Attensis simulerings- och spelbaserade utbildning hjälper Bosch-Siemens att öka försäljningen av vitvaror med 26 %
- Pilotprojektet för mobilbaserad utbildning hos Bosch-Siemens visar en försäljningsökning på 26 % hos den utbildade personalen.
- Personalen spenderade i genomsnitt 1,5 timmar varje dag under pilotperioden med att "spela" via utbildningsappen – vilket resulterat i 93 % förbättrad kunskap
- Utbildningssystemet är redo för global lansering
Mer flexibla och moderniserade träningsmetoder är nyckeln till att hjälpa fysiska återförsäljare att konkurrera med försäljning på nätet, enligt Bosch-Siemens.
OSLO, Norge, March 17, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Tillkännagivandet kom efter den fantastiska framgången för ett pilotutbildningsprojekt som Bosch-Siemens drev för att förbättra produktkunskapen och det tekniska kunnandet hos personalen på försäljningsställen i detaljhandeln.
Projektet inleddes med ett framgångsrikt pilotprojekt i 20 butiker där försäljningen av tvättmaskiner ökade med 26,2 %, medan försäljningen sjönk med 13% hos de butikerna som inte deltog.
Nu har programmet utökats i hela Norden och över 1 000 anställda använder utbildningsappen BSH GO hos ett antal större återförsäljare. Det har spelats 110 000 gånger, vilket motsvarar 1 300 timmars träningstid.
Utbildningen har utvecklats av Attensi, specialister på spelbaserad utbildning, och använder simulerings- ochgamification teknik för att uppmuntra personalen att spela – och repetera – träningen.
Ellen Vrålstad, Nordisk chef för Retail och Hospitality på Attensi, säger: "Denna metod för utbildning, med hjälp av spelifierade simuleringsbaserade appar som levereras via mobilen, har fördelar för alla inblandade. Personalen förbättrar sin kunskap och säljer fler produkter, vilket ökar deras prestationer. Samtidigt kan återförsäljarna erbjuda specialistkunskap och servicenivåer som kunderna inte får från konkurrenterna på nätet.
"Data visar att folk inte bara genomför utbildningen två eller tre gånger – de återkommer flera gånger, och i vissa fall genomför de den upp till tio gånger. Denna upprepning bidrar till att minska de kunskapsluckor som vi identifierade i början med 93 % i genomsnitt."
"Framför allt har den gett vår kund Bosch-Siemens en betydande konkurrensfördel och har verkligen hjälpt deras produkter att sticka ut från mängden på butiksgolvet."
I den första utbildningen fokuserade Bosch-Siemens på en specifik produktfunktion: automatisk dosering av tvättmedel i sina tvättmaskiner i premiumsegmentet, men utbildningen har utvidgats till att omfatta ett stort antal apparater och funktioner.
"Automatisk dosering är en innovativ funktion som folk är mycket intresserade av, men det underlättar om de kan få fördelarna förklarade i detalj", säger Thomas Antonsen, Head of Sell-out Management and Training Excellence Northern Europe på Bosch-Siemens.
"Vi arbetade inledningsvis med 20 återförsäljare för att mäta utbildningens framgång – och vi riktade in oss på butiker inom samma kedja och av liknande storlek. 10 fick gå utbildningen och 10 fick inte." Av de som fick gå utbildningen såg vi en genomsnittlig försäljningsökning på 26 % på tvättmaskinerna med automatisk dosering.
"Vi är naturligtvis intresserade av att sälja fler av våra egna produkter, och att utrusta säljpersonal med rätt produktkunskap har visat sig ge en betydande försäljningsökning."
"Men vi ser detta som en fördel för återförsäljaren också, eftersom det hjälper dem att erbjuda något som återförsäljare på nätet inte kan erbjuda. Kunnig och vänlig personal, som kan erbjuda personlig kontakt och svara på svåra frågor. Personlig kontakt är fortfarande uppskattad och gör kunderna mer benägna att köpa, särskilt när det gäller dyrare produkter, som elektronik och vitvaror."
"Pilotprojektet genomfördes på de skandinaviska marknaderna, men har nu även lanserats i USA och Baltikum. Förhoppningsvis lanseras det snart i Storbritannien."
"Vi förväntar oss inte att detta helt och hållet ska ersätta den personliga kontakten – vi värdesätter fortfarande att möta våra kunder ansikte mot ansikte när det är möjligt, men detta gör det möjligt för oss att ge utbildning på ett sätt som personalen hos återförsäljarna faktiskt vill ha."
"Människor vill ha innehåll som levereras till dem på ett bekvämt och lättillgängligt sätt och vår Attensi utbildningsapp har hjälpt oss att uppnå detta."
Attensi, som använder sig av en kombination av experter på spel, kodning och beteendepsykologi för att skapa lösningarna, säger att metoderna hjälper till att få inlärningen att fastna, så att viktig produktkunskap blir lätt att minnas och förmedla till kunderna.
"Vi har arbetat med Bosch-Siemens sedan 2018. Pilotprojektets framgång banade väg för en utvidgning av projektet och vi letar alltid efter nya och intressanta sätt att utveckla den utbildning vi erbjuder", tillade han.
"Vi introducerar nu ett tävlingsmoment som ger personalen poängresultat så att de kan tävla med sina kollegor. Folk blir väldigt tävlingsinriktade och glömmer nästan bort att de lär sig medan de strävar efter att nå förstaplatsen – det är som med arkadspelens storhetstid under 1980-talet, förutom att folk lär sig samtidigt som de spelar."
Responsen från personalen har också varit positiv, som har välkomnat utbildningens flexibla tillvägagångssätt, vilket innebär att de kan delta när det passar dem, och 100 % av personalen håller med om att utbildningen har gjort dem bättre på att rekommendera produkter till kunderna.
Attensi har levererat simulerings- och spelbaserad träning i mer än 150 länder och på mer än 50 språk. Några av våra kunder är Circle K, Bosch Siemens Home Appliances, Accenture, If, Espresso House, Coor och många fler.
Pressansvarig:
Anthony Wong
Anthony.wong@attensi.com
Fotot som åtföljer detta tillkännagivande finns på https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/37e5f5df-771b-4584-9d7d-81f1c9d6a3fa
För att se det här innehållet från www.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.För att se det här innehållet från ml-eu.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Om
Följ GlobeNewswire
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire
Virtune lanserar Virtune Bittensor ETP på Nasdaq Stockholm19.12.2025 09:13:21 CET | Pressmeddelande
Stockholm, den 19 december 2025 - Virtune, en svensk reglerad kapitalförvaltare av kryptotillgångar, meddelar idag lanseringen av en ny innovativ krypto-ETP, Virtune Bittensor ETP, på Nasdaq Stockholm, den största börsen i Norden. Om Virtune Bittensor ETP Virtune Bittensor ETP är en fysiskt backad börshandlad produkt (ETP) som är utformad för att erbjuda investerare ett säkert och kostnadseffektivt sätt att få exponering mot Bittensor (TAO). Detta möjliggörs genom en transparent och fysiskt backad struktur med institutionell säkerhetsnivå. Viktig information om Virtune Bittensor ETP: 1:1 exponering mot Bittensor100% fysiskt backad av TAO1,95% årlig förvaltningsavgift Virtune Bittensor ETP Fullständigt namn: Virtune Bittensor ETPKortnamn: Virtune Bittensor Ticker: VIRTAOHandelsvaluta: SEKFörsta handelsdag: Fredagen den 19 december 2025ISIN: SE0027098484 Om Bittensor Bittensor är ett decentraliserat nätverk som möjliggör utvecklingen av artificiell intelligens genom en öppen marknadsplat
Milepost etablerar vardagsladdning i Lund i samarbete med Lunds Kommun18.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
STOCKHOLM och LUND, Sverige, Dec. 18, 2025 (GLOBE NEWSWIRE) -- Milepost AB, Sveriges första oberoende laddoperatör specialiserad på vardagsladdning, etablerar bolagets laddtjänster för elfordon i Lund, i samarbete med Lunds kommun. Efter en grundlig utvärdering tilldelade Lunds kommun tidigare i år Milepost AB uppdraget att bygga ut bolagets laddtjänster för vardagsladdning vid ett antal platser i Lunds kommun. Milepost har nu driftsatt den första anläggningen som en del i denna utbyggnad, vilken finns vid Genarps Idrottsplats. Ett ytterligare antal anläggningar planeras att driftsättas inom kort och sedan fortlöpande under 2026. Lund följs av flertalet kommuner i Skåne där Milepost redan har etablerat sina tjänster inklusive Eslöv, Kävlinge, Lomma och Båstad. Lars Isaksson, affärsutvecklings- samt operativt ansvarig vid Milepost säger: ”Vi är glada över att fått förtroendet från Lunds kommun att etablera våra laddtjänster inom kommunen. Vi ser fram emot att hjälpa boende i Lund som bo
Virtune förlänger samarbetet med Truls Möregårdh17.12.2025 09:15:16 CET | Pressmeddelande
Stockholm, den 17 december 2025 – Virtune, en svensk reglerad kapitalförvaltare av kryptotillgångar, förlänger sitt samarbete med pingisstjärnan Truls Möregårdh. Efter två olympiska silver 2024 och segern mot världsettan i finalen av storturneringen WTT Europe Smash 2025 går Truls in i den intensiva säsongen 2026 med både energi och nyfikenhet. Det är egenskaper som också präglar Virtunes syn på framtiden. Virtune är en ledande svensk reglerad kapitalförvaltare av kryptotillgångar. Bolaget har vuxit snabbt i Norden och satsar nu även på den tyska marknaden, med ambitionen att ge både privatpersoner och professionella investerare en tryggare och reglerad väg in i kryptotillgångar. "Jag gillar att jobba med Virtune eftersom de vågar utforska hur investeringar kan utvecklas i framtiden. Det passar mig och hur jag själv vill tänka framåt. Att vi fortsätter tillsammans känns både rätt och inspirerande inför nästa säsong." säger Truls Möregårdh. Truls är känd för sin underhållande spelstil o
Virtune AB (Publ) (“Virtune”) har genomfört den månatliga rebalanseringen för november 2025 av Virtune Crypto Top 10 Index ETP, Nordens första kryptoindex-ETP5.12.2025 11:03:30 CET | Pressmeddelande
Stockholm, 5 december 2025 - Virtune meddelar idag att man har slutfört den månatliga rebalanseringen för Virtune Crypto Top 10 Index ETP SEK / EUR som är noterad på Nasdaq Stockholm för både SEK-varianten (ISIN-kod SE0020052207, tickernamn VIR10SEK) och EUR-varianten (ISIN-kod SE0020052215, tickernamn VIR10EUR). Utöver Virtune Crypto Top 10 Index ETP så innefattar Virtunes produktportfölj: Virtune Bitcoin ETP Virtune Stellar ETP Virtune Staked Ethereum ETP Virtune Staked Solana ETP Virtune Staked Polkadot ETP Virtune Litecoin ETP Virtune XRP ETP Virtune Avalanche ETP Virtune Chainlink ETP Virtune Arbitrum ETP Virtune Staked Polygon ETP Virtune Staked Cardano ETP Virtune Crypto Altcoin Index ETP Virtune Bitcoin Prime ETP Virtune Coinbase 50 Index ETP Virtune Staked Near ETP Virtune Sui ETP Virtune Stablecoin ETP Indexallokering per den 28 november (före rebalansering): Bitcoin: 40,80% Ethereum: 34,33% XRP: 12,46% Solana: 7,16% Cardano: 1,43% Bitcoin Cash: 1,00% Chainlink: 0,84% Stellar
Virtune AB (Publ) ("Virtune") har genomfört den månatliga rebalanseringen för november 2025 av Virtune Crypto Altcoin Index ETP3.12.2025 09:10:23 CET | Pressmeddelande
Virtune AB (Publ) ("Virtune") har genomfört den månatliga rebalanseringen för november 2025 av Virtune Crypto Altcoin Index ETP Stockholm, 3 december 2025 – Virtune meddelar idag att man har slutfört den månatliga rebalanseringen av Virtune Crypto Altcoin Index ETP, noterad på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki och Xetra (ISIN-kod SE0023260716). Utöver Virtune Crypto Altcoin Index ETP omfattar Virtunes produktportfölj följande produkter: Virtune Bitcoin ETP Virtune Staked Ethereum ETP Virtune Stellar ETP Virtune Staked Solana ETP Virtune Staked Polkadot ETP Virtune XRP ETP Virtune Avalanche ETP Virtune Litecoin ETP Virtune Chainlink ETP Virtune Arbitrum ETP Virtune Polygon ETP Virtune Staked Cardano ETP Virtune Crypto Top 10 Index ETP SEK Virtune Crypto Top 10 Index ETP EUR Virtune Bitcoin Prime ETP Virtune Coinbase 50 Index ETP Virtune Staked Near ETP Virtune Sui ETP Virtune Stablecoin Index ETP Indexfördelning per den 28 november (före rebalansering): Bitcoin Cash: 13,30% Uniswap Prot
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
