Mälarenergi

Mälarenergi sticker ut i branschen med fortsatt hög kundnöjdhet – trots energikris

Dela
Energibranschen i stort har tappat i kundnöjdhet under 2022 – men inte Mälarenergi. – Bland privatkunderna har nöjdheten till och med ökat, säger Helene Malmgren, chef för Kund och Marknadsföring.

År 2022 var ett krävande år för energiföretagen och deras kunder. Effektbrist och rekordhöga elpriser innebar såväl oro som många frågor bland kunderna och även ett stort tryck från media. Svensk Kvalitetsindex konstaterar att branschen överlag haft svårt att möta kundernas oro och den höga tillströmningen av frågor – men för Mälarenergi ser läget annorlunda ut.

– I sin rapport slår Svensk Kvalitetsindex fast att Mälarenergi, i en speciell tid, har lyckats hantera det kundtryck som varit, säger Helene Malmgren. Vi har en betydligt högre kundnöjdhet jämfört med branschen i övrigt och under 2022 har avståndet till branschsnittet ökat. Det gäller för både privatkunder och företagskunder.

Kunderna upplever att Mälarenergi har hög förståelse för deras behov, håller dem välinformerade, är pålitliga, att det är enkelt att vara kund samt att Mälarenergi prioriterar hållbarhetsfrågan. Hösten 2022 nyrekryterade Mälarenergi flera personer till kundsupport för att kunna ta hand om kunderna på ett så bra sätt som möjligt, trots det höga trycket, samtidigt som bolaget satsade mycket på kommunikation.

Utveckling i samarbete med kunderna

– På privatsidan har vi fokuserat på att utveckla digitala tjänster tillsammans med våra kunder. Vi har en panel med närmare 300 kunder som hjälper oss i vårt utvecklingsarbete. Dit hör exempelvis vår spotprissida på webben, som är otroligt välbesökt. Vi har också insett att många kunder tycker det är svårt att förstå vilka kostnader som deras förbrukning kommer att generera. Därför har vi utvecklat en sida där kunderna, löpande under månaden, kan följa både förbrukning och uppskattad månadskostnad. Sidvisningarna för dessa sidor har ökat med flera hundra procent från sommaren och under hösten, vilket visar att de bygger på tydliga kundbehov.

När det gäller företagskunderna har Mälarenergi vinnlagt sig om att bygga vidare på starka relationer, säger försäljningschef Helena Ström:

– Under energikrisen har ett genomsnittligt kundsamtal med en företagskund tagit minst fyra gånger längre tid jämfört med innan. Vi har prioriterat de här samtalen, vi har vinnlagt oss om att möta oro, reda ut komplexa frågeställningar, bygga förtroende och vara tillgängliga. Den inställningen har gett resultat.

Kontakter

Bilder

Om

Mälarenergi
Mälarenergi
Mälarenergi AB
721 32 Västerås

021-395000https://www.malarenergi.se/

Mälarenergi producerar och levererar el, värme, vatten, kyla och energitjänster som möjliggör ett hållbart samhälle där alla får plats. Vi är ungefär 750 medarbetare som, tillsammans med kunder och partners, arbetar målmedvetet mot vår vision: En värld där vi tillsammans lever och verkar helt utan klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 3 miljarder kronor och ägs av Västerås stad.

Följ Mälarenergi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mälarenergi

Fibra har beviljats statligt stöd för fortsatt utbyggnad av fiber på landsbygden28.11.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande

Fibra AB har tilldelats statligt stöd från Post- och telestyrelsen (PTS), för utbyggnad av fiberinfrastrukturen på landsbygden i Västerås. I Strängnäs där Fibra också driver stadsnätet har SEVAB Strängnäs Energi, som är nätägare beviljats stöd. Totalt uppgår bidragen till de båda projekten till cirka 11 miljoner kronor och innefattar 124 möjliga hushåll.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye