Oberoende miljömärkning trumfar gröna löv

Att kunna välja mer hållbara leveransalternativ är viktigt för många konsumenter – det uppger 4 av 10 av tillfrågade svenska konsumenter. Lika många tycker det är viktigt att online-butiken har utförlig information om miljömärkningar och hållbarhetsarbete på sin hemsida. Men det finns en väsentlig skillnad i tilliten till hållbarhetsmärkningar, utfärdade av oberoende organisationer jämfört med att märka transporten med hållbarhetsrelaterade ikoner eller uttryck som klimatsmart till exempel. 64 % av de svenska konsumenterna litar mer på leveranser med hållbarhetsmärkningar som utfärdas av oberoende organisationer. Undersökningen visar att tilliten är låg,43 %, till hållbarhetsrelaterade ikoner, gröna löv till exempel utan koppling till befintlig märkning.
– Med miljömärkning i check-outen förenklas de komplexa valen för konsumenter så att de också kan bidra till den omställning av transportsektorn som är nödvändig. Det är bråttom att uppnå såväl nationella som globala klimat- och miljömål, säger Sara Bergman, projektledare på Nordisk Miljömärkning.
Nordisk Miljömärkning har utvecklat Svanenmärkning för ett helt nytt område: e-handelstransporter. Kriterierna har efter remiss fastställts av den oberoende nordiska miljömärkningsnämnden och transport- och logistikföretag kan nu ansöka om att Svanenmärka sitt nätverk av e-handelstransport. Om företaget uppfyller kraven blir deras leveransval Svanenmärkta. Syftet är att vägleda konsumenter till mer hållbara val av e-handelsleverans i check- outen.
Kriterierna tar ett samlat grepp om klimat, energieffektivitet men även arbetsvillkor. Sociala frågor rankas högt bland konsumenterna, då det har uppmärksammats brister i arbetsvillkor inom transportbranschen. Genom en god dialog med transportarbetarförbunden har arbetsrättsliga krav tagits fram. Kraven har anpassats efter de nordiska länderna, eftersom förhållandena i länderna skiljer sig åt.
Miljömärkning i check-outen är ett effektivt sätt att hjälpa konsumenter till mer hållbara val av leverans, konstaterar myndigheten Trafikanalys i sin rapport till regeringen. Men det är problematiskt med företagens egna miljöpåståenden och Trafikanalys lyfter Svanens märkning för e-leveranser som ett bra initiativ.
Engagemanget från både transportörer, logistikoperatörer och e-handelsbranschen har varit stort. Inom ramen för Energimyndighetens forum för märkning av gods- och e-handelstransporter har olika aktörer kunnat mötas vilket har varit mycket värdefullt i utvecklingen av kriterierna.
– Många transportföretag arbetar idag offensivt med att minska sina klimatutsläpp. De har länge efterfrågat ett trovärdigt sätt att kommunicera sitt arbete. Med Svanenmärkningen får de en robust märkning som 95 % av de nordiska konsumenterna känner igen. Det blir spännande att se vilka e-handlare som kommer att gå i täten för att erbjuda Svanenmärkt leverans och vilka transportföretag som blir först med att klara kraven, säger Sara Bergman, projektledare på Nordisk Miljömärkning.
Faktaruta: Klimat, energieffektivitet och arbetsvillkor i Svanens krav:
- Minskar klimatpåverkan i transportnätverket.
- Stimulerar fossilfria hemleveranser.
- Ökar energieffektiviteten.
- Fastställer en god initial nivå på fordonsflottan, som höjs successivt genom investeringar i el, vätgas- och biogasfordon.
- Fokuserar på förnybara och mer hållbara drivmedel (ingen palmolja eller PFAD), vars andel stegvis ökar.
- Främjar anställningsvillkor i enlighet med kollektivavtal eller motsvarande.
- Ger ekonomiska incitament för minskad luft i e-handelsförpackningar.
Vem kan Svanenmärka? Nordiska transport- och logistikföretag kan ansöka om att bli licensinnehavare. Efter godkänd licensieringsprocess kan de erbjuda e-handelsföretag en Svanenmärkt e-handelstransport. I check-outen kan konsumenter välja ett Svanenmärkt leveransalternativ.
Projektet är en del av Nordiska ministerrådets initiativ ”Hållbar livsstil”, som ska göra det lättare för nordiska medborgare att göra hållbara val i vardagen.
Källor:
Handels utredningsinstitut HUI, genomförde en studie med 2 000 nordiska konsumenter samt referensgrupper med såväl konsumenter och e-handelsföretag på uppdrag av Nordisk miljömärkning (2022). Läs mer om studien här Svenska konsumenter litar mer på oberoende märkning - svanen.se
Läs mer i kriterier och FAQ E-handelstransporter 111 (svanen.se)
Trafikanalys 2022 Hållbara leveransval Hållbara leveransval i e-handeln (trafa.se)
För mer information: Sara Bergman, projektledare på Nordisk Miljömärkning, sara.bergman@svanen.se, +46 76 948 64 58.
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder


Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Grönt ljus för Svanenmärkta menskoppar20.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svanens uppdaterade krav för hygienprodukter gör det möjligt att för första gången Svanenmärka menskoppar.
Inbjudan till direktsändning: Hur kan EU Ecolabel driva en mer hållbar upphandling?4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vill du få koll på vad som är på gång i EU, inspireras av de som går i bräschen och få praktiska tips? Då ska du inte missa EU-kommissionenswebbinarium den 10 oktober om hur EU:s officiella miljömärkning kan medverka till fler gröna offentliga affärer
Ny rapport: Stora miljövinster med miljömärkt i offentliga inköp28.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rapport visar hur den offentliga upphandlingen kan minska utsläppen av växthusgaser, bidra till en mer cirkulär ekonomi och begränsa användningen av farliga kemikalier.
Miljö och klimat rankar högt bland svenska konsumenter12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nya siffror visar att miljö- och klimatförändringar fortfarande hör till de tre områden som svenskar anser är de största utmaningarna i dag. Det finns en vilja till att förändra sin livsstil till att leva mer hållbart. Det visar Nordic Consumer Survey 2025, som har samlat åsikter från de nordiska länderna.
Första Svanenmärkta eventet: Nordic Tourism Conference i Stockholm5.6.2025 12:40:00 CEST | Pressmeddelande
Svanen var på plats i Kulturhuset i Stockholm när det första Svanenmärkta eventet i Norden gick av stapeln.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
