Teknisk spetsutbildning ska framtidssäkra kompetensen i Trollhättan

Sverige är ett exportberoende land och exportvärdet uppgår till 45 procent av BNP. Hela 70 procent av allt som exporteras är tillverkade produkter som görs eller förädlas i Sverige, enligt SCB. Trollhättan har en lång och stolt tradition som nav för den svenska fordonstillverkningen. Samtidigt hopar sig orosmolnen bland många av de tillverkande företagen – jobben kan hamna utomlands när företagen inte hittar rätt kompetens. Både digitaliseringen och den gröna omställningen av industrin ställer helt nya krav. Nu öppnar utbildnings-, matchnings-, och bemanningsföretaget Lernia ansökan till produktionstekniker i Trollhättan.

Svenska industriföretag har länge larmat om utmaningar att hitta teknisk kompetens. Behoven har accelererats i samband med den gröna omställningen som innebär ett nytt paradigmskifte inom all produktion. Att lyckas med kompetensförsörjningen är helt avgörande för svensk konkurrenskraft mot andra länder, men även landets förmåga fortsätta gå i bräschen för klimatsmarta innovationer. Många företag i Västra Götaland efterlyser särskilt yrkesrollen produktionstekniker, en kompetens som handlar om att effektivisera produktionen. Lernia Yrkeshögskola har därför krokat arm med västgötaföretagen och tagit fram den tvååriga utbildningen för att lösa kompetensförsörjningen.

– Den globala konkurrensen är stenhård. Behovet av tekniskt utbildad kompetens inom industrin är massiv – och det är därför vi tillsammans med näringslivet startar den här utbildningen, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef på Lernia Yrkeshögskola.

Yrkeshögskoleutbildningen Certifierad Produktionsteknikerger teknisk nyckelkompetens där man lär sig automatisera, felsöka och optimera produktionen. Efter utbildningen kan man exempelvis jobba på GKN Aerospace, NEVS eller Volvo.

– Utbildningen var en dörröppnare till ett riktigt spännande jobb. Jag tror behovet bara kommer öka när fler företag väljer att flytta hem produktionen på grund av den turbulenta omvärlden, säger Patrik Lindgren som gick klart utbildningen i fjol och nu jobbar på rymdavdelningen på GKN Aerospace.

Ansökningen till utbildningen är öppen mellan 15 februari och 15 maj.

Certifierad Produktionstekniker är en ettårig utbildning som sker på distans med sex fysiska platsträffar i Trollhättan.

801 29 Gävle

Om Lernia
Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens arbetsmarknad. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i över 100 år och bemannat den svenska industrin i 25 år. Lernia omsatte 3,3 miljarder kronor 2022 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 19 900 personer och förmedlade 11 500 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.

Lernia stärker erbjudandet, förvärvar relocationföretaget Terminal 510.11.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Lernia har bemannat den svenska industrin i 25 år. Under de dryga två decennierna har den globala konkurrensen hårdnat allt mer. För att svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga är medarbetare med rätt kompetens en helt avgörande fråga. Samtidigt larmar sju av tio svenska företag som försökt rekrytera om svårigheter med att lyckas. Parallellt med utbildning, bemanning, matchning och internationell rekrytering kan Lernia nu erbjuda relocation- och arbetstillståndstjänster.

Fler än var tionde stockholmare är orolig över att förlora jobbet på grund av AI2.11.2023 08:35:34 CET | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Ingen annanstans i Sverige används AI av så många som i Stockholm, samtidigt skapar den nya tekniken oro över att man ska bli av med jobbet. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5000 svenskar.