativt, enligt KTH-forskaren Christina Bodin Danielsson, ansvarig för studien.