Sweco publicerar års- och hållbarhetsredovisning 2022

Sweco fortsätter att växa och stärker sin position som Europas ledande arkitektur- och teknikkonsultbolag mitt i den gröna omställningen. Det sker genom 120 000 kundprojekt, tolv förvärv och 20 000 experter, med en ökad omsättning till 24 miljarder kronor.
Visualisering av energiö i Nordsjön, som blir en av världens första i sitt slag. Sweco fungerar som teknisk konsult i projektet för den danska energimyndigheten. Foto: Danska Energimyndigheten och Sweco

Omsättningen ökade med elva procent till drygt 24 miljarder kronor, med en marginal på 9,2 procent. Den goda efterfrågan på Swecos tjänster drivs av ökade investeringar i hållbar omställning av Europas industrier, energisystem och transportinfrastruktur samt resiliens i städer och samhällen.

– I takt med att omställningen accelererar och fördjupas behövs allt mer komplexa och gränsöverskridande lösningar. Det öppnar upp för fina affärsmöjligheter som Sweco tar vara på. Tillsammans med våra kunder bidrar vi till hållbar samhällsutveckling, säger Åsa Bergman, vd och koncernchef för Sweco.

Genom tolv förvärv och offensiv rekrytering välkomnades 4 000 nya medarbetare till Sweco 2022, som idag består av fler än 20 000 ingenjörer, arkitekter och andra experter. Medarbetarnöjdheten är fortsatt hög och Sweco behåller sin position som en av branschens mest attraktiva arbetsgivare. Andelen kvinnor ökade till 35 procent (34).

Sweco bidrar till minskade utsläpp och en hållbar samhällsutveckling framför allt genom de 120 000 kundprojekt som pågår för privata och offentliga kunder. I den egna verksamheten har Sweco som mål att uppnå klimatneutralitet till år 2040, bland annat genom att halvera bolagets koldioxidutsläpp till 2030.

Sweco års- och hållbarhetsredovisning 2022 finns tillgänglig i den bifogade filen.

För mer information, vänligen kontakta:

Cecilia Strömmar, Head of Press, Sweco AB, 072-3939 903, cecilia.strommar@sweco.se

Sweco Sverige presenterar stark tillväxt, ökad effektivitet och stabilt resultat16.7.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Swecokoncernen kvartalsrapporten för det andra kvartalet 2024. För affärsområdet Sweco Sverige uppgick den organiska tillväxten till 8 procent och EBITA ökade 4 procent, justerat för kalendereffekter, båda främst drivet av högre genomsnittliga arvoden. Marknaden var stabil där den gröna omställningen och klimatanpassningar drev på efterfrågan i många segment. Bostäder och kommersiella fastigheter förblev svaga.

Sweco får uppdrag från Trafikverket värt 400 miljoner för projektering av ny järnväg på delar av Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm11.7.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sweco ska bistå Trafikverket med en rad konsulttjänster för en omfattande utbyggnad av delar av Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm. Ordervärdet för Sweco är uppskattat till cirka 400 miljoner. Uppdraget som pågår från 2024 fram till 2035 omfattar projektering inom järnväg, väg- och anläggning, byggnadskonstruktion, arkitektur, vatten och avlopp samt rådgivning inom miljö och digitala lösningar. Syftet med utbyggnaden ”Fyra spår till Uppsala” är att möta det ökade behovet av hållbar person- och godstrafik i området mellan Uppsala och Stockholm.

Ny Sweco-rapport: värmeböljor på uppemot 60 dagar kan bli verklighet inom 80 år26.6.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Klimatförändringarna påverkar Sverige snabbare än det globala genomsnittet. Antalet dagar med värmebölja stiger och 2023 hade Europa rekordmånga dagar med extrem hetta. Europa är den kontinent där värmen ökar mest, och Stockholm en av städerna med snabbast stigande temperaturer. Rekordåret 2018 uppmättes i Stockholm 25 dagar med värmebölja*. År 2100 kan rekordet öka med 150 procent, där vi riskerar närmare två månader – över 60 dagar – av värmebölja.**

Nu är klimatpositiva stadsdelar möjliga – Sweco presenterar framtidens stadsutveckling13.6.2024 08:10:00 CEST | Pressmeddelande

Swecos klimatkalkyl för Sjöstaden i Trelleborg, en ny stadsdel i det gamla hamnområdet, visar att klimatpositiva stadsdelar är möjliga. Kalkylen inkluderar byggnader och dess driftenergi, markanvändning och mobilitet för att undersöka hur nära klimatpositivitet man kan komma. Med fokus på kolsänkor i stadsmiljö, cykel- och samtransport samt förbättrade byggmetoder visar kalkylen att det är möjligt att skapa klimatpositiva stadsdelar. – Mig veterligen är det den första i sitt slag där vi modellerat en hel stadsdel, säger Gunilla Wembe, ansvarig arkitekt på Sweco Architects.