VisitDenmark får Mona Lisa att tala

”Föreställ dig att du är Mona Lisa. Skriv ett tal om varför folk borde besöka Danmark istället för att stå i kö för att träffa dig”
Detta var uppmaningen till en AI-robot att skapa manuset till en serie filmer där turistattraktioner från hela världen vänder sig mot sig själva och rekommenderar att man besöker Danmark, snarare än att stå i kö vid Louvren i ett hav av selfie-pinnar. Genom att skapa kampanjen "Don't be a tourist - be an Explorist", positionerar VisitDenmark vårt södra grannland som motgiftet mot ”bucketlist-turism”.
"Att få ikoniska turistattraktioner att lyfta fram det absurda i att göra och se samma saker som alla andra. Vem kan bättre förklara det än målningarna och statyerna som ser miljontals turister varje år” säger Louis Pilmark, kreativ chef på den danska reklambyrån Brandhouse/Subsero.
Ikonisk konst möter trendande teknik
Förutom det lite retsamma tillvägagångssättet är kampanjen unik då att både manus och grafik skapats av artificiell intelligens. Ny teknik som deepfake och rörelsesyntes har använts för att väcka bilder till liv under de senaste åren. Att kampanjen kombinerar tekniken gör den till en av de första kampanjerna som kombinerar de två teknologierna.
Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige förklarar:
”Manuset är till 100 % skapat av AI – vi skrev inte ett enda ord – vi tog bara bort delar och bitar som var för långa eller helt enkelt inte sanna. Även om det kändes något riskabelt att lägga våra meddelanden i händerna på artificiell intelligens, är vi glada över att vara i framkant i turistnäringen och använda spetsteknologi för att förverkliga våra kreativa visioner och budskap.”
Turistattraktioner är inte så attraktiva längre
Den övergripande kampanjen, utvecklad av den London-baserade kreativa byrån Fold7 bygger på en insikt om att ”bucketlist turister” har tappat sin lyster. I en undersökning* som genomfördes i Storbritannien, Sverige och Tyskland bekräftade vår hypotes att ”att känna sig som en turist” skulle förstöra en semester. Mer än hälften av de tillfrågade instämde i att överfulla turistplatser och landmärken var en anledning till semesterbesvikelse.
"Danmark kanske inte är en bucketlist-destination och underverken där är inte stora och dramatiska, men de är små och rikliga. Vi såg detta som en enorm möjlighet att attrahera en annan sorts resenär, antituristen, den s.k. Exploristen”, säger Yelena Gaufman, strategipartner på Fold7.
*Undersökning gjordes av YouGov på uppdrag av VisitDenmark, November 2022
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Tourist attractions come alive with AI and recommend visiting Denmark
Nyckelord
Kontakter
Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige
Mail: fb@visitdenmark.com
Tel: +45 40 41 85 15
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder




Länkar
Om

No. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden
+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Cykellycka - med eller utan lycra i Danmark7.3.2025 15:52:05 CET | Pressmeddelande
Danmark är perfekt för en cykelsemester. Här finns över 12 000 kilometer cykelvägar i ett platt landskap, vilket gör att det bästa sättet att upptäcka landet är på två hjul. I Köpenhamn, som är världens mest cykelvänliga stad, har nio av tio invånare en cykel, och att cykla är helt enkelt en självklar del av deras dagliga liv.
Odense uppmärksammar 150-årsminnet av H.C. Andersen med "Andersen Forever"19.2.2025 12:29:48 CET | Pressmeddelande
Under 2025 kommer staden Odense i Danmark uppmärksamma 150-årsminnet av H.C. Andersen med det ambitiösa programmet "Andersen Forever". Evenemanget hyllar Andersens arv genom att belysa livets kontraster, såsom död och sorg kontra glädje och kärlek, och betonar hans bestående inflytande och unika berättarstil.
Ny utställning om Jørn Utzons ikoniska 1900-talshus5.2.2025 15:25:43 CET | Pressmeddelande
Utzon Center i Aalborg presenterar utställningen "Vidunderlig Vild Villa" från 8 februari till 20 april 2025, med fokus på Jørn Utzons ikoniska hus Can Lis på Mallorca. Utforska arkitekturhistorien genom bilder, ritningar och fotografier. Can Lis speglar hållbarhet, enkelhet och naturlighet.
Tivoli bjuder på spektakulärt jul- och nyårsfyrverkeri17.12.2024 16:09:51 CET | Pressmeddelande
Tivoli i Köpenhamn bjuder på spektakulära jul- och nyårsfyrverkerier i december. Den prisbelönta fyrverkerikonstnären Gunnar B Knudsen presenterar unika shower den 25 och 26 december kl. 21:30. Nyårsaftonens fyrverkerifest börjar kl. 23:00 och lovar bli en storslagen avslutning på året.
Danmark blir värd för MICHELIN Guide Ceremony Nordic Countries7.11.2024 17:20:23 CET | Pressmeddelande
Under 2025 och 2026 kommer MICHELIN Guide Ceremony för de nordiska länderna att hållas i Odsherred och Köpenhamn. Genom detta tvååriga partnerskap lyfts Danmarks imponerande resa inom kulinarisk utveckling, från jord till bord, fram i rampljuset.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum