Stora samhällsaktörer går samman och sätter barnfattigdomen på agendan

Hyresgästföreningen, Rädda Barnen, Svenska Röda Korset och Majblomman gör gemensam sak och arrangerar en temadag mot barnfattigdom den 15 mars 2023.

Under en halvdag på Kulturhuset i Stockholm möts civilsamhället och politiken för att diskutera det akuta läget för allt fler barn och barnfamiljer i Sverige. Alla organisationerna ser ett ökat tryck och ökat utanförskap på grund av det svåra ekonomiska läget. Dagen leds av moderator Dona Hariri.

Temadagen arrangeras på Kulturhuset i Stockholm den 15 mars, kl 08.30 - 12.00 och kan följas fysiskt på plats eller digitalt genom evenamanget på Facebook.

Medverkande:
Martin Ärnlöv (generalsekreterare Svenska Röda Korset)
Maria Frisk (sverigechef, Rädda Barnen)
Marie Linder (förbundsordförande, Hyresgästföreningen)
Åse Henell (generalsekreterare Majblomman)
Magdalena Andersson (partiledare Socialdemokraterna)
Märta Stenevi (språkröd Miljöpartiet)
Nooshi Dadgostar (partiledare Vänsterpartiet)
Muharrem Demirok (partiledare Centerpartiet
fler namn tillkommer

Innehållunder dagen i korthet:
Rapporter från verkligheten
Vem tar ansvar för ekonomiskt utsatta barn? Samtal om Civilsamhällets roll i kristider
Hur kan politiken motverka barnfattigdom och dess effekter? Debatt

Anmälningslänk
Anmälan till Kulturhuset: barnfattigdom i krisens spår
Online: Följ eventet live över Facebook

Läs mer om temadagen
Info: Barnfattigdom i krisens spår

Presskontakter:
Isak Hellerup, Svenska Röda Korset: Isak.Hellerup@redcross.se, 070-221 65 34
Liv Landell Major, Majblomman: liv.landell@majblomman.se, 0708-742713
Gilda Romero, Hyresgästföreningen, gilda.romero@hyresgastforeningen.se, 072-549 11 55
Anne Thorngren, Rädda Barnen, anne.thorngren@rb.se, 072-357 67 56

Reportageserien "Krigets kvinnor" vinner Röda Korsets Journalistpris 202413.5.2024 15:45:00 CEST | Pressmeddelande

Anna Gullberg och Anna-Karin Nilsson på Expressen vinner Röda Korsets journalistpris 2024 för reportageserien Krigets kvinnor. Med precision och känsla för det journalistiska hantverket dokumenteras en pågående tragedi samtidigt som läsaren lär känna människorna som drabbas. Deras arbete är ett viktigt bidrag till en ökad förståelse av krigets konsekvenser och en påminnelse om journalistikens kraft.

Nomineringarna till Röda Korsets Journalistpris 2024 är klara27.3.2024 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2006 har Svenska Röda Korsets journalistpris belönat en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som under föregående år ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Idag har 14 bidrag gått vidare i nomineringen till Svenska Röda Korsets journalistpris 2024.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen gjord på uppdrag av Röda Korset, Hyresgästföreningen, Majblomman och Rädda Barnen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.