Nu kan även bolag som omfattas av ESEF lämna in årsredovisningen digitalt

För att bolag som omfattas av ESEF-rapporteringen ska kunna lämna in sin årsredovisning digitalt krävs en programvara och den första programvaruleverantören har nu anslutit sig och därmed gjort den digitala inlämningen möjlig.
– Det har gått bra och fler har nu anslutit sig och vi är glada över det höga intresset, säger Nina Brede, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket.
Enkelt, säkert och effektivt
Vad är skillnaden på att skicka in årsredovisningen per post eller digitalt till Bolagsverket?
– Det är enkelt, säkert och du får kvittens omedelbart att du har lämnat in den digitalt. Den digitala lösningen gör processen både mer flexibel och effektiv och några företag har redan använt denna möjlighet vilket är mycket glädjande, säger Nina Brede.
Varför har den här möjligheten inte funnits tidigare?
– Anledningen är att vi har inväntat ESEF-taxonomierna från European Securities and Markets Authority (ESMA) för att hitta en lösning som passar svenska börsnoterade bolag som omfattas av ESEF-rapporteringen, säger Nina Brede.
- För oss är det viktigt att skapa förutsättningar för fler att lämna in årsredovisningen digitalt. Vi började 2018 och har sedan dess gjort det möjligt för de som omfattas av K2- och K3-rapporteringen och nu är vi redo för ESEF, berättar Nina.
Hur ska de som omfattas av ESEF-rapportering skicka in sin årsredovisning digitalt?
- Kontakta programvaruleverantören som hjälpt er att skicka in filen till finansinspektionen.
- Meddela dem att ni önskar skicka in er årsredovisning digitalt till Bolagsverket.
- Ni får då det stöd ni behöver och får direkt en kvittens när årsredovisningen är registrerad hos Bolagsverket.
Ökad samhällsnytta och fler affärsmöjligheter
– Vår vision är ett näringsliv där företagsinformation flödar fritt och skapar värde för samhället. Genom att möjliggöra för fler företag att lämna in sin årsredovisning digital får vi in mer taggad data som sedan skapar en ökad nytta för näringslivet och fler affärsmöjligheter, avslutar Nina Brede.
Nyckelord
Kontakter
Nina BredeVerksamhetsutvecklare Företagsavdelningen
Tel:070-653 59 66nina.brede@bolagsverket.seAndreas EinarssonKommunikationschef
Tel:070-657 75 26andreas.einarsson@bolagsverket.sePresstjänstPresstjänsten finns tillgänglig för dig som journalist vardagar kl. 8–16.
Tel:060-18 40 10press@bolagsverket.seBilder

Länkar
Om
Bolagsverket ska skapa förutsättningar för ett näringsliv där man kan lita på varandra. Kärnan i vårt uppdrag är att kvalitetssäkra och tillhandahålla företagsinformation, som skapar värde för samhället.
Pressbilder
Följ Bolagsverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bolagsverket
Bolagsverket får 17 miljoner för utvecklingen av digitala identitetsplånböcker – driver arbetet i Europa10.2.2025 14:02:23 CET | Pressmeddelande
Regeringen avsätter 17 miljoner kronor i budgetpropositionen för 2025 till Bolagsverket för att införa digitala identitetsplånböcker för juridiska personer. Samtidigt leder Bolagsverket, tillsammans med nederländska myndigheter, en fortsättning på EU:s storskaliga pilotprojekt för digitala identitetsplånböcker.
Avgiftsfri data när Bolagsverket och SCB lanserar värdefulla datamängder3.2.2025 10:27:15 CET | Pressmeddelande
Idag lanseras Bolagsverkets och Statistikmyndigheten SCB:s värdefulla datamängder om företag och företagande. Värdefulla datamängder är data som EU har beslutat ska erbjudas avgiftsfritt eftersom dessa kan bidra till innovation, skapa nya och förbättrade tjänster samt öka transparensen i samhället. – Bolagsverket kommer nu att tillgängliggöra information om företag och organisationer som både finns i våra och i SCB:s register helt avgiftsfritt. Då denna information blir tillgänglig för fler får vi en ökad transparens, kontroll och effektivitet i både samhället och näringslivet, vilket bidrar till ett tryggare och enklare företagande, säger Sara Söderholm, chef på samverkans- och informationsförsörjningsavdelningen.
Bolagsverket intensifierar arbetet mot ekonomisk brottslighet27.1.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Bolagsverket presenterar nu 24 åtgärder för att förhindra bedrägerier och stärka kampen mot ekonomisk brottslighet. – De negativa effekterna av att företag används som brottsverktyg är allvarliga, både för samhället och näringslivet. Bolagsverket är en viktig aktör i det sammanhanget och vårt grundläggande bidrag är kvaliteten i vår registerinformation, det vill säga företagsinformationen i våra register ska vara korrekta och spegla verkliga förhållanden. För att uppnå detta krävs möjlighet att dela information mellan oss myndigheter och effektiva åtgärder när vi identifierar avvikelser, säger Bolagsverkets generaldirektör Inga Otmalm.
Aktuell information rörande per capsulam (skrivbordsstämma)23.1.2025 15:08:18 CET | Pressmeddelande
Bolagsverket har i handläggningen av ärenden identifierat hinder mot registrering av beslut fattade vid så kallade skrivbordsstämmor i vissa fall. – Som ett led i arbetet med att motverka att företag används som brottsverktyg och för att säkerställa att uppgifterna i våra register är korrekta, utökar Bolagsverket nu kontrollerna i ärendehandläggningen, säger Bolagsverkets rättschef Maria Monthure.
Inbjudan till pressträff: Bolagsverket intensifierar arbetet mot ekonomisk brottslighet22.1.2025 13:38:56 CET | Pressinbjudan
Måndagen den 27 januari kl. 11 bjuder generaldirektör Inga Otmalm in till pressträff tillsammans med Therese Frennberg, avdelningschef för den brottsförebyggande avdelningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum