SvD inleder samarbete med Novus
Svenska Dagbladet har de senaste åren gjort flera strategiska rekryteringar för att bygga Sveriges mest kvalificerade bevakning av svensk inrikespolitik – bland dessa återfinns bland andra Torbjörn Nilsson, Maggie Strömberg och Henrik Torehammar. Satsningen har fått stort genomslag, såväl bland läsare som i branschen. Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson belönades i november med Stora Journalistpriset för rapporteringen om Sveriges väg mot Nato.
Nu tar SvD ännu ett steg i att leverera en politikbevakning till läsarna med ambition att vara Sveriges bästa. Ett nytt samarbete med analys- och undersökningsföretaget Novus inleds, som kommer att resultera i journalistik baserad på tre ben:
- Månatliga partisympatiundersökningar.
- Svenskarnas viktigaste politiska sakfrågor.
- Partiledarförtroende.
– Opinionsundersökningar är mer än bara drama, ska man vara högtravande så är det där väljarna kan uttrycka sin vilja även mellan valen. Det påverkar politikerna och är viktig information för våra läsare. Genom undersökningarna av viktigaste frågan och förtroende kan vi ge läsarna en ännu större kunskap om drivkrafterna bakom rörelserna i opinionen, säger Erik Hedtjärn, politikchef på SvD Nyheter.
Novus vd, Torbjörn Sjöström, är glad över samarbetet.
– Tillsammans kan vi fokusera på att förbättra nyhetsrapporteringen kring väljarnas syn på politiken och samhället. Det är den regelbundna återkopplingen via undersökningar och tillsammans med seriös nyhetsrapportering som är avgörande för en stark demokrati. För oss är det viktigt att man har ett nära samarbete med en bra redaktion där vi bidrar med vår expertis. Där delar SvD och Novus värderingar, säger Torbjörn Sjöström.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, politikchef, SvD Nyheter. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Torbjörn Sjöström,vd Novus. Telefon: 08-128 196 71. E-post: torbjorn.sjostrom@novus.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Novus är ett svenskägt undersökningsföretag som har sitt huvudkontor i Stockholm. Novus vd är en av de största ägarna och kontrollerar tillsammans med familjemedlemmar en majoritet av aktierna. Bolaget är börsnoterat på Spotlight. Den primära marknaden är Sverige och Norden. Varje år genomförs undersökningar i Novus regi i ca 50 länder. Novus är medlem i Gallup International och är där Sveriges representant i nätverket.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum