Zimply

Zimply växer med nya kunder och investerare

Dela
Företaget Zimply utvecklar AI-assistenter som automatiserar monotona uppgifter och avlastar personal. Nu växer bolaget med en rutinerad investerare och en ny världsledande kund.
Ida Lindvall, KONE
Ida Lindvall, KONE

Innovationsföretaget Zimply fortsätter att attrahera nytt kapital. Företagsledaren Pär
Pettersson blir storägare i bolaget och tar klivet in i styrelsen.

– Zimplys AI-assistenter gör det enkelt att kvalitetssäkra arbetsmoment och samtidigt
minska beroendet av personal. Det här är bemanning 2.0 och jag ser stora möjligheter att
skala upp verksamheten, säger Pär Pettersson.

Pär Pettersson har en bakgrund i Kinnevikskoncernen där han var med och grundade och
drev Moderna Försäkringar. Senast kommer Pär från Försäkringsbolaget Svedea som han
även grundat och varit VD för i knappt 10 år. Svedea är idag marknadsledande inom ett
flertal produktområden. Pär arbetar idag uteslutande som investerare med huvudfokus på
techbolag.

– Jag märkte direkt att Zimply har en stark och vinnande företagskultur där man förstår vad som är viktigt för att på riktigt kunna göra skillnad där ute. Det gör att jag tror att mina
erfarenheter och kunskaper kring att bygga och skala upp bolag verkligen kan komma till
användning, säger Pär Pettersson.

Sedan pandemins början har intresset för nya digitala lösningar vuxit kraftigt. Därmed har
även efterfrågan på Zimplys AI-assistenter stärkts. Företagets vd Fred Alpsten ser att tillfället är väl valt för att plocka in nya erfarenheter.

– Zimplys AI-assistenter befriar människor från repetitiva arbetsuppgifter och frigör tid till
kvalitetsarbete och kundrelationer. Med en rutinerad storägare i teamet som har erfarenhet
av att skala upp verksamheter kan vi som bolag expandera snabbare för att svara mot
efterfrågan, säger Fred Alpsten, VD för Zimply.

Ny storkund

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappor, med uppdraget att göra städer till bättre och mer hållbara platser att leva i. Företaget har över 60 000 anställda och nya innovativa, hållbara lösningar för att smidigt förflytta människor i världens storstäder efterfrågas i allt större utsträckning.

KONE började sin förändringsresa med att anställa AI-assistenter på säljavdelningen. Målet var att få en samlad bild av företagets samarbeten och frigöra tid för de anställda.

– Vi visste att vi hade ett behov av att effektivisera våra interna processer men vi var inte
säkra på hur, innan vi träffade Zimply, säger Ida Lindvall, Director New Equipment Business Skandinavien på KONE.

– Nu hjälper AI-assistenterna över 70 säljare på KONE:s kontor i Skandinavien med
administrativa arbetsuppgifter. Det gör att säljarna istället kan använda tiden till att fokusera på kunderna, säger Ida Lindvall.

En framgångsfaktor för KONE har varit den stora flexibilitet som AI-assistenterna erbjuder.
Zimplys verktyg kan anpassas för att förenkla och automatisera en bred palett av uppgifter i olika digitala miljöer.

– Zimply erbjuder en skalbar lösning som fungerar i alla system och i alla länder som KONE verkar i. Det gör att AI-assistenterna idag används på flera avdelningar inom företaget, säger Sebastian André, Chief Commercial Officer på Zimply.


– Vi är helt enkelt väldigt glada över våra nya AI-kollegor. De är mycket effektiva och alltid en fröjd att samarbeta med, avslutar Ida Lindvall.

Zimply grundades år 2018. Bland företagets kunder finns Acne Studios, Futur Pension,
Samhällsbyggnadsbolaget (SBB), Dina Försäkringar och Wise Professionals.

Kontakter

Bilder

Ida Lindvall, KONE
Ida Lindvall, KONE
Ladda ned bild
Fred Alpsten, VD Zimply.
Fred Alpsten, VD Zimply.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Zimply
Zimply



Zimply utvecklar och hyr ut AI-assistenter med hjälp av Intelligent Automation. Här kombineras spetskompetenser inom Intelligent Automation och AI för att hitta innovativa och skräddarsydda lösningar till våra kunder. Våra lösningar inom automatisering effektiviserar och framtidssäkrar verksamheter, det kan ske i allt från AI-strategier till AI-assistenter som frigör tid och befriar anställda från repetitiva och monotona arbetsuppgifter. Med kundens affärsmässiga intressen i fokus frigör vi värdefull tid genom digitalisering, automatisering och optimering av processer.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye