E-handeln ökade från låga fjolårsnivåer i februari

Februari är vanligen en av de sämre försäljningsmånaderna i e-handeln och en relativt svag jämförelsemånad från fjolåret förklarar delvis ökningen. E-handelskonsumenternas genomsnittliga inköpsbelopp var i princip oförändrat jämfört med februari 2022 medan andelen som e-handlade ökade något. E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad och e-handels-försäljningen sett till volym minskade därmed sannolikt något jämfört med förra året.
-Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå. E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen, vilket kraftigt påverkar framför allt varukategorier med mer kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
E-handeln av kläder och skor samt skönhets- och hälsoprodukter har startat året starkast sett till varukategorier och förklarar en stor del av den positiva omsättningstillväxten i e-handeln som helhet februari. En högre andel av e-handelskonsumenterna handlade i dessa varukategorier än i februari 2022 och till ett betydlig högre belopp. Sannolikt är stora utförsäljningskampanjer under inledningen av året en bärande förklaring till den jämförelsevis starka utvecklingen för kläder och skor.
-Även om det är tufft för e-handeln finns det aktörer som går riktigt bra. Den gemensamma nämnaren för dessa är att de länge haft fokus på att leverera lönsamhet, har kontroll på sitt kassaflöde och är närmast besatta av sina kunder och att leverera en kundupplevelse utöver det vanliga, säger Per Ljungberg.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln14.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt. Modeföretagen hoppas nu på fortsatt medvind in i sommaren.
Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln13.5.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln. Avtalen följer märket med ett avtalsvärde på totalt 6,4 procent över 24 månader.
Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten12.5.2025 11:55:11 CEST | Pressmeddelande
Att ge gåvor är en tidlös handling som är djupt rotad i vår kultur och våra relationer. Gåvor är en självklar del av våra liv. Vi ger för att fira och visa uppskattning. Men trots att det känns naturligt att ge, kan det vara svårt att veta vad man ska ge. Det som borde vara enkelt blir lätt komplicerat. Därför lanserar Svensk Handel nu Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum