IKEA

IKEA och Marimekko lanserar kollektionen BASTUA - förenar nordisk design med välbefinnande

Dela
IKEA och Marimekko lanserar kollektionen BASTUA, som är inspirerad av den nordiska naturen och välbefinnande. Kollektionen, som är på tillfälligt besök, består av 26 produkter – allt från möbler och glas till textilier. Kollektionen kommer att finnas tillgänglig från och med den 3 mars i alla svenska IKEA varuhus.

Genom BASTUA förenas IKEA heminredningskunskap med Marimekkos mönsterkonst. Samarbetet belyser glädjen och möjligheten i att ta sig tid att varva ner och slappna av. Precis som IKEA så kommer kollektionsnamnet BASTUA från Småland, och betyder bastu. Utgångspunkterna för kollektionen är ritualer för välbefinnande och nordisk bastutradition. Kollektionen är designad för att användas oavsett om du tillbringar tid på stranden under de varma sommarmånaderna eller varvar ner efter en lång dag.

- Att samarbeta med Marimekko var ett självklart val för IKEA, eftersom vi båda vill göra det möjligt att skapa en bättre vardag hemma, och med kollektionen BASTUA fokuserar vi i första hand på välmående, säger Henrik Most, kreativ chef på IKEA. Med samarbetet vill vi ge produkterna i kollektionen en känsla av oändliga somrar och den enkla skönheten som finns i den nordiska naturen. 

Kollektionen BASTUA framhäver de djärva och vackra mönster som dels finns i naturen och dels finns i miljön kring en bastu. Det är första gången som Marimekko designar en uppsättning mönster exklusivt för ett samarbete med ett annat varumärke. Marimekko vill skapa möjlighet till glädje i vardagen genom djärva mönster och färger. Ett av kollektionens mönster är inspirerat av de stora, dekorativa rabarberblad som ibland växer nära bastubyggnader i Finland. Mönstren finns på många av kollektionens produkter, inklusive den ikoniska kassen FRAKTA.

- Att fånga kärnan i Marimekkos finska rötter och dess koppling till bastukulturens historiska ursprung var en grundläggande del av designresan och skapandet av mönstren till BASTUA, säger Rebekka Bay, kreativ chef på Marimekko. Marimekko är engagerade i att ge glädje åt människors vardag med sina djärva tryck och mönster, och vi är glada att se att det blir verklighet i samarbete med IKEA, tillägger hon.

Kollektionen består av 26 olika produkter som möbler, glas och textilier med färgstarka mönster. Badrockarna, handdukarna och bastustävan är sådant man traditionellt använder när man bastar. De andra föremålen är tänkta att användas före eller efter en basturitual oavsett om det handlar om att njuta av en lättare måltid, sjunka ner på en mjuk sits för att känna sig mer avslappnad eller att skapa en lugnare stämning genom att tända ljuset BASTUA med doft av fläder, rabarber och söt vanilj. 

Kollektionen BASTUA består också av produkter inspirerade av nordisk möbeldesign. Det klassiska sidobordet tillsammans med bricka och glas gör att du får en gnista av nordisk glädje till dina vardagssnacks – var du än väljer att njuta av dem. Brickan BASTUA passar dessutom perfekt ovanpå sidobordet. Kollektionen har även en bänk som är utmärkt för stunder av egentid och som är lika delar robust och stilren.

- Nordisk möbeldesign har alltid präglats av rena linjer och enkla konstruktioner med fokus på funktion, säger Mikael Axelsson, designer på IKEA. Sidobordet BASTUA är min version av designarvet eftersom det är gjort av björkfanér och med en hög kant som håller sakerna på plats.

Om Marimekko 
Marimekko är ett finskt livsstilsdesignföretag känt för sina ursprungliga mönster och färger. I företagets produktportfölj ingår kläder, väskor och accessoarer av hög kvalitet, samt heminredningsprodukter från textilier till porslin. När Marimekko grundades 1951 gav de enastående mönstrade tygerna en stark och unik identitet. År 2021 uppgick företagets nettoomsättning till 152 miljoner euro och varumärkesförsäljningen av produkterna över hela världen till 376 miljoner euro. Globalt finns det cirka 150 Marimekko-butiker, och online-butiken betjänar kunder i 35 länder. De viktigaste marknaderna är norra Europa, Asien och Stillahavsområdet och Nordamerika. Koncernen har cirka 410 anställda. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq Helsinki Ltd.  


Säljstart: 3:e mars 2023 i alla svenska IKEA varuhus.

Ladda ner högupplösta bilderBildbanken
Läs mer: Pressmaterial (Pdf)

Kalendarium:

Säljstart: Nyhet: Pressinformation: Pressbilder:
Februari 2023 Utomhus 2023

Pressmaterial Bildbank
Januari och April 2023 Kök, nyheter
  Bildbank

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.

 
 
 

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA återkallar LED-ljusslingor och lampor med icke-kompatibel kontakt från flera serier5.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

IKEA uppmanar alla kunder som äger de berörda LED-ljusslingorna och lamporna för utomhusbruk från produktserierna LEDLJUS, SOMMARLÅNKE, STRÅLA, SVARTRÅ och UTSUND att sluta använda dem och kontakta IKEA. På grund av ett tillverkningsfel uppfyller stickkontakten på dessa produkter inte en relevant säkerhetsstandard, vilket medför risk för stötar. Berörda produkter kan identifieras via namnet på LED-drivdonet, datumstämpel på drivdonet och kontaktens namn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye