Ozoneair

Luftrenare bäst i test: Ozoneair Purify bästa luftrenaren

En luftrenare håller luften fri från skadliga partiklar och föroreningar. Detta ger en bättre inomhusmiljö och lindrar allergier. Det finns en uppsjö av luftrenare på marknaden, men vilken luftrenare är bäst i test? Vi tittar på den nya luftrenaren Ozoneair Purify som blivit framtagen tillsammans med forskare från Luleå Tekniska Universitet.

Innehåll:

• Luftrenare bäst i test
  • Ozoneair Purify luftrenare
  • Hur fungerar en luftrenare?
  • Så hittar du den bästa luftrenare
  • Luftrenare för olika behov

Luftrenare bäst i test

Vilken luftrenare är bäst i test? Villalivet, Sveriges största villatidning, testade under 2023 de 7 bästsäljande luftrenarna i Sverige. En grupp forskare analyserade faktorer som luftreningskapacitet, ljudnivå och årlig driftkostnad. Utifrån den samlade testdatan drog redaktionen på Villalivet slutsatsen att Ozoneair Purify är “den bästa luftrenaren du kan köpa just nu”.

För att se det här innehållet från ozoneair.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Ozoneair Purify luftrenare är bäst i test

Vinnaren blev Ozoneair Purify: En ny typ av luftrenare, med en teknik som tidigare bara var tillgänglig inom sjukvården.

Men hur skiljer sig Purify från vanliga luftrenare – och hur kan det gagna dig? För att förstå detta måste vi analysera tekniken som gör Purify annorlunda.

Ozoneair Purify luftrenare

Traditionellt sett har luftrenare förlitat sig på fläktar och filter för att fånga upp partiklar i luften. Detta kallas för mekanisk rening.

När vi tittar på Purify ser vi att den är utrustad med både HEPA-filter och fläktar. Men maskinen använder även en kompletterande teknik, vid namn Oxyplasma. Tekniken gör att maskinen kan förstöra föroreningar i utrymmen och längs ytor utanför luftrenaren.

Filter fångar effektivt upp större partiklar i luften. Epidemiologisk forskning visar dock att de mest hälsofarliga partiklarna är de minsta – och dessa passerar rakt genom filtren. När du andas in föroreningarna kan du drabbas av allt från nästäppa och halsont till koncentrationsstörningar och stress.

Tekniken bakom Purify är framtagen för att förstöra föroreningar som är 1000 gånger mindre än vad HEPA-filter kan fånga upp. På så sätt kan luftrenaren aktivt skydda din allmänhälsa.

Vanliga luftrenare Purify luftrenare
❌ Fångar föroreningar i filter ✅ Förstör föroreningarna direkt
❌ Fångar inte de minsta, skadligaste partiklarna ✅ Förstör partiklar som är 1000 gånger mindre, tack vare Oxyplasma®
❌ Renar bara luften som passerar genom luftrenaren ✅ Hälsosäkrar både ytor och utrymmen utanför maskinen
❌ Filtertekniken drar mycket energi ✅ Drar mindre el än en glödlampa
❌ Högljudd med sina fläktar och filter ✅ Nästintill ljudlös – sov tryggt

Så fungerar Purify luftrenare

Purify renar aktivt din hemmiljö – utan att luften behöver passera genom HEPA-filtren. Därigenom kan föroreningarna förstöras innan de har hunnit sprida sig.

1. De minsta partiklarna som passerar genom Purifys reningskammare förstörs direkt.
  2. Oxyplasma skickas ut – och renar alla utrymmen och ytor inom täckningsytan (du väljer mellan 3 modeller; för 30 kvm, 60 kvm eller 120 kvm).
  3. Oxyplasma ger ett aktivt skydd mot allergener, bakterier, virus, kvalster och mögelsporer.

Förstör de minsta partiklarna

Små partiklar och gaser passerar genom HEPA filter. Luftrenaren Purify använder en unik teknik som förstör de minsta föroreningarna samtidigt som de inbyggda HEPA filtret fångar upp de största partiklarna. Du får ett komplett skydd mot olika typer av föroreningar med den bäst luftrenaren.

Hur fungerar en luftrenare?

Luftrenare använder HEPA filter för att fånga in partiklar i luften. Det är en effektiv metod som samlar in huvuddelen av större partiklar inklusive damm. Principen i en luftrenare är ungefär som en dammsugare med en fläkt som suger luften genom ett filter.

Det finns också luftrenare som använder samma metod i kombination med annan reningsteknik för att få bättre reningseffekt och komplettera svagheterna med HEPA filter. Filtertekniken bygger nämligen på att bara luften som passerar genom luftrenaren rensas, och vissa mindre partiklar passerar genom dessa filter.

Oxyplasma är ett exempel på en bra kompletterande reningsteknik. Den förstör de minsta partiklarna som annars hade passerat genom luftrenarens filter. Dessutom renas luften och alla ytor utan att luften behöver passera genom luftrenaren.

Så hittar du den bästa luftrenaren

Den bästa luftrenaren kombinerar en låg ljudnivå med en hög reningskapacitet. En annan viktig faktor med dagens energipriser är just energiförbrukningen och även de löpande kostnader för exempelvis filter som ska bytas med jämna intervaller.

Vilken reningskapacitet behöver jag?

Välj en luftrenare som är bäst anpassad för storleken på utrymmen där den ska användas. Luftrenaren med hög reningskapacitet är oftast större än de med lägre kapacitet. De kan vara svårplacerade i exempelvis sovrummet på grund av sin storlek.

Hur mycket låter en luftrenare?

Eftersom de flesta luftrenare förlitar sig på en fläkt och filter kommer de att ange ljud. Vid högre varvtal på fläkten låter det mer samtidigt som mer luft renas. Det är viktigt att ta ljudnivån i beaktan om luftrenaren ska användas i sovrummet då den annars kan störa sömnen.

Vad kostar luftrenaren i drift?

Luftrenare kräver löpande byta av filter och i vissa fall andra förbrukningsdelar. Det är viktigt att denna kostnad inte blir onödigt hög samtidigt som man bör ta energiåtgången i beaktan. Vissa luftrenare kan nämligen kosta bortåt 2000 kr per år i drift för filter och el.

Vilken reningsteknik använder luftrenaren?

HEPA-filter är bevisat effektiva men bara för partiklar av viss storlek. För bästa skydd bör luftrenaren kombinera filtret med annan teknik för att säkerställa att bäst reningsförmåga.

Luftrenare med ozon

Ozoneair Purify 120 är utrustad med en ozonfunktion. Detta funktion kan aktiveras för att rena luften på en djupare nivå och är särskilt effektiv vid borttagning av lukt från exempelvis rökning och mögel.

Ozon bildas inuti luftrenaren, bryter ner föroreningar innan ozonet antingen sönderfaller eller bryts sönder av det kraftiga UV-ljuset i reningskammaren. Inget ozon sprids därmed utanför luftrenaren även med ozonfunktionen aktiverad.

Ozon är ett mycket effektivt regöringsmedel som är mer än 3000x så kraftfullt som klorin när det kommer till att exempelvis döda virus och bakterier.

Bästa luftrenare mot mögel

Mögel och fukt är relativt vanligt och drabbar 1/5 av Sveriges befolkning. Därav är luftrenare populära att använda för att reducera mängden mögelsporer i luften. Den bästa luftrenaren i testet är särskilt effektivt mot mögel.

Dels renas 99,97 % av de mögelsporer som passerar genom luftrenarens filter. Som att det inte vore nog oskadliggörs även mögel i luften och på ytorna i utrymmet där luftrenaren används.

Enligt ett labbtest kan Ozoneair Purify ta bort 95,4 % av de mögelsporer i luften och på ytorna i utrymmen där den används på så lite som 2 timmar. Ozoneair Purify kan därför anses av många att vara den bästa luftrenaren för dig som har problem med fukt och mögel och inte haft möjlighet att åtgärda den förhöjda luftfuktigheten som ligger till grunden för problematiken.

Bäst luftrenaren i sovrummet

Du sover ungefär en tredjedel av ditt långa liv. Under varje natt tar du tusentals andetag. Därför är det extra viktigt att luften i sovrummet är så ren som den bara kan bli. Se upp för sovrummets osynliga luftbovar – till exempel dammkvalster, päls från husdjur eller mögelsporer. De kan orsaka orolig sömn, nedtyngd av milda andningsproblem, allergier eller till och med förvärrad astma.

Testets bästa luftrenare är särskilt lämplig för användning i ditt sovrum med anledning av den mycket låga ljudnivån. Luftrenaren är nämligen så tyst att den knappt går att höra. Välj Ozoneair Purify om du vill ha en av de bästa luftrenarna för ditt sovrum.

Bäst luftrenaren mot kvalster

Bland sängkläder, madrasser och kuddar gömmer sig mikroskopiska kvalster. De livnär sig på döda hudceller – något det finns gott om bland dina lakan och örngott. Det är faktiskt inte kvalstren i sig som kan orsaka hälsobekymmer. Istället är det krypens avföring, som i sällsynta fall kan bidra till symptom som irriterade ögon, nysningar eller nästäppa. Vissa har en kvalsterallergi – då ska man vara extra noggrann med att hålla sovrummet rent.

Vill du förhindra kvalsterangrepp? Då ska hålla hemmet dammfritt och välstädat. En bra hjälp på vägen är den bäst luftrenaren i testet, Ozoneair Purify.

Bäst luftrenaren mot pollen

I pollentider är det lätt att vända sig till nässpray och hostmediciner för tillfällig lindring. När näsan rinner, halsen brinner och ögonen svider är det första bästa lösningen som gäller. Men kan luftrenare hjälpa dig med dina pollenbesvär?

Svaret är ja och den bäst luftrenaren kommer ge lindring för dina besvär. Ozoneair Purify reducerar effektivt mängden pollenpartiklar i luften samtidigt som de allergena ämnena oskadliggörs.

Bästa luftrenaren för allergi

Luftkänslig? Mikroskopiska djurallergener och pollenpartiklar svävar runt oss på daglig basis. De smyger sig in i våra hem, genom springor och fönster. Problemet är att allergiutlösande partiklar ofta är för små för att fångas upp av ett filter. Studier visar att ren inomhusluft kan vara en lika viktig faktor som allergimedicin. Samtidigt lurar allergiframkallande föroreningar konstant i ditt hem. Den bäst luftrenaren arbetar på molekylnivå för att allergisäkra luftmiljön och ger lindring mot din allergi. Ozoneair Purify är allergikernas bäst vän.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Purify luftrenare

Ozoneair
Handelsvägen 19
97345 Luleå

Ozoneair är ett svenskt teknikföretag som står bakom luftrenaren Purify som på kort tid blivit en av de bäst säljande modellerna. Luftrenaren Purify blev också nyligen utsedd till bäst i test i Villalivets stora test av luftrenare. Ozoneair Purify har utvecklats tilsammans med forskare från Luleå Tekniska Universitet.