Svea Bank AB (publ)

Svea Bank överklagar till Högsta domstolen

Dela
Konsumentombudsmannen inledde under år 2020 ett pilotmål mot Svea i syfte att förbjuda debitering av förseningsavgifter vid konsumentkrediter. Sådana avgifter har tillämpats av svenska konsumentkreditföretag i flera decennier.

Konsumentverket har genom Konsumentombudsmannen (KO) inledningsvis stämt Svea vid Patent- och marknadsdomstolen (motsvarande tingsrätt) för att bolaget tar ut en förseningsavgift av konsumenter vid försenad eller utebliven betalning. KO anser att avgiften inte kan tas ut enligt reglerna i inkassokostnadslagen. Svea är av motsatt uppfattning.

Patent- och marknadsdomstolen gick i sin dom förra våren på KO:s linje. Svea överklagade den till Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD).

Överdomstolen meddelade i torsdag sin dom. En oenig domstol (2 ledamöter mot och 2 för)  fastställde Patent- och marknadsdomstolens dom. I domslutet ges Svea dock rätt att begära prövningstillstånd till Högsta domstolen. Att PMÖD ger en sådan möjlighet i en av sina domar är högst ovanligt.

Branschorganisationerna Svensk Inkasso och Finansbolagens Förening är av uppfattningen att detta är en tillåten avgift. Målet är av högsta juridiska och praktiska intresse. Juridiskt då det innefattar bland annat hur lagtolkning ska göras när en hel bransch tillämpat en viss villkorstyp under lång tid, men omvärldens syn på skuldsättning och kredittagares kostnader förändrats över tiden. Praktiskt då målet kommer att bli styrande för svenska konsumentkreditföretags möjligheter att debitera förseningsavgifter.

Svea har nu beslutat att överklaga domen till Högsta domstolen. Skälen till det är PMÖD:s oenighet i sitt utslag och de skiljaktiga domarnas utvecklade motivering vilken är i linje med den uppfattning Svea har.

- Svea reagerar även över att den förseningsavgift som under flera decennier av hela branschen tagits ut av de som gjort betalning efter förfallodagen nu förbjuds utan myndigheter och domstolars reagerande mot den under alla år och att det sker utan att lagen förändrats. Branschen och konsumenter måste få denna fråga slutligt prövad av högsta instans, säger Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Bank.

Kontakter

Bilder

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande

Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.

2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye