Västeråsutbildning ska framtidssäkra Mälardalens industri- och logistikkompetens

Sverige är ett exportberoende land och exportvärdet uppgår till 45 procent av BNP. Västerås har landets näst högsta exportvärde per capita. Samtidigt hopar sig orosmolnen bland många av Västmanlands logistikparker och industriföretag – det är svårt att hitta teknisk personal. Utmaningen i att hitta rätt kompetens riskerar att göra företagen mindre konkurrenskraftiga. För att minska kompetensbristen satsar utbildnings-, matchnings-, och bemanningsföretaget Lernia på utbildningen till automationstekniker. Nu öppnar ansökan till den två år långa yrkeshögskoleutbildningen som ger goda jobbchanser.

Mälardalen är både en hubb för produktion och logistik. Industriföretagen har digitaliserats och i samband med e-handelns framfart har nya automatiserade lager byggts. Satsningarna har skapat en stor efterfrågan på teknisk kompetens. Utbildnings-, matchnings-, och bemanningsbolaget Lernia satsar därför, tillsammans med det lokala näringslivet, på utbildningen i automationsteknik som ska ge företagen nyckelkompetens för morgondagens avancerade lager och industrier. Spetsutbildningen kommer ge studenterna förutsättningar för jobb på bland annat storföretagen ABB och Bombardier.

– Den globala konkurrensen är stenhård. Behovet av tekniskt utbildad kompetens är massiv – och det är därför vi tillsammans med näringslivet startar den här utbildningen, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef på Lernia Yrkeshögskola.

Behoven av teknisk kompetens har accelererats i samband med den ökade automatiseringen och gröna omvandlingen som genomsyrar både logistik- och industriföretag. Att lyckas med kompetensförsörjningen är helt avgörande för svensk konkurrenskraft mot andra länder, men även näringslivets förmåga att minska klimatavtrycket.

– Den här yrkesrollen är nog den mest eftertraktade inom nuvarande industri. Företagen slåss om samma personal vilket inte är en hållbar utveckling. Jag har varit med om att man tvingats säga nej till nya uppdrag på grund av personalbristen. Om bara fler kände till vad jobbet innebar tror jag fler skulle bli lockade av möjligheterna, säger Mattias Ericsson på företaget Quant.

Ansökningen till utbildningen är öppen till och med den 15 maj. Automationstekniker – drift och underhåll av digitala produktionssystem är tvåårig och bedrivs på distans med sju fysiska träffar i Västerås.

801 29 Gävle

Om Lernia
Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens arbetsmarknad. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i över 100 år och bemannat den svenska industrin i 25 år. Lernia omsatte 3,3 miljarder kronor 2022 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 19 900 personer och förmedlade 11 500 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.

Lernia stärker erbjudandet, förvärvar relocationföretaget Terminal 510.11.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Lernia har bemannat den svenska industrin i 25 år. Under de dryga två decennierna har den globala konkurrensen hårdnat allt mer. För att svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga är medarbetare med rätt kompetens en helt avgörande fråga. Samtidigt larmar sju av tio svenska företag som försökt rekrytera om svårigheter med att lyckas. Parallellt med utbildning, bemanning, matchning och internationell rekrytering kan Lernia nu erbjuda relocation- och arbetstillståndstjänster.

Fler än var tionde stockholmare är orolig över att förlora jobbet på grund av AI2.11.2023 08:35:34 CET | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Ingen annanstans i Sverige används AI av så många som i Stockholm, samtidigt skapar den nya tekniken oro över att man ska bli av med jobbet. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5000 svenskar.