Tuffa ekonomiska tider gör att hushållen nedprioriterar hållbarhet
Det minskade ekonomiska spelrummet gör att pris blir än viktigare för företagen att prioritera i sitt erbjudande gentemot kund, och nu toppar det alltså listan över de viktigaste faktorerna för konsumenter när de köper varor inom sällanköpshandeln.
- Pris har alltid varit en viktig faktor för kunderna, men när vi nu ser att det är absolut högsta prioritet är det ett tydligt tecken på att hushållen blivit alltmer priskänsliga, vilket är föga förvånande givet de tuffa ekonomiska tiderna. Den stora utmaningen för handelsföretag blir nu att erbjuda produkter som både är hållbara och prisvärda, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Hållbarhet har fått en naturlig plats i många företags kärnverksamhet
Frågor kring hållbarhet har varit på tapeten under en längre tid. Nu går det att se att det ökade intresset för frågorna burit frukt. Över hälften av alla företag anser att deras hållbarhetsarbete befinner sig på en hög nivå och allt fler har integrerat hållbarhetsarbetet fullt ut och ser det som en kärnfråga i verksamheten.
- Det är glädjande att vi nu ser hur företagens hårda arbete lönar sig. Allt fler ser positivt på relationen mellan hållbarhet och lönsamhet vilket gör att frågan prioriteras. Det är också ett styrkebesked att allt fler hållbarhetsansvariga blir en del av företagens ledningsgrupp. Det sänder en signal om att frågan är högt upp på agendan, säger Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Företagen vill intensifiera sitt hållbarhetsarbete – men behöver hjälp
De senaste åren har varit tuffa för många handelsföretag. Från oroliga tider under pandemin till att nu möta en lågkonjunktur. Trots detta finns inga tecken på att fokuset på hållbarhet minskat, snarare är det tvärtom. Det som däremot efterfrågas, inte minst bland små- och medelstora företag, är hur man ska gå till väga.
- I undersökningen ser vi hur var tredje företag anser att vi som branschorganisation borde spela en större roll i arbetet med hållbarhetsfrågor. Det är givetvis ett mandat vi ska förvalta och intensifiera arbetet med att erbjuda vägledning och rådgivning inom hållbarhetsområdet, avslutar Sofia Larsen.
Siffror från undersökningen:
- Jämfört med 2020 har andelen konsumenter som prioriterar hållbarhet när de handlar fallit med 16 procentenheter (från 74 till 58 %).
- 7 % av företagen har prioriterat ned hållbarhet till följd av ekonomiska läget. 11 % har prioriterat upp arbetet och majoriteten, 76 % har inte förändrat sina prioriteringar.
- 79 % av hållbarhetscheferna sitter i ledningsgruppen (ökning med 3 procentenheter från 2020)
Rapporten presenteras i sin helhet vid ett webinarium den 20/3, kl. 09.00, där b.la. Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood samt Caroline Hamrin, grundare av Arkivet, medverkar. Mer information finns på Svensk Handels hemsida, www.svenskhandel.se.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försäljningen av kläder ökade i augusti12.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fart i e-handeln bidrog till att försäljningen av kläder ökade med 2,1 procent i augusti. Skohandeln gick trögare och backade med 2,8 procent. Stilindex utökas med mer data - för första gången släpps siffror uppdelat på butik och e-handel.
Pressinbjudan Nordic Retail Summit 20244.9.2024 11:13:35 CEST | Pressinbjudan
Välkommen till Nordic Retail Summit 2024, den ledande konferensen för detaljhandeln i Norden! Den 2 oktober samlas branschledare, innovatörer, politiker och experter på Stockholm Waterfront för att diskutera framtidens handel och de utmaningar och möjligheter som väntar.
Retail Awards 2024 - Här är finalisterna!3.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 2 oktober är det äntligen dags att återigen hylla handelns starkaste lysande stjärnor på Retail Awards 2024 – handelns mest prestigefyllda och festliga gala. Efter ett intensivt arbete har jurygrupperna tagit fram 27 finalister som nu har chansen att vinna handelns mest åtråvärda priser.
Kontanter är fortsatt en naturlig del av den svenska handeln30.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt färre konsumenter inom handeln betalar sina varor och tjänster med kontanter. Trots det fortsätter en klar majoritet av butikerna att acceptera kontanter som betalmedel. Handeln tar sitt ansvar och tillhandahåller betalsättet så länge efterfrågan finns, men samtidigt bör staten ta ett större ansvar.
Second hand-marknaden omsatte 2,8 miljarder i juni och juli28.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-marknaden befäster sin position som ett naturligt sätt för svenskar att handla på. När två av sommarmånaderna nu summerats kan Svensk Handels Pre Loved-indikator visa på att försäljningen av second hand omsatte 2,8 miljarder kronor under juni och juli.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum