Ingen vinnare i årets avtalsrörelse

Hög inflation och besvärligt konjunkturläge har gjort detta till den svåraste avtalsrörelsen på många år. Resultatet är ett avtal med de högsta nivåerna i industriavtalet historia för företagen, men som samtidigt inte ger några reallöneökningar för medarbetarna. Ur det perspektivet ett avtal utan vinnare.
- Det visar på industriavtalets styrka att vi nått en överenskommelse under dessa svåra omständigheter. Ett tvåårigt avtal bidrar positivt till den samhällsekonomiska återhämtningen, vilket också kommer att gynna företagen och deras anställda på sikt, säger Anna Freij, förhandlingschef Grafiska Företagen
Avtalet gäller för två år, med en löneökningstakt på 4,1 procent det första året och 3,3 procent det andra året. Utöver detta innehåller avtalet en höjning av de lägsta lönerna på 1 350 kr, vilket tyvärr höjer trösklarna in på arbetsmarknaden.
- Givet det komplicerade ekonomiska läget och hur löneökningstakten ser ut i vår omvärld innebär avtalet att parterna tagit ett stort ansvar för att skapa stabilitet och förutsättningar som kommer att motverka inflationen, säger Eva Glückman, vd Grafiska Företagen
Det nya avtalet gäller från och med den 1 april 2023 till och med den 31 mars 2025.
Fakta:
- 2-årigt avtal, ej uppsägningsbart, 1 april 2023 – 31 mars 2025
- Sammanlagt avtalsvärde 7,4 procent
- År ett 4,1 procent
- År två 3,3 procent
- Inom det samlade avtalsvärdet ingår bland annat också:
- första året en höjning av avtalens lägsta lönenivå med 1 350 kr
- avsättningar till deltidspension
Industriavtalet:
Arbetsgivarna inom industrin: Teknikföretagen, Gröna arbetsgivare, Grafiska Företagen, Industriarbetsgivarna, IKEM, Livsmedelsföretagen, Trä- & Möbelföretagen och TEKO
Facken inom industrin: Unionen, IF Metall, Sveriges Ingenjörer, GS-facket och Livs
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder

Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. Våra drygt 350 medlemsföretag med 10 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället: undervisningsmaterial för våra barns lärande, valsedlar så att vi kan rösta, etiketter för säkerheten i våra bilar och medicinförpackningar för dem som är sjuka.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Berättarministeriet prisas på Läromedlets dag8.11.2023 07:46:31 CET | Pressmeddelande
Berättarministeriet har under 12 år gjort avgörande insatser i utsatta områden för ungas läs- och skrivförmåga. Färdigheter som är grundläggande för att kunna ta till sig utbildning och bli en väl fungerande samhällsmedborgare. För detta belönas nu Berättarministeriet med Grafiska Företagens och Medieföretagens branschpris på 100 000 kr.
Positiv trend för grafiska företag har brutits14.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Konjunkturrapporten för första halvåret 2023 visar att den positiva trend som grafiska branschen varit inne i nu har brutits. Sedan toppen under 2022 har orderingången minskat och produktionsvolymen sjunkit. Det finns dock ljusglimtar som att orderingången visar tecken på återhämtning och att antalet sysselsatta i branschen hittills har hållit sig stabilt.
Politiskt motiv vinner Sveriges största affischtävling11.5.2023 14:20:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bad Energi” vinner designstudenten Simon Hennerfors, Yrgo den 22:a upplagan av PrintPower Award och belönas med 10 000 kr. Årets tema ”energi” lockade rekordmånga, 171 tävlande. PrintPower Award är en hyllning till affischen både som konstform och kommunikationsmedel.
Rekordmånga designstudenter tävlar i affischtävling27.4.2023 18:33:13 CEST | Pressmeddelande
Temat ”Energi” lockar rekordmånga tävlande till den 22:a upplagan av Sveriges största affischtävling, Print Power Award. Av 171 tävlande studenter har nu 10 finalister utsetts från Sveriges ledande konst- och designskolor. Det stora intresset kan vara ett tecken på en renässans för affischen, både som konstform och kommunikationsmedel.
Ett inte helt optimalt förslag på nytt avtal24.3.2023 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Förslaget från de opartiska ordförandena på två år och 6,5 procent är inte helt optimalt, anser Grafiska Företagen. Däremot är hemställan tillräckligt balanserad mellan parternas krav för att fungera som grund för slutförhandlingarna. Grafiska Företagen säger ja till hemställan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum