Förskolor sparar energi för klimatet

I år är det femårsjubileum för Elis Energihjältar, Lejonfastigheters projekt där förskolebarn får lära sig att spara energi och leva mer klimatsmart.
Eli och Elva

Med projektet Elis Energihjältar vill Lejonfastigheter öka kunskapen om energi och hållbarhet hos alla som vistas i våra förskolor. Barn och pedagoger får på ett lekfullt och lustfyllt sätt lära sig att små insatser kan göra stor skillnad. Det ska vara kul att spara energi!

Sedan projektet startade 2019 har vi diplomerat över 400 energihjältar på 21 förskolor i Linköpings kommun. Nu under våren pågår den femte upplagan av projektet där 4 nya förskolor deltar. Elis Energihjältar är väldigt uppskattat av både barn och pedagoger. Genom pedagogiska lekar, filmer och experiment får energihjältarna under 15 spännande veckor lära sig om energi och hur den kan sparas. Projektet är indelat i temaveckor, till exempel el, värme, vatten och avfall och för varje tema finns det nya uppdrag, aktiviteter och lektioner.

– Det är viktigt att prata om energi och hållbarhet i tidig ålder. Det kan tänkas litet att barnen släcker lampor, stänger ytterdörrar och tvättar händerna vattensmart, men det är just förhållningssättet till det vi har omkring oss som gör skillnad, säger Elin Wiklund, hållbarhetsutvecklare på Lejonfastigheter och projektledare för Elis energihjältar.

Vad är Elis Energihjältar?
Projektet Elis Energihjältar bygger på berättelsen om karaktärerna Eli och Elva. Eli har blivit inlåst i sitt hus som har slut på energi. Barnens uppdrag är att hitta och fånga energiskurkar, det vill säga energi som slösas i onödan. Till sin hjälp har de Elis bästa vän Elva som kommer på regelbundna besök på förskolorna under projektets gång. Den sparade energin kan användas till att ladda upp Elis hus, öppna dörren och rädda Eli. Barnen blir helt enkelt energihjältar!

Hyresgäster bidrar till vårt energiarbete
Som fastighetsägare har vi ett stort ansvar att minska vår klimatpåverkan och se till att våra fastigheter är så energieffektiva som möjligt. För att de ska kunna användas på bästa sätt är det viktigt att involvera våra hyresgäster, även de allra minsta. Genom Elis energihjältar får barn och pedagoger med sig värdefull kunskap som på sikt kan bidra till att hjälpa oss att nå våra klimatmål.

– Vi driver ett långsiktigt klimatarbete mot våra högt satta klimatmål och ser tydligt att våra hyresgäster kan vara med och bidra. Under projektets gång kan vi se effekten av projektets insatser i våra energimätningar på förskolorna, säger Elin Wiklund.

Eli och Elva

Lejonfastigheter AB äger, utvecklar och förvaltar samhällsfastigheter i Linköpings kommun. Med fokus på skola, omsorg, sport, kultur och andra former av samhällsservice bidrar vi till ett attraktivt Linköping där människor trivs och utvecklas – genom hela livet.​