De flesta patienter är nöjda efter besök på akutmottagningarna
Patienter som besökt en akutmottagning i länet under oktober månad förra hösten har deltagit i en nationell patientenkät, (NPE). Frågorna är indelade i sju olika svarsområden
De flesta trygga med vården
Resultatet av undersökningen visar på ett gott omhändertagande och att majoriteten av patienterna har känt sig trygga med vården.
82 procent har ett positivt helhetsintryck av akutmottagningarna i länet. Det följer rikets resultat relativt väl. Men jämfört med den föregående undersökningen 2020 så är det en minskning då hela 86 procent var positiva.
Men andelen nöjda patienter ligger fortfarande på en hög nivå och bäst resultat fick akutmottagningarna när det gäller tillgänglighet. Cirka 84 procent svarar positivt på frågor om vårdens närhet, kontaktvägar och personalens tillgänglighet för patienten och patientens anhöriga.
Nöjda med respekt och bemötande
Patienterna är också nöjda med respekt och bemötande. Det är frågor som handlar om ifall personalen bemötte dem med medkänsla, engagemang och omsorg. 83 procent svarade positivt.
Mindre nöjda var patienterna när det gällde frågor inom Information och kunskap. Det var 65 procent som svarade positivt på frågor om exempelvis information om förseningar, väntetider eller om man fick svar på sina frågor på ett begripligt sätt.
Generellt är män är mer nöjda med vården än kvinnor. Äldre är också mer nöjda än yngre åldersgrupper.
Värdefulla synpunkter
I verksamheterna har man nu haft möjlighet att analysera och fundera på resultaten. .
- Det är roligt att se att vi har en jämförelsevis hög svarsfrekvens på akutmottagningen i Lindesberg, det tyder på ett stort engagemang i befolkningen, säger Benny Lekberg, chef på akutmottagningen i Lindesberg. En anledning till att resultatet för 2022 generellt har sjunkit något jämfört med 2020 kan vara att vi nu ser en ökande patienttillströmning till akutmottagningen efter pandemin, vilket leder till att väntetiderna blir något längre. Utfallet i patientenkäten tar vi med oss i verksamhetens förbättringsarbete, där vi kommer att lägga särskilt fokus på information till patienter om såväl väntetid som sjukdomstillstånd.”
Och Ulrica Hyvönen. Verksamhetschef för sjukhusverksamheten på i Karlskoga lasarett håller med.
- Som alltid är det viktigt och värdefullt att få synpunkter från de som besöker vår akutmottagning, vi kommer ta vara på resultaten och att jobba vidare i vår strävan att alltid förbättra oss”.
Om nationell patientenkät Nationell Patientenkät, NPE, är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården. Arbetet samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Alla regioner i Sverige deltar i mätningen samtidigt. Mätningen sker vartannat år. I Örebro län skickades sammanlagt 1500 enkäter ut och av dem har 39 procent lämnat in svar på de sammanlagt 47 frågor som enkäten innehöll. I Nationell Patientenkät redovisas resultat per fråga och i dimensioner, med grupper av frågor om tillgänglighet, information och kunskap, kontinuitet och koordinering, respekt och bemötande, delaktighet och involvering, emotionellt stöd samt helhetsintryck. Ta del av resultatet |
Kontaktuppgifter
Ulrica Hyvönen, verksamhetschef sjukhusverksamheten Karlskoga lasarett
E-post ulrica.hyvonen@regionorebrolan.se
Telefon: 0586-66477, 072-1419330
Benny Lekberg, chef akutmottagningen Lindesberg
E-post: benny.lekberg@regionorebrolan.se
Telefon: 0581-85118, 076-6976982
Daniel Gustafsson, verksamhetschef akutkliniken, Universitetssjukhuset Örebro
E-post: daniel.gustafsson2@regionorebrolan.se
Telefon: 073-0802222
Nyckelord
Om
Region Örebro län - Tillsammans skapar vi ett bättre liv
Region Örebro län ansvarar för många frågor som berör länsinvånarnas vardag och framtid, bland annat hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, infrastruktur, näringslivsutveckling, kultur och utvecklingen av social välfärd.
Följ Region Örebro län
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Region Örebro län
Örebro län leder besöksnäringen in i framtiden med sitt eget rekommendationsverktyg8.4.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Region Örebro län har lanserat ett innovativt rekommendationsverktyg baserat på öppna data, för att möta den moderna besökarens behov. Verktyget gör det möjligt för besöksmål och verksamheter att samverka och sprida varandras information, och har redan skapat en smidigare upplevelse för besökare i Örebro län.
Påminnelse: Möjlighet för media att rapportera på plats när Hemvärnet vässar kunskaperna med sjukvårdens specialister1.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För första gången kommer Hemvärnet att genomföra en sjukvårdsövning på Kliniskt Träningscentrum (KTC) på Universitetssjukhuset Örebro (USÖ).
Nu ska köerna till tandreglering för barn och unga kortas genom införande av vårdval28.3.2025 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Region Örebro län vill minska köerna till tandreglering för barn och unga genom att införa ett valfrihetssystem.
God måluppfyllnad när Region Örebro län summerar fjolåret28.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
När fjolåret summeras i den årsredovisning som regionstyrelsen hanterade i dag står det klart att 2024 var ett utmanande år som ställde stora krav på organisationen. Bland annat präglades året av nämndernas åtgärder för en ekonomi i balans och av det rådande säkerhetspolitiska läget.
Hemvärnet vässar kunskaperna med sjukvårdens specialister - media erbjuds att vara med under del av dagen27.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
För första gången kommer Hemvärnet att genomföra en sjukvårdsövning på Kliniskt Träningscentrum (KTC) på Universitetssjukhuset Örebro (USÖ).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum