Leo Carlsson, Örebro HK har utsetts till Årets Junior

ÅRETS JUNIOR 2023 - Örebros Leo Carlsson i en viss klass för sig.

Ytterst lovande forwarden Leo Carlsson, Örebro, 19 har utsetts till Sveriges bäste junior säsongen 2022-23 och tilldelas därmed priset Årets Junior.

Den här utmärkelsen är ett av de äldsta hederspriserna som delas ut i svensk ishockey. Det är Hockeyjournalisternas styrelse som utser vinnaren.

Det var en enig styrelse som utsåg Örebroforwarden som spås en lysande framtid.

- Ytterligare en kick i min karriär, säger Leo. En stor ära och det här uppskattar jag verkligen. Bara att kolla in och se vilka spelare som passerat revy då det gäller den här utmärkelsen.

Priset Årets Junior har delats ut sedan 1961-62. Legendariske målvakten Leif "Honken" Holmqvist var den förste som fick utmärkelsen.

Redan den 20 oktober 2021 gjorde Leo Carlsson sitt första mål i SHL. Detta passande nog borta mot Färjestad, därifrån han ursprungligen kommer ifrån. I det läget var han den yngste spelaren någonsin som nätat i högsta serien.

- Det var förstås en dröm, man trodde knappt det var sant, säger Leo.

När han gjorde sitt debutmål i högsta serien var han bara 16 år och eftersom han är född Annandag Jul 2004 var han aktuell för draften till NHL först sommaren 2023. Där har han tippades gå mycket tidigt.

Under sin första säsong i SHL spelade Leo Carlsson 35 matcher. Det blev tre mål och sex assists, totalt alltså 12 poäng. Den här säsongen ökades de noteringarna på till 44 matcher och 25 poäng (10+15). På den noteringen var han bäste junior i ligan, en poäng före Marco Kasper, Rögle.

I JVM 2023 gjorde Leo också mycket bra ifrån sig, trots att han hade oturen insjukna vid turneringsstarten och missade två matcher. På de sju matcher han spelade noterades han för sex poäng, varav tre mål.

För Leo Carlsson är det viktigaste att ha roligt när han spelar ishockey.

- Mitt motto är att aldrig sluta leka ishockey, då tror jag också att man utvecklas bäst, säger han.

Leo Carlsson har kontrakt med Örebro HK t o m säsongen 2024-25, men han hymlar inte med att NHL redan är ett stort mål.

- Klart det är, säger han. Jag tror också att de mindre rinkarna däröver kan passa min spelstil bra.

De två senaste säsongerna har William Wallinder, Rögle BK och William Eklund, Djurgårdens IF fått priset Årets Junior.

Bland alla storheter som genom åren valts till Årets Junior i svensk ishockey har duon Anders Hedberg och Nicklas Bäckström vunnit priset två gånger.

Här är övriga vinnare av priset Årets Junior >

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle.

Hockeyettan: Överklagandenämnden avslår samtliga överklaganden22.7.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Ishockeyförbundets Överklagandenämnd avslår överklaganden som Bäcken HC, KRIF Hockey, Kristianstads IK och Strömsbro IF skickat in. Därmed står Licensnämndens beslut fast och de fyra klubbarna nekas elitlicens och degraderas till Hockeytvåan. Klubbarna och ligaorganisationen Hockeyettan är informerade. Nu när Överklagandenämnden fastslagit Licensnämndens beslut inleds arbetet med att tillfråga lag i Hockeytvåan om plats i Hockeyettan säsongen 2024/2025. Sedan tidigare har ligaorganisationen Hockeyettan och Svenska Ishockeyförbundet meddelat att de tredjeplacerade lagen i kvalserierna till Hockeyettan 2023/2024 kommer att tillfrågas, men inte de fjärdeplacerade lagen. Treorna i kvalet till Hockeyettan 2023/2024 är i rangordning 1) KB 65 2) Malungs IF 3) Värmdö HC. Arbetet med utformningen av Hockeyettans serieindelning utförs av Svenska Ishockeyförbundet i nära samverkan ligaorganisationen Hockeyettan och Tävlingsutskottet. Ny serieindelning med tillhörande spelschema kommer att

Licensprövning inför säsongen 2024/2025: Fyra klubbar i Hockeyettan nekas elitlicens, övriga beviljas licens5.7.2024 16:45:00 CEST | Pressmeddelande

SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan Alla klubbar i SHL, SDHL och HockeyAllsvenskan har beviljats elitlicens för säsongen 2024/2025. Det meddelar licensnämnden för dessa ligaorganisationer idag. Tre klubbar har beviljats dispensår: Södertälje SK och Tingsryds AIF har fått ett första dispensår och Vimmerby HC har fått ett andra dispensår. Se dispensbesluten i bifogade dokument. Hockeyettan Licensnämnden för Hockeyettan har beslutat att neka elitlicens för fyra klubbar inför säsongen 2024/2025: Bäcken HC, KRIF Hockey, Kristianstads IK och Strömsbro IF. Besluten i korthet Bäcken HC Föreningen har inte inkommit i tid med begärda handlingar, och enligt underlaget som faktiskt skickats in, klarar föreningen inte kapitalkravet. KRIF Hockey Efter att ha fått dispens i förra årets licensprövning, tack vare en handlingsplan för hur det egna kapitalet skulle återställas, har KRIF Hockey inte inkommit med fullgoda handlingar till årets prövning. Föreningen uppvisar negativt kapital, och har inte skicka