Vinge och Parasport Sverige förlänger samarbetet i fyra år

Advokatfirman Vinge fortsätter som juridisk rådgivare till Parasport Sverige. Det nya avtalet löper under perioden 2023–2026.

Samarbetet mellan Vinge och Parasport Sverige inleddes 2020 och med det förlängda avtalet sträcker sig samarbetet över de två kommande paralympiska spelen i Paris 2024 och Milano Cortina 2026.

– Vinges expertkunskaper, tillgänglighet och stöd inom det juridiska området har varit ytterst värdefullt för oss de senaste tre åren, inte minst när vi genomfört stora internationella evenemang som para-VM i Östersund. Det känns tryggt och fint att samarbetet fortsätter, säger Bo Sköld, generalsekreterare för Parasport Sverige.

– Vinge har ett brett och långvarigt engagemang för svensk elitidrott. En viktig del av vår framgång kommer av att vi hittar talangfulla individer och låter dem växa inom sina specialområden. Det är något vi har gemensamt med Parasport Sverige, och det är glädjande att vi fortsatt får stödja verksamheten med affärsjuridisk rådgivning, säger Johan Winnerblad, Styrelseordförande Vinge.

Vinge är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer med ca 500 medarbetare. Vi finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg samt i Bryssel.

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.

Parasporten och Önas Prince vinnare när Paralympiatravet avgjordes4.5.2024 19:08:40 CEST | Pressmeddelande

På lördagen avgjordes Paralympiatravets final på Åby. I samband med loppet stod det klart att årets ekonomiska stöd från ATG® till parasporten blir 2 342 294 kronor. – Paralympiatravet är ett viktigt nav i samarbetet mellan ATG och Parasport Sverige och det känns fantastiskt roligt och betydelsefullt att kunna göra detta tillsammans. Ett sådant här bidrag betyder oerhört mycket och skapar möjligheter för våra paralympier att lyckas i kommande spel, säger Bo Sköld, generalsekreterare för Sveriges Paralympiska Kommitté. Samarbetet mellan ATG och Parasport Sverige startade redan 1995. – För mig har vårt samarbete med parasporten utvecklats på ett utomordentligt sätt, inte minst dom senaste åren med Paralympiatravet och vår roll som producent och presentatör av Svenska Parasportgalan. Vi hoppas att uppmärksamheten gör att fler upptäcker parasporten samtidigt som vi vet att vårt ekonomiska stöd ger våra fantastiska idrottare bättre förutsättningar inför Paralympics, säger ATG:s vd Hasse Lor