SvD inleder samarbete med Novus
Svenska Dagbladet har de senaste åren gjort flera strategiska rekryteringar för att bygga Sveriges mest kvalificerade bevakning av svensk inrikespolitik – bland dessa återfinns bland andra Torbjörn Nilsson, Maggie Strömberg och Henrik Torehammar. Satsningen har fått stort genomslag, såväl bland läsare som i branschen. Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson belönades i november med Stora Journalistpriset för rapporteringen om Sveriges väg mot Nato.
Nu tar SvD ännu ett steg i att leverera en politikbevakning till läsarna med ambition att vara Sveriges bästa. Ett nytt samarbete med analys- och undersökningsföretaget Novus inleds, som kommer att resultera i journalistik baserad på tre ben:
- Månatliga partisympatiundersökningar.
- Svenskarnas viktigaste politiska sakfrågor.
- Partiledarförtroende.
– Opinionsundersökningar är mer än bara drama, ska man vara högtravande så är det där väljarna kan uttrycka sin vilja även mellan valen. Det påverkar politikerna och är viktig information för våra läsare. Genom undersökningarna av viktigaste frågan och förtroende kan vi ge läsarna en ännu större kunskap om drivkrafterna bakom rörelserna i opinionen, säger Erik Hedtjärn, politikchef på SvD Nyheter.
Novus vd, Torbjörn Sjöström, är glad över samarbetet.
– Tillsammans kan vi fokusera på att förbättra nyhetsrapporteringen kring väljarnas syn på politiken och samhället. Det är den regelbundna återkopplingen via undersökningar och tillsammans med seriös nyhetsrapportering som är avgörande för en stark demokrati. För oss är det viktigt att man har ett nära samarbete med en bra redaktion där vi bidrar med vår expertis. Där delar SvD och Novus värderingar, säger Torbjörn Sjöström.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, politikchef, SvD Nyheter. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Torbjörn Sjöström,vd Novus. Telefon: 08-128 196 71. E-post: torbjorn.sjostrom@novus.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Novus är ett svenskägt undersökningsföretag som har sitt huvudkontor i Stockholm. Novus vd är en av de största ägarna och kontrollerar tillsammans med familjemedlemmar en majoritet av aktierna. Bolaget är börsnoterat på Spotlight. Den primära marknaden är Sverige och Norden. Varje år genomförs undersökningar i Novus regi i ca 50 länder. Novus är medlem i Gallup International och är där Sveriges representant i nätverket.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum