Riksteatern

Moderskap och parallella tidsåldrar när Ada Berger tar itu med klimatångesten i ett nyskrivet relationsdrama

Dela
En natt får höggravida Hanna besök av sin ofödda dotter My som är lika gammal som hon och två parallella tidsåldrar möts, år 2023 och 2063. I nyskrivna Skapelsen försöker dramatikern Ada Berger att med värme möta klimatångesten genom att titta på föräldraskapet och generationskedjorna som tycks leda in i mänsklighetens slut.
Foto: Sören Vilks. Skapelsen av Ada Berger, Riksteatern och Örebro Teater 2023. Karin Bengtsson och Madeleine Ferraud.
Foto: Sören Vilks. Skapelsen av Ada Berger, Riksteatern och Örebro Teater 2023. Karin Bengtsson och Madeleine Ferraud.

– Jag tänkte länge att idéer som är kopplade till ett klimatuppvaknande inte är ett bra konstnärligt ämne och att det inte gick att prata om klimatet utan pekpinnar. Men när jag närmade mig frågan emotionellt i stället för intellektuellt såg jag den här berättelsen träda fram. Den är delvis influerad av saker som har med min egen mamma och dotter att göra, hur dom relationerna vävs samman med en växande existentiell oro för framtiden, säger Ada Berger, dramatiker och regissör.

Enligt en undersökning gjord av Kantar Sifo 2022 så visade det sig att 60 procent av svenskarna har klimatångest. Skapelsen tar fasta på det temat. Med den akuta klimatkrisen som fond träder ett relationsdrama fram om moderskap och framtidstro.

– Jag vill titta på en mor och dotterrelation med all komplexitet som den innebär av såväl underbara saker som svåra saker. Men också vad som sker i en sådan relation när vi närmar oss den brännpunkt klimatkrisen innebär, vad leder generationskedjorna in i för framtid? Jag vill inte styra över vad folk ska tänka men jag tror att vi behöver snacka om dom här sakerna, om det vi alla tillsammans står inför, säger Ada Berger.

Ada Berger står för manus och regi. Tidigare har hon bland annat skrivit och regisserat några succéföreställningar baserade på Liv Strömqvists seriealbum.

Skapelsen har urpremiär 17 februari 2023, Årsta, Stockholm.
Pjäsen åker sedan på turné med Riksteatern från Umeå till Tomelilla för att 31 mars landa på Örebro Teater och spela där under våren.


Medverkande
Karin Bengtsson  
Madeleine Ferraud  

Konstnärligt team
Manus och regi: Ada Berger  
Scenografi och kostym: Daniel Åkerström Steen  
Ljusdesign: Sofia Linde och Hannele Philipson  
Maskdesign: Ulrika Ritter  
Regiassistent: Sara Eriksson Stern  
Dramaturg: Ninna Tersman och Eva-Maria Dahlin  

Producent
Riksteatern i samarbete med Örebro Teater

För turnéplan besök Riksteaterns webbsida.
För fler pressbilder besök Riksteaterns mediabank.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Foto: Sören Vilks. Skapelsen av Ada Berger, Riksteatern och Örebro Teater 2023. Karin Bengtsson och Madeleine Ferraud.
Foto: Sören Vilks. Skapelsen av Ada Berger, Riksteatern och Örebro Teater 2023. Karin Bengtsson och Madeleine Ferraud.
Ladda ned bild
Foto: Sören Vilks. Skapelsen av Ada Berger, Riksteatern och Örebro Teater 2023. Madeleine Ferraud och Karin Bengtsson.
Foto: Sören Vilks. Skapelsen av Ada Berger, Riksteatern och Örebro Teater 2023. Madeleine Ferraud och Karin Bengtsson.
Ladda ned bild

Om

Riksteatern
Riksteatern



Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande

Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.

Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande

Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.

Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande

Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye