SvD inleder samarbete med Novus
Svenska Dagbladet har de senaste åren gjort flera strategiska rekryteringar för att bygga Sveriges mest kvalificerade bevakning av svensk inrikespolitik – bland dessa återfinns bland andra Torbjörn Nilsson, Maggie Strömberg och Henrik Torehammar. Satsningen har fått stort genomslag, såväl bland läsare som i branschen. Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson belönades i november med Stora Journalistpriset för rapporteringen om Sveriges väg mot Nato.
Nu tar SvD ännu ett steg i att leverera en politikbevakning till läsarna med ambition att vara Sveriges bästa. Ett nytt samarbete med analys- och undersökningsföretaget Novus inleds, som kommer att resultera i journalistik baserad på tre ben:
- Månatliga partisympatiundersökningar.
- Svenskarnas viktigaste politiska sakfrågor.
- Partiledarförtroende.
– Opinionsundersökningar är mer än bara drama, ska man vara högtravande så är det där väljarna kan uttrycka sin vilja även mellan valen. Det påverkar politikerna och är viktig information för våra läsare. Genom undersökningarna av viktigaste frågan och förtroende kan vi ge läsarna en ännu större kunskap om drivkrafterna bakom rörelserna i opinionen, säger Erik Hedtjärn, politikchef på SvD Nyheter.
Novus vd, Torbjörn Sjöström, är glad över samarbetet.
– Tillsammans kan vi fokusera på att förbättra nyhetsrapporteringen kring väljarnas syn på politiken och samhället. Det är den regelbundna återkopplingen via undersökningar och tillsammans med seriös nyhetsrapportering som är avgörande för en stark demokrati. För oss är det viktigt att man har ett nära samarbete med en bra redaktion där vi bidrar med vår expertis. Där delar SvD och Novus värderingar, säger Torbjörn Sjöström.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, politikchef, SvD Nyheter. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Torbjörn Sjöström,vd Novus. Telefon: 08-128 196 71. E-post: torbjorn.sjostrom@novus.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Novus är ett svenskägt undersökningsföretag som har sitt huvudkontor i Stockholm. Novus vd är en av de största ägarna och kontrollerar tillsammans med familjemedlemmar en majoritet av aktierna. Bolaget är börsnoterat på Spotlight. Den primära marknaden är Sverige och Norden. Varje år genomförs undersökningar i Novus regi i ca 50 länder. Novus är medlem i Gallup International och är där Sveriges representant i nätverket.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
