Dynastin – familjen Stenbeck så som de aldrig skildrats tidigare
Tragiska dödsfall, hemliga syskon, missbruk och skam över ”blodspengar”. Men också enorma framgångar som har förändrat näringslivet och bilden av Sverige. I över ett år har reportern Jan Almgren och producenten Adam Svanell jobbat med podd-dokumentären Dynastin. Serien från SvD och Banda ger i sex delar en inblick i en av Sveriges mest framgångsrika finansfamiljer. En familj som länge har gjort sig känd för att vara skygg och inte ställa upp på intervjuer. Tills nu.
– Det unika i berättelsen är att vi har fått komma in i tidigare slutna rum. Jag var beredd på stängda dörrar och diplomatiska svar, familjen Stenbeck brukar alltid skildras från utsidan. Men vi har fått möjlighet att skildra dem på ett helt nytt sätt – inifrån, säger reportern Jan Almgren.
Dynastin tar sin början i omständigheterna kring finansmannen Jan Stenbecks oväntade död i augusti 2002. Men poddserien handlar inte främst om honom. Den handlar om hans barn: Cristina, Hugo, Sophie och lillebror Max Stenbeck, som dog 2015.
Och så Felix Granander, den så kallade okände sonen, som i flera år var en hemlighet även för sina syskon. Längtan efter en pappa han aldrig fick träffa och ett mångmiljonarv han aldrig bett om har präglat hans liv:
– Jag växte upp hela mitt liv med att känna att det här är blodspengar. Jag har inte förtjänat dem. Jag har inte gjort något för dem. Jag borde inte ha dem, säger han i podden.
Även Sophie Stenbeck medverkar.
– Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag vill berätta om min pappa och min bror. För mig är det ett sätt att hedra arvet efter dem, säger hon.
Dynastin ger en ny bild av familjen Stenbeck och dess framgångar. Förutom familjemedlemmar medverkar även rådgivare, vänner, affärspartners och tidigare Stenbecksdirektörer, som nu 20 år efter Jan Stenbecks död öppenhjärtigt berättar om kaoset efter Jan Stenbecks död och de utmaningar affärsimperiet stod inför.
– Dynastin är en kombination av familjedrama och näringslivsdokumentär, en poddgenre som inte riktigt har producerats tidigare i Sverige. Lyssnarna kommer nära de enskilda människorna och vi berättar om tidigare okända uppgifter om Kinnevik. Och så avslöjar vi en nyhet om Cristina Stenbeck, säger producenten Adam Svanell.
Podden är gjord i samarbete med produktionsbolaget Banda. Reporter är Jan Almgren, prisbelönt näringslivsjournalist som har följt Kinnevik och familjen Stenbeck i över 20 år. Producent är SvD:s Adam Svanell som tidigare producerat prisbelönta Medicinmannen och uppmärksammade Blenda. Exekutiva producenter är Hugo Lavett och Lovisa Lamm Nordenskiöld, som nyligen var nominerade till Stora Journalistpriset som årets berättare för sin serie Palmeutredningen inifrån.
Podden släpps exklusivt hos SvD – men de två första avsnitten är öppna för alla.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Almgren, reporter. Telefon: 0733-50 03 07. E-post: jan.almgren@svd.se
Adam Svanell, producent. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum