Keystone Education Group

Keystone Education Group passerar 800MSEK i omsättning - stärker sin närvaro i Europa med förvärv av tysk studentplattform

Svenskgrundade Keystone Education Group, världens största marknadsföringskoncern för utbildningar, förvärvar tyska Studddy (tidigare TarGroup Media) i syfte att stärka sin närvaro på den europeiska marknaden. Keystone Education Group, som erbjuder sökplattformar som hjälper över 110 miljoner studenter att hitta rätt utbildning varje år, passerade 800MSEK i omsättning efter ett framgångsrikt 2022 med nära 20% vinstmarginal och 20% organisk tillväxt.
Fredrik Högemark, VD, Keystone

Studddy, lanserad 2010 som en digital studentguide för blivande studenter i Tyskland och Österrike, är marknadsledare inom studentrekrytering i regionen med totalt 12 miljoner besökare på sina sajter årligen. Genom förvärvet av Studddy stärker Keystone Education Group sitt erbjudande till tyska studenter och positionerar sig som marknadsledande för inhemsk studentrekrytering på den tyska, nordiska och brittiska marknaden.

”Vi är glada över att stärka vårt erbjudande till tyska studenter och vår närvaro på den europeiska marknaden genom att välkomna Studddy till Keystone-familjen” säger Fredrik Högemark, VD på Keystone Education Group.

”Både Studddy och Keystone jobbar mot visionen att hjälpa unga människor hitta rätt utbildning - våra medarbetare delar våra värderingar och arbetar dagligen mot det gemensamma målet. Vi ser en stark överlappning med visionen vi har på Keystone, nämligen att hjälpa blivande studenter genom sökprocessen från start till slut för att säkra att klassrummen på våra lärosäten fylls med de bäst lämpade studenterna.

”Tillsammans med Keystones globala räckvidd och genom våra europeiska rekryteringskontor kommer det nya partnerskapet inte bara stärka vår position i Europa utan också förstärka vår tjänst som leverantör av helhetslösningar där vi kan hjälpa skolor som vill rekrytera studenter inom regionen, både inhemskt och internationellt”, berättar Högemark.

Milan Klesper, Studddys grundare och VD berättar: ”Vi är väldigt nöjda med att ha hittat en partner som Keystone - deras historia är väldigt lik vår. Vi har båda gått från att vara en studentportal till ett multinationellt företag fokuserade på att årligen hjälpa miljontals unga hitta rätt utbildning.

”Tack vare Keystones globala nätverk kan vi nu tillgängliggöra ännu fler studiemöjligheter för blivande studenter – oavsett om det handlar om att studera i Tyskland och Österrike, utomlands eller via ett sportstipendium vid ett amerikanskt universitet.

För våra kunder – våra partneruniversitet och andra utbildningsanordnare – betyder detta att vi kan erbjuda ytterligare stöd så att de kan nå potentiella studenter oavsett var dessa kan finnas”.

Den tyska marknaden för högre utbildning omfattar över 3 miljoner studenter, inklusive 350 000 internationella studenter.

Tidigare har man bland annat förvärvat brittiska UniQuest och FindAUniversity samt SONOR och Blueberry.

Fredrik Högemark, VD, Keystone

Keystone Education Group
Karlavägen 104

08 509 106 00https://www.keg.com/

Om Keystone Education Group

Keystone Education Group (Keystone) grundades 2001 med en ambitiös vision: ”Att hjälpa alla i hela världen att hitta rätt utbildning”. Efter 20 år av lönsam tillväxt är Keystone marknadsledande i att marknadsföra utbildningar och driver världens största sökplattformar för eftergymnasial utbildning och kompetensutveckling. Tillsammans med 6 000 utbildningsanordnare i 40 länder hjälper Keystone årligen 110 miljoner studenter hitta rätt utbildning. Bland Keystones webbplatser ingår bl.a studentum.se, utbildning.se och educations.com. Keystone Education Group största ägare är grundarna, Verdane, ett europeiskt riskkapitalbolag som investerar med fokus på digitalisering och den gröna omställningen samt Viking venture.

Om Studddy

Studddy (tidigare TarGroup Media) grundades 2010 och driver över 30 utbildningsplattformar i Tyskland och Österrike. Sökplattformarna hjälper årligen 12 miljoner studieintresserade att hitta rätt utbildning, program, kurs eller möjligheter till kompetensutveckling. För universitet, vidareutbildningsanordnare och företag utgör Studddy en viktig marknadsföringskanal för att nå ut till, och rekrytera sin målgrupp. I Tyskland har Studddy samarbete med över 95 procent av de privata universiteten.

Följ Keystone Education Group

Senaste pressmeddelandena från Keystone Education Group