Omfattande förbättringar i äldreomsorgens rekryteringsarbete
Enhetschefer inom vård och omsorg och andra roller och stödfunktioner som är kopplade till anställningsprocessen kan nu få ett bättre stöd vid rekrytering av ny personal, och effektiviseringen av vissa arbetsuppgifter sparar stora mängder arbetstid.
– Målet har varit att frigöra tid för chef att vara mer verksamhetsnära och kunna finnas tillgänglig för sina medarbetare, brukare, anhöriga och andra samarbetspartners. Alla de förbättringar som skett under projektets gång skapar bättre förutsättningar för äldreomsorgen att uppnå målen kring trygg och säker vård och omsorg samt självständighet i hemmet, berättar Rebecca Andersson, enhetschef på Äldreomsorgens rekryteringscentrum.
Redan gett effekt ute i verksamheterna
Flera olika insatser och arbeten har genomförts inom ramen för projektet. Bland annat har enformiga och repetitiva arbetsuppgifter automatiserats med hjälp av robotar och en förlängd introduktion av nyanställda har gett en större trygghet och ökade kunskaper. De olika avdelningarna HR, IT och äldreomsorgen har också börjat samarbeta genom Rekryteringscentrum för att förbättra flödena kopplat till anställnings- och utrustarprocessen. Det ger enhetschefer inom äldreomsorgen ett större stöd när nya medarbetare ska rekryteras, då Rekryteringscentrum numera hanterar hela rekryteringsprocessen samt administration kring anställning, utbildning och behörigheter.
Flera av insatserna har redan idag förbättrat arbetsmiljön för anställda och i det långa loppet får äldreomsorgen en tryggare och säkrare omsorg. Maria Brannelid är enhetschef på Bruksbackens vård- och omsorgsboende i Sävar.
– Innan Anställningsprocessen drog i gång fanns det många tidstjuvar och det var oklart kring vem som skulle göra vad. Idag slösar vi mindre tid och processen har blivit effektivare och tydligare för mig som chef. Kommunikationen med rekryterare och med dem som arbetar inom bemanningen har också blivit bättre, och det är lättare att följa processen från ansökan till färdigutbildad medarbetare på sin nya arbetsplats, berättar Maria Brannelid.
Fortsätter utvecklas och inspirera andra
Viljan och behovet av att möjliggöra en smidig, enkel och säker hantering vid anställning av nya medarbetare berör fler områden inom Umeå kommun. Äldreomsorgen stod 2022 för över 1 000 nyrekryteringar, nästan hälften av kommunens totala antal genomförda rekryteringar, och går därför i främsta ledet för att förbättra processen att rekrytera.
Huvudprojektet är avslutat men två delprojekt kommer att fortsätta under 2023, bland annat en översyn av utbildningsprocessen.
Mer information
Rebecca Andersson
enhetschef
Äldreomsorgens rekryteringscentrum
090-16 17 35
rebecca.andersson@umea.se
Nyckelord
Kontakter
Ellen ForsbergKommunikatörÄldreomsorgsförvaltningen
Tel:076-126 45 16Tel:090-16 18 76ellen.forsberg@umea.seBilder
Om
Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan efter att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 130 000 personer, och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.
I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid.
Följ Umeå kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Umeå kommun
Satsning på mobilt operativt team ska stödja elever som riskerar skolmisslyckande14.12.2023 13:31:42 CET | Pressmeddelande
För- och grundskolenämnden får tre miljoner kronor extra i arbetet med att Umeå ska växa tryggt och säkert. Av dessa ska 1,7 miljoner kronor användas för att tillskapa ett mobilt operativt team i samverkan mellan skola, polis, socialtjänst och fritid. Teamets förebyggande arbete ska riktas till elever i årskurs 4–6 som riskerar att ha problematisk skolfrånvaro, låg måluppfyllelse och eventuellt normbrytande beteende. I förlängningen riskerar dessa elever att inte nå behörighet till gymnasiet.
Beslut om bidrag till fristående enheter och interkommunal ersättning14.12.2023 13:10:43 CET | Pressmeddelande
För- och grundskolenämnden har fattat beslut om 2024 års bidrag till fristående skolhuvudmän som bedriver förskola, pedagogisk omsorg, förskoleklass, grundskola och fritidshem. Beräkningen av bidrag ska ske på lika villkor som kommunen tillämpar vid fördelning av resurser till den kommunala verksamheten. Nämnden har också fattat beslut om 2024 års interkommunala ersättning för barn som är folkbokförda i Umeå kommun, men som får sin utbildning i en annan kommun.
Förstärkt satsning på unga ska förebygga skolmisslyckande och utanförskap13.12.2023 12:20:51 CET | Pressmeddelande
Kommunfullmäktige har beslutat att satsa 60 miljoner kronor extra på verksamhet med inriktning mot utsatta barn och ungdomar. Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden får en miljon kronor som ska användas till en fortsatt satsning på elevkonsulenter och till elever som läser Introduktionsprogram (IM).
Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden sammanträder 13 december11.12.2023 08:30:28 CET | Pressmeddelande
Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden sammanträder onsdag 13 december kl. 09.00-13.00 i lokalen Kommunstyrelsen, Stadshuset.
Pressinbjudan: Forslundagymnasiets julmarknad är tillbaka8.12.2023 08:15:02 CET | Pressinbjudan
Lördag 16 december, klockan 11–16, är det traditionell julmarknad på Forslundagymnasiet. Marknaden samlar omkring 80 utställare, varav 40 UF-företag (Ung företagsamhet), som säljer sina produkter och tjänster. Gårdsbutiken och djurstallarna är öppna och fika finns till försäljning.