Ingen vinnare i årets avtalsrörelse
Hög inflation och besvärligt konjunkturläge har gjort detta till den svåraste avtalsrörelsen på många år. Resultatet är ett avtal med de högsta nivåerna i industriavtalet historia för företagen, men som samtidigt inte ger några reallöneökningar för medarbetarna. Ur det perspektivet ett avtal utan vinnare.
- Det visar på industriavtalets styrka att vi nått en överenskommelse under dessa svåra omständigheter. Ett tvåårigt avtal bidrar positivt till den samhällsekonomiska återhämtningen, vilket också kommer att gynna företagen och deras anställda på sikt, säger Anna Freij, förhandlingschef Grafiska Företagen
Avtalet gäller för två år, med en löneökningstakt på 4,1 procent det första året och 3,3 procent det andra året. Utöver detta innehåller avtalet en höjning av de lägsta lönerna på 1 350 kr, vilket tyvärr höjer trösklarna in på arbetsmarknaden.
- Givet det komplicerade ekonomiska läget och hur löneökningstakten ser ut i vår omvärld innebär avtalet att parterna tagit ett stort ansvar för att skapa stabilitet och förutsättningar som kommer att motverka inflationen, säger Eva Glückman, vd Grafiska Företagen
Det nya avtalet gäller från och med den 1 april 2023 till och med den 31 mars 2025.
Fakta:
- 2-årigt avtal, ej uppsägningsbart, 1 april 2023 – 31 mars 2025
- Sammanlagt avtalsvärde 7,4 procent
- År ett 4,1 procent
- År två 3,3 procent
- Inom det samlade avtalsvärdet ingår bland annat också:
- första året en höjning av avtalens lägsta lönenivå med 1 350 kr
- avsättningar till deltidspension
Industriavtalet:
Arbetsgivarna inom industrin: Teknikföretagen, Gröna arbetsgivare, Grafiska Företagen, Industriarbetsgivarna, IKEM, Livsmedelsföretagen, Trä- & Möbelföretagen och TEKO
Facken inom industrin: Unionen, IF Metall, Sveriges Ingenjörer, GS-facket och Livs
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. Våra drygt 350 medlemsföretag med 10 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället: undervisningsmaterial för våra barns lärande, valsedlar så att vi kan rösta, etiketter för säkerheten i våra bilar och medicinförpackningar för dem som är sjuka.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Svag krona är inte ett argument för högre löneökningar4.11.2024 14:02:28 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen och Gröna arbetsgivare varnar för att industrifackens krav på 4,2 procents löneökningar skadar både svensk konkurrenskraft och förutsättningarna för långsiktiga reallöneökningar. De betonar att en stabil internationell konkurrenskraft måste byggas på ökad produktivitet, inte en svag kronkurs.
Bland Drakar och Dragqueens får stort pris29.10.2024 07:14:47 CET | Pressmeddelande
Initiativet Bland Drakar och Dragqueens får den grafiska branschens stora pris på 100 000 kronor för sitt arbete med att öka ungas intresse för läsning. Genom att kombinera dragshow och sagor engagerar de barn och ungdomar, vilket stärker läslusten och bidrar till att motverka utanförskap.
Tillgång till riktiga skolböcker blir krav13.5.2024 12:05:43 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 1 juli blir det krav på att elever ska ha tillgång till fysiska böcker. Det sker genom en ändring i skollagen och har till syfte att förbättra skolresultaten i den svenska skolan. Grafiska Företagen har länge fört fram kopplingen mellan böcker och läsförståelse och ser regeringens beslut som både självklart och bra.
Den grafiska branschens utveckling hämmas av att för få utbildas3.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen ger en positiv bild av den grafiska branschen, som förväntas växa med 750 anställda de närmaste tre åren. Ett orosmoln är dock att det utbildas alldeles för få för att täcka rekryteringsbehovet, vilket medför att antalet som rekryteras utan någon formell utbildning för branschen ökar.
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum