Valtteri Bottas hämtar sin Giulia GTAm

- Valtteri Bottas ansluter sig till Alfa Romeos passionerade klubb: från och med denna vecka är han 1 av 500 kunder till en Giulia GTAm, en samlarbil inspirerad av den vinnande och oförglömliga föregångaren från 1965.
- Leverans hos Stellantis i Turin.
- Valtteri Bottas körde sin nya Giulia GTA till Alfa Romeo Centro Stile för att samarbeta med teamet på projekt som han personligen är involverad i.
Alfa Romeo-teamet välkomnade F1-föraren Valtteri Bottas till Stellantis & You utställningslokal i Turin för att överlämna den Giulia GTAm i klassisk Alfa Romeo-röd lack som den finska toppföraren köpt. I och med köpet av 1 av 500 Giulia GTA-modeller, den mest kraftfulla bilen någonsin av det italienska märket, blir Bottas en fullvärdig medlem av Alfa Romeos passionerade klubb.
Alla märkets topprepresentanter var på plats för att fira leveransen av bilen till den finska toppföraren. Efteråt välkomnades Bottas till Alfa Romeos högkvarter Centro Stile. Hans önskan om att bli en ägare av Alfa Romeos ”legendariska bil” representerar en personlig förening med ett varumärke som delar Bottas ideal och värderingar. En källa till stolthet för ett märke som har italienskt sportsmannaskap som grundläggande ideal sedan 1910.
Under mötet fick Valtteri och teamet också chansen att diskutera kommande projekt där föraren personligt är involverad.
Cristiano Fiorio, Alfa Romeos F1-chef: ”Detta är ett speciellt ögonblick för Alfa Romeo. Valtteri Bottas är ett proffs, en vinnare, och hans långa karriär i F1 med 10 vinnande Grand Prix är ett bevis på det. Hans önskan att bli en del av den inre och exklusiva kretsen av Giulia GTA-kunder fyller oss med stolthet. I en värld som ofta drivs av avtalsförpliktelser, firar vi idag något annat: Valtteri har visat att passion också påverkar våra val. Välkommen, Valtteri, till hjärtat av vår klubb”.
Valtteri Bottas, Alfa Romeos F1-förare: ”Jag är helt klart en livslång bilentusiast. Men mest av allt älskar jag märket Alfa Romeo. Det är en ära att representera varumärket och att nu bli kund, ägare till 1 av 500 Giulia GTA. Det är ett tekniskt excellent fordon, konstruerat i samarbete med Sauber Engineering, som utnyttjar expertisen och den tekniska kunskapen från Formel 1. Men för oss bil- och motorsportentusiaster representerar bilen så mycket mer. Den återupplivar en av motorsportens legender, Giulia GTA från 1965, och förkroppsligar varumärkets DNA: passion för motorsport, körglädje och en unik och distinkt stil”.
Alfa Romeo Giulia GTA:
Alfa Romeo Giulia GTA återupplivar en av bilismens legender och en milstolpe i varumärkets historia: 1965 års Giulia GTA. Som det ultimata uttrycket för Alfa Romeos unika kombination av stil och sportighet representerar modellen en sann återgång till Alfa Romeos rötter, grundade i prestanda.
Giulia GTA är ett högpresterande fordon baserad på den enastående Giulia Quadrifoglio. Tack vare den omfattande tillämpningen av ultralätta material har Giulia GTA en viktminskning på upp till 100 kg jämfört med Giulia Quadrifoglio och är utrustad med en uppgraderad version av Alfa Romeos 2,9 V6 Bi-Turbo 540-hk-motor med en specifik effekt på 187 hk/liter.
Alfa Romeos ingenjörer har fokuserat på att förbättra aerodynamiken och manövreringen, men framför allt på att minska vikten - samma riktlinjer som gällde för 1965 års Giulia GTA. En omfattande användning av kolfiberkomponenter och kompositmaterial har bidragit till att uppnå målen. Aerodynamiken har också utformats särskilt för att öka marktrycket. Dessa lösningar grundar sig i ett tekniskt kunnande som kommer direkt från Formel 1, tack vare samarbetet med Sauber Engineering.
Alfa Romeos ingenjörer utnyttjade Sauber Engineerings expertis och anläggningar. Med mer än 50 års erfarenhet av motorsport, varav 27 i F1, har det schweiziska företaget skapat sig djup kunskap om aerodynamik, även tack vare en egen vindtunnel som är bland de mest avancerade i Europa. Sauber-teamet deltog aktivt i designen, prototypframtagningen och tillverkningen av de aerodynamiska komponenterna i nya Giulia GTA.
GTA och Autodelta, en allians av historiska sportframgångar
Initialerna GTA står för "Gran Turismo Alleggerita" ("Gran Turismo Lite"). De användes för första gången år 1965 för Giulia Sprint GTA, en särskild modell härledd från Sprint GT som visades upp på Amsterdam Motor Show samma år. Karossen på Giulia Sprint GT ersattes med en identisk aluminiumkaross med en totalvikt på 745 kg, jämfört med 950 kg för den vanliga versionen. En ytterligare ändring var 1570-cc Twin Cam-motorn som med sin konfiguration nådde en imponerande effekt på 115 hk. Autodelta-teknikerna, de första medlemmarna i det som skulle bli Alfa Romeos officiella "racing avdelning", valde ut fordonet till Touring kategorin och utvecklade det för att uppnå en maximal effekt på 170 hk. Tävlingsframgångarna följde kort därefter: tre "Challenge Europeo Marche", dussintals nationella mästerskap och hundratals singelrallyn över hela världen. Giulia Sprint GTA betecknade verkligen påståendet "en seger om dagen i din vardagsbil". Sedan dess har GTA blivit en del av det kollektiva omedvetna, en obestridd ikon som symboliserar Milanos sportsmannaskap. Kraften i dess beteckning var sådan att allmänheten så småningom kom att identifiera Alfa Romeos sportbilar med "GTA". Precis som GTA-initialerna är namnet "Autodelta" också ikoniskt. Verkstaden med samma namn, som förvaltar arvet, ligger vid Baloccos testanlägning.
Nyckelord
Bilder
Om
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande8.4.2025 10:26:10 CEST | Pressmeddelande
FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande för ett nytt projekt på Salone del Mobile 2025 I centrum står nya Fiat Grande Panda Kartell – ett samarbetsprojekt mellan det välkända italienska designmärket Kartell och FIAT Centro Stile. Samarbetet mellan FIAT och Kartell driver på en ständig innovation och uppmuntrar båda varumärken att utforska nya och banbrytande idéer.
Jeep® avslöjar sin Super Bowl-reklamfilm med Harrison Ford10.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Harrison Ford gör en överraskande medverkan i ny reklamfilm från ikoniska Jeep®. Reklamfilmen "Owner’s Manual" med Harrison Ford visades under Super Bowl 2025 Den två minuter långa filmen "Owner’s Manual" är regisserad av Oscarsnominerade James Mangold ("A Complete Unknown", "Ford v Ferrari", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", "The Wolverine") och producerad av Minted Content i samarbete med Stellantis. Reklamfilmen tar inspiration från Stellantis egen legendariska strategi och följer traditionen från Chrysler-märkets Emmy®-belönade "Born of Fire" "Owner’s Manual", ett manifest för Jeep-ägare och påminner förare om att de har friheten att välja det som gör dem lyckliga Filmen innehåller även ett originalsoundtrack, "Go Anywhere", skrivet och framfört av Sony Music Publishing-artisten Nathaniel Murphy specifikt för Jeep-filmen.
Succéstart för nya Alfa Romeo Junior5.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Nya Junior överträffar försäljningsförväntningarna. Över 22 000 beställningar har lagts, varav 21% är av den elektriska versionen. Redan tillgänglig i Europa och Mellanöstern – snart lanseras Junior i Japan och Australien.
Italiensk elegans möter svensk musikglädje: Nya Fiat 600 Electric från 329.900 kr24.1.2025 15:06:57 CET | Pressmeddelande
Fiat Sverige presenterar nya priser för Fiat 600. Från 329.900 kr – samma pris oavsett drivlina. Genom partnerskapet med Melodifestivalturnén 2025 och kampanjen ”Dolce Vita För Alla” förenas italiensk elegans, hållbarhet och innovation med svensk musikglädje.
Cecilie Therese Pedersen utses till ny Country Director för Astara Sweden7.1.2025 10:04:35 CET | Pressmeddelande
Astara Sweden välkomnar Cecilie Therese Pedersen som ny Country Director. Med över 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin, och en gedigen karriär på Nissan Motor Corporation, tar Cecilie med sig ett omfattande kunnande och en imponerande meritlista. I sin nya roll rapporterar Cecilie till Miska Tammelin, Managing Director för Astara Northern Europe. Cecilie har under de senaste fyra åren haft rollen som Country Director för Nissan Sverige, där hon lett genomgripande förändringar som inkluderar implementering av en ny agenturmodell, omstrukturering av återförsäljarnätverket, samt arbete med att stärka jämställdhet inom ledarskap och organisation. Hon har även varit drivande i förändringsarbeten på både europeisk och global nivå. Med sin breda internationella erfarenhet och sin förmåga att skapa starka team och hållbara strategier kommer Cecilie att bidra till att stärka Astaras position på den svenska marknaden och leda varumärkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat och Jeep mot nya framgångar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum