Piteåutbildning ska öka kompetensen för ventilationsoptimering – kan spara 11 miljoner ton CO2

Norra Sverige går i bräschen för den gröna omställningen. För att ro klimatmålen i hamn krävs en injektion av kompetenta medarbetare som med teknikens hjälp förbättrar och effektiviserar vårt resursanvändande. Ett viktigt yrke är ventilationsingenjör, där en stor del av kompetensen handlar om energieffektivisering. För att möta näringslivets stora efterfrågan på yrket startar utbildnings-, matchnings-, och bemanningsaktören Lernia till hösten en yrkeshögskoleutbildning för att utbilda fler ventilationsingenjörer med bas i Piteå.

Ventilationsoptimering kan resultera i att 11 miljoner ton koldioxid sparas på EU-nivå, vilket motsvarar energianvändningen i åtta miljoner hem, visar en rapport från Svensk Ventilation.

Samtidigt råder det brist på yrkeskunniga personer, något som är särskilt allvarligt i nordligaste Sverige som står inför en massiv byggboom. Grannkommunen Skellefteå räknar exempelvis med att gå från dagens 74 000 invånare till 100 000 till 2040. För varje nytt hus krävs kompetenta ventilationsingenjörer för att skapa energieffektiv luftkvalitet. Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen PV-företagen har två av tre av deras medlemsföretag behov av att rekrytera ventilationsingenjörer. Med start i höst erbjuder därför Lernia yrkeshögskoleutbildningen ventilationsingenjöri Piteå.

- Miljövänliga företagssatsningar har resulterat i ökad efterfrågan på ny kompetens inom flera branscher, ventilationsteknik är en av dem. Den som går utbildningen får möjligheten att vara med och förbättra framtidens ventilationssystem och minska utsläppen av växthusgaser, säger Ulla Gustafsson verksamhetschef på Lernia Yrkeshögskola.

Bland Sveriges miljömål kan man se att energieffektivisering och klimatsmarta lösningar står högt på dagordningen. Även Piteå har ambitiösa mål – man ska sträva efter en hållbar energianvändning samt bli en fossiloberoende kommun. Den här omställningen skapar efterfrågan på ny yrkeskunskap, till exempel ventilationsingenjör som bidrar till dessa mål då yrket är direkt riktat mot energieffektivisering.

Den tvååriga yrkeshögskoleutbildningen ger studenterna kompetenser inom bland annat ventilationsteknik, energioptimering och energieffektivitet med miljöhänsyn. Utbildningen har en tydlig koppling till specifika yrkesroller då den är skräddarsydd efter den kompetens som marknaden efterfrågar.

- Det roligaste är att analysera ritningar och träffa folk. Jag kan verkligen rekommendera utbildningen. Att den går på distans är ett klart plus, så man hinner med fler saker i vardagen, säger Louise Sommansson som läser andra terminen på utbildningen.

Ansökan till ventilationsingenjör är öppen till den 15 maj.

801 29 Gävle

Om Lernia
Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens arbetsmarknad. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i över 100 år och bemannat den svenska industrin i 25 år. Lernia omsatte 3,3 miljarder kronor 2022 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 19 900 personer och förmedlade 11 500 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.

Lernia stärker erbjudandet, förvärvar relocationföretaget Terminal 510.11.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Lernia har bemannat den svenska industrin i 25 år. Under de dryga två decennierna har den globala konkurrensen hårdnat allt mer. För att svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga är medarbetare med rätt kompetens en helt avgörande fråga. Samtidigt larmar sju av tio svenska företag som försökt rekrytera om svårigheter med att lyckas. Parallellt med utbildning, bemanning, matchning och internationell rekrytering kan Lernia nu erbjuda relocation- och arbetstillståndstjänster.

Fler än var tionde stockholmare är orolig över att förlora jobbet på grund av AI2.11.2023 08:35:34 CET | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Ingen annanstans i Sverige används AI av så många som i Stockholm, samtidigt skapar den nya tekniken oro över att man ska bli av med jobbet. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5000 svenskar.