Succé på 100-wattaren: ”Sån är Lidl” vinner 75-wattare
Under åren har Lidl Sverige lanserat flera framgångsrika kommunikationskoncept för att nå ännu fler kunder. 2022 presenterade livsmedelskedjan ett helt nytt reklamkoncept under namnet ”Sån är Lidl” där utmanaren ville lyfta de låga priserna, färskheten och matglädjen man hittar på Lidl. Ett koncept som Lidl nu belönas för genom utmärkelsen 75-wattaren i årets konsumentkampanj, i tävlingen 100-wattaren.
I reklamfilmen syns medarbetare i en Lidl-butik som dansar till en omskriven version av schlagerlåten Sånt är Livet. Sån är Lidl är Lidl Sveriges mest effektiva kampanj någonsin och har slagit rekord i flera mätningar.
– Det här är resultatet av ett långsiktigt arbete, där vi har vävt in och använt de kanaler och plattformar som våra kunder är på. Där vi konsekvent pratar med en röst, och överraskar och bjuder på skratt. För att ge dem inspiration till matglädje. Och för att hjälpa våra kunder så att deras pengar räcker till mer. För Sån är Lidl, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl Sverige.
Reklamkampanjen är framtagen av Lidl Sverige och reklambyrån Garbergs. Lidl samarbetar även med mediebyrån Starcom, content-byrån OTW och PR-byrån JMWGolin.
Motiveringen löd:
Vill man bli etta på Svensktoppen men har ett lite annorlunda namn och bakgrund så får man vara extra kreativ. Resultatet blev så ljuv musik att antalet nya kunder nådde rekordnivåer. Omsättningen ökade nästan dubbelt så mycket som marknaden och KPI:n ”Svenskhet” tog viktiga steg framåt. Sån är Lidl, vilken en hit!
100-wattaren är en reklamtävling som arrangeras av Sveriges Annonsörer. Tävlingen belönar marknadskommunikation som skapat påvisat värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Sverigepremiär för prisbelönt ny grönsak hos Lidl7.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den prisbelönta grönsaken zucchiolo har nu Sverigepremiär hos Lidl. Som en mix av zucchini och gurka, fast rund som en pumpa, har den en given plats på sommarens grillkvällar. Dessutom har den svenskodlade coctailkvisttomaten Lil-T äntligen landat i butikshyllorna. Och prissänkningen med tolv procent på frukt och grönt en gång i veckan fortsätter.
Lidl och Ätbart växlar upp arbetet med matsvinn29.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Livsmedelskedjan Lidl och den ideella föreningen Ätbart inleder ett samarbete för att minska matsvinnet och bistå människor i socioekonomisk utsatthet.
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum