Lejonfastigheter bygger nytt för Fenomenmagasinet

Den 7 mars förväntas kommunstyrelsen fatta beslut om Fenomenmagasinets nyetablering. Förslaget som lagts fram innebär att verksamheten får helt nybyggda lokaler på Valla gård.
Foto från: Kulturfastigheter i Linköping AB

I samband med flytten från Gamla Linköping i februari 2022 var planen att Fenomenmagasinet i stället skulle inrättas i en lokal på universitetsområdet. Dock konstaterades det att denna placering skulle bli alltför kostsam. Därför genomfördes en upphandling, vilket resulterade i det förslag som nu ligger på kommunstyrelsens bord.

- Tillsammans med Fenomenmagasinets ledning hade vi tidigare tittat på flera olika alternativ till placering utan att riktigt landa rätt. Men det som kom via upphandlingen bedömde vi som mycket intressant, säger Micael Antamo, vd för Lejonfastigheter.

Förslaget gäller en tomt på Valla gård, mellan Mjellerumsgården och Vallabackarna, med närhet till såväl Vallaskogen som Gamla Linköping och universitetet. Än så länge är det för tidigt att avgöra om hästhagarna och pulkabackarna kommer att påverkas på något sätt. Det kommer i så fall självklart att diskuteras och lösas tillsammans med de närliggande verksamheterna.

Tomten ägs idag av Kulturfastigheter som är ett helägt dotterbolag till Stångåstaden AB, men detta kommer att förändras när förslaget klubbas. För att kunna hålla nere hyreskostnaderna för Fenomenmagasinet kommer Lejonfastigheter att köpa tomten samt uppföra en helt ny byggnad där verksamheten sedan hyr in sig. Byggkostnaden beräknas till cirka 95 miljoner kronor och årshyran kommer att ligga på max 6 miljoner.

- Vi är glada över att vi, tillsammans med Kulturfastigheter, Fenomenmagasinet och andra delar av kommunen, har arbetat fram en lösning som kommer alla parter till del. Inte minst alla barn och unga i Linköping, säger Micael Antamo. Dessutom kommer det nya huset, med sin spännande och utvecklande verksamhet, bidra till öka attraktiviteten i vår stad.

För att förslaget ska bli verklighet krävs ett antal beslut i olika instanser, varav det första alltså förväntas tas av kommunstyrelsen den 7 mars. Om allt går enligt plan ska Fenomenmagasinets nystart preliminärt kunna ske under andra halvan av 2025.