Cullberg

Inbjudan till presspremiären av SYLPH, koreografi Halla Ólafsdóttir 3 maj kl. 19.00

Välkommen till presspremiären av SYLPH, koreografi Halla Ólafsdóttir, onsdag 3 maj kl. 19.00, Elverket/Dansens Hus, Linnégatan 69, Stockholm

I sitt första verk för Cullberg utgår Halla Ólafsdóttir från den mytologiska varelsen sylfiden, en luftande och ett eteriskt skogsväsen med kraft att förvandla sig. Grövre, råare, längre och starkare än människor har sylfiderna en röst och en gigantisk kropp. De vandrar ut och in ur en mystisk värld, dansande, viskande, prasslande, knackande och tuggande som varelser eller djur i en skog.

Dansare: Anna Fitoussi, Cecilia Wretemark-Hauck, Eleanor Campbell, Eliott Marmouset, Heather Birley, Johanna Tengan, Katie Jacobson, Mohamed Y. Shika, Noam Segal, Unn Faleide och Vincent Van der Plas

Koreografi: Halla Ólafsdóttir
Musik: Shida Shahabi
Kostym: Hanna Kisch
Ljus och scenografi: Chrisander Brun
Mask: Johanna Larsson

Längd: cirka 60 minuter
Föreställningen rekommenderas från 13 år

Bild: Unn Faleide, Mohamed Y. Shika och Noam Segal, fotograferade på norra Djurgården 2 september, 2022. Art director Martin Falck, fotograf Nina Andersson.

SYLPH spelas på Dansens Hus/Elverket, Linnégatan 69, Stockholm 4-6 maj, 2023 kl. 19.00.

Pressbiljett finns reserverad i ditt namn till presspremiären onsdag 3 maj kl 19.00. O.S.A så snart som möjligt och gärna senast fredag 28 april till Marknads och PR-ansvarig erica.espling@cullberg.com.

Varmt välkommen!

Biografi
Halla Ólafsdóttir är koreograf och dansare. Hon arbetar alltid kollektivt i olika konstellationer med en ambition att utvidga begreppen koreografi och dans. En stor del av hennes praktik utgår från igenkännbart material från konst och populärkultur där hon undersöker vad som händer när det sätts i en annan kontext. Hon använder sig ofta av konventioner och klichéer och försöker hitta arbetsmetoder som bryter och suddar ut dem. För Halla är mötet mellan konstnär och publik utanför scenen mycket viktigt och hon har genom sitt konstnärliga arbete fokuserat på att bygga upp strukturer för att ge feedback, både konstnärer emellan, men också mellan publiken och utövarna.

Tillsammans med Amanda Apetrea har hon turnerat föreställningarna DEAD (2017), Beauty and the Beast (vann priset Prix Jardin d’Europe Awards at ImpulsTanz 2013) och Sälkvinnorna (2023). Halla är del av kollektivet Samlingen, ett koreografiskt projekt där ett gemensamt intresse för koreografi och feminism flätas samman med dansens historia, tillsammans med andra utövare och publik. Samlingen ändras från plats till plats och har hittills arbetat på Postdance-konferensen, festivalen Works at work i Köpenhamn och Riksteatern. Samlingen är nu aktuell med Den Svenska Baletten 2020-2025. Hösten 2013 samarbetade Samlingen med Cullbergbaletten på Dansmuseet i Stockholm.

Halla experimenterar gärna med olika uttryck och format i sitt arbete och hämtar inspiration från andra konstformer. Hon spelade huvudrollen i filmen Under Influence och är aktuell i film projekten FLY av Sidney Leoni och A Sweetness From Nowhere av Ester Martin Bergsmark. Halla och koreografen Eliisa Erävalo har utvecklat och hållit workshopen BITCHCRAFT med Cullberg och Iceland Art Academy. De står också bakom föreställningarna Bitch (2021) och Granddaughters (2022). Tillsammans med Erna Ómarsdóttir har Halla Ólafsdóttir skapat Romeo <3 Juliet (nominerad till DER FAUST priset 2019) för Iceland Dance Company och The Juliet Duet (2022).

Läs mer: www.cullberg.com. Följ oss på Facebook, Instagram och Youtube.

Om

Cullberg är ett nationellt och internationellt samtida danskompani med bas i Botkyrka utanför Stockholm, grundat av Birgit Cullberg 1967. Tillsammans med inbjudna koreografer och konstnärliga team ges tid åt fördjupat arbete där vi undersöker vad dans och koreografi kan vara, hur dans kan produceras och presenteras. Tillsammans skapar vi en repertoar som kommenterar och reflekterar samtiden. Vi arbetar kontinuerligt för att en stor publik i Sverige och internationellt ska får uppleva samtida dans. Kristine Slettevold är konstnärlig ledare och Stina Dahlström är verksamhetsledare. Cullberg är en del av Riksteatern.

Följ Cullberg

Senaste pressmeddelandena från Cullberg

Nytt verk för Cullberg av koreografen Alma Söderberg till Dansens Hus/Elverket1.9.2022 10:58:00 CEST | Pressmeddelande

Koreografen Alma Söderberg har varit knuten till Cullberg under tre år. Hennes första verk för kompaniet The Listeners från 2020 har turnerat mycket, filmats i en kortversion för SVT, hyllats av press och publik, senast på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm i vintras, på sommarscener i Lund och Malmö, på Parkteatern och i Warszawa i augusti. Nu har Noche, Alma Söderbergs andra verk för Cullberg Stockholmspremiär på Dansens Hus/Elverket,14-17 september.