VisitDenmark får Mona Lisa att tala

”Föreställ dig att du är Mona Lisa. Skriv ett tal om varför folk borde besöka Danmark istället för att stå i kö för att träffa dig”
Detta var uppmaningen till en AI-robot att skapa manuset till en serie filmer där turistattraktioner från hela världen vänder sig mot sig själva och rekommenderar att man besöker Danmark, snarare än att stå i kö vid Louvren i ett hav av selfie-pinnar. Genom att skapa kampanjen "Don't be a tourist - be an Explorist", positionerar VisitDenmark vårt södra grannland som motgiftet mot ”bucketlist-turism”.
"Att få ikoniska turistattraktioner att lyfta fram det absurda i att göra och se samma saker som alla andra. Vem kan bättre förklara det än målningarna och statyerna som ser miljontals turister varje år” säger Louis Pilmark, kreativ chef på den danska reklambyrån Brandhouse/Subsero.
Ikonisk konst möter trendande teknik
Förutom det lite retsamma tillvägagångssättet är kampanjen unik då att både manus och grafik skapats av artificiell intelligens. Ny teknik som deepfake och rörelsesyntes har använts för att väcka bilder till liv under de senaste åren. Att kampanjen kombinerar tekniken gör den till en av de första kampanjerna som kombinerar de två teknologierna.
Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige förklarar:
”Manuset är till 100 % skapat av AI – vi skrev inte ett enda ord – vi tog bara bort delar och bitar som var för långa eller helt enkelt inte sanna. Även om det kändes något riskabelt att lägga våra meddelanden i händerna på artificiell intelligens, är vi glada över att vara i framkant i turistnäringen och använda spetsteknologi för att förverkliga våra kreativa visioner och budskap.”
Turistattraktioner är inte så attraktiva längre
Den övergripande kampanjen, utvecklad av den London-baserade kreativa byrån Fold7 bygger på en insikt om att ”bucketlist turister” har tappat sin lyster. I en undersökning* som genomfördes i Storbritannien, Sverige och Tyskland bekräftade vår hypotes att ”att känna sig som en turist” skulle förstöra en semester. Mer än hälften av de tillfrågade instämde i att överfulla turistplatser och landmärken var en anledning till semesterbesvikelse.
"Danmark kanske inte är en bucketlist-destination och underverken där är inte stora och dramatiska, men de är små och rikliga. Vi såg detta som en enorm möjlighet att attrahera en annan sorts resenär, antituristen, den s.k. Exploristen”, säger Yelena Gaufman, strategipartner på Fold7.
*Undersökning gjordes av YouGov på uppdrag av VisitDenmark, November 2022
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Tourist attractions come alive with AI and recommend visiting Denmark
Nyckelord
Kontakter
Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige
Mail: fb@visitdenmark.com
Tel: +45 40 41 85 15
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder




Länkar
Om
VisitDenmarkNo. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden
+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Tivolis fyrverkerier får Köpenhamn att spraka, gnistra och glittra16.12.2025 14:41:59 CET | Pressmeddelande
Tivoli i Köpenhamn bjuder på spektakulära fyrverkerishower den 25 och 26 december 2025, samt på nyårsafton. Fyrverkerimästaren Gunnar B. Knudsen firar 20 år och levererar färgsprakande shower med nya visuella uttryck. Evenemanget är en del av Tivolis julfirande fram till 4 januari 2026.
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum