SvD Kulturs AI-analys visar: ”Alex & Sigge” allt argare

Kulturredaktioner är vana att hantera kulturella verk; som böcker, dramatik och tv-serier. Men att greppa vår tids nya kulturyttringar utmanar den traditionella kulturjournalistiken. För hur ska man ta sig an en podcast som består av 550 avsnitt, nästan 700 timmars lyssning? Vad sägs egentligen i poddarna som har stort inflytande på samtiden?
– När kulturuttrycken förändras behöver också kulturjournalistiken förändras. På SvD Kultur strävar vi efter att hela tiden utveckla och uppdatera vår bevakning för att ge läsarna koll på samtidskulturen. Vi tror inte på att ersätta journalistik med AI – däremot är AI ett mycket intressant verktyg som kan ge nya insikter, säger Lisa Irenius, kulturchef.
SvD Kulturs satsning ”AI lyssnar på poddar” bygger på en unik process där redaktionen med hjälp av AI-modeller och andra metoder analyserar bland annat vilka ämnen som tas upp och vilka personer det pratas om. Modellerna kan även identifiera olika känslolägen och deras utveckling, som att det över tid uttrycks alltmer ilska i ”Alex & Sigges podcast” och att ilska på senare år har blivit en vanligare känsloyttring än glädje i podden.
– Det har varit väldigt roligt och stundtals faktiskt hisnande att jobba med AI-analysen, med hjälp av tekniken kan vi få syn på mönster och tematik i hundratals timmar ljud, säger Madelaine Levy, biträdande kulturchef på Svenska Dagbladet.
”AI lyssnar på poddar” är en unik kartläggning av ett omfattande material som sällan uppmärksammas inom kulturjournalistiken. Analyserna har genomförts i samarbete med Modulai, ett företag inriktat på tillämpning av AI. Det är SvD:s journalister som har skapat all text, grafik och bilder som publiceras. Under våren publiceras analyser av flera stora svenska poddar.
”AI lyssnar på poddar” är ett led i SvD Kulturs satsning på att bevaka kulturen som förändrar – alltifrån podcasts och sociala medier till böcker och tv-serier som formar vår tid.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef. Telefon: 0736-93 48 08. E-post:lisa.irenius@svd.se.
Madelaine Levy, biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör. Telefon: 0733-14 25 90. E-post:madelaine.levy@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum