Herrljungabostäder höjer hyrorna med 4,3 procent i snitt

Förhandlingarna om årets hyror mellan Hyresgästföreningen och kommunala Herrljungabostäder (Herbo) är klara. Den 1 april går hyrorna upp med i genomsnitt 4,3 procent, vilket är en sänkning av bolagets ursprungliga krav på 5,04 procent.
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen

Resultatet av förhandlingen mellan Herrljungabostäder och Hyresgästföreningen innebär att hyrorna höjs för 651 hushåll den 1 april. Överenskommelsen landade på ett spann från 1,99 till 4,95 procent och innebär en sänkning av bostadsbolagets krav som låg på 5,04 procent.

Jesper Lissmark, ansvarige förhandlare på Hyresgästföreningen, lyfter att mycket stått på spel i årets förhandlingar:

– Kostnaderna för att sköta och underhålla hyreslägenheter har ökat den senaste tiden, och därför blir det en högre höjning än vanligt. Samtidigt kan vi se att andra kostnader ökat för hyresgästerna också, och många har svårt att få ihop ekonomin. Därför har vi under hela förhandlingen stått fast vid att Herbos hyresgäster inte ska ta hela smällen för bolagets kostnadsökningar.

Spannet på 1,99 till 4,95 procent grundar sig i att Herbos lägenheter har olika typer av standard och läge.

– Höjningen har fördelats olika för olika fastigheter. Den fördelningen är ett långsiktigt arbete som handlar om att hyrorna ska bli mer rättvisa utifrån lägenheternas standard och läge.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär uppgörelsen en genomsnittlig höjning på 194 kronor som kan jämföras med det ursprungliga kravet på 228 kronor.

Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Två år till valet: så här skulle hyresgästerna i Västra Götaland rösta – och de säger nej till marknadshyror23.5.2024 16:48:51 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen har gett Indikator Opinion i uppdrag att undersöka hur svenskar i Sveriges olika län skulle rösta, samt hur Sveriges hyresgäster skulle rösta om det vore val idag. Samma undersökning har också tagit reda på vad svenskarna tycker om införandet av marknadshyror. Resultaten visar både hur politiska sympatier fördelar sig bland hyresgäster och att motståndet mot marknadshyror är starkt.