Svea Bank överklagar till Högsta domstolen
Konsumentverket har genom Konsumentombudsmannen (KO) inledningsvis stämt Svea vid Patent- och marknadsdomstolen (motsvarande tingsrätt) för att bolaget tar ut en förseningsavgift av konsumenter vid försenad eller utebliven betalning. KO anser att avgiften inte kan tas ut enligt reglerna i inkassokostnadslagen. Svea är av motsatt uppfattning.
Patent- och marknadsdomstolen gick i sin dom förra våren på KO:s linje. Svea överklagade den till Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD).
Överdomstolen meddelade i torsdag sin dom. En oenig domstol (2 ledamöter mot och 2 för) fastställde Patent- och marknadsdomstolens dom. I domslutet ges Svea dock rätt att begära prövningstillstånd till Högsta domstolen. Att PMÖD ger en sådan möjlighet i en av sina domar är högst ovanligt.
Branschorganisationerna Svensk Inkasso och Finansbolagens Förening är av uppfattningen att detta är en tillåten avgift. Målet är av högsta juridiska och praktiska intresse. Juridiskt då det innefattar bland annat hur lagtolkning ska göras när en hel bransch tillämpat en viss villkorstyp under lång tid, men omvärldens syn på skuldsättning och kredittagares kostnader förändrats över tiden. Praktiskt då målet kommer att bli styrande för svenska konsumentkreditföretags möjligheter att debitera förseningsavgifter.
Svea har nu beslutat att överklaga domen till Högsta domstolen. Skälen till det är PMÖD:s oenighet i sitt utslag och de skiljaktiga domarnas utvecklade motivering vilken är i linje med den uppfattning Svea har.
- Svea reagerar även över att den förseningsavgift som under flera decennier av hela branschen tagits ut av de som gjort betalning efter förfallodagen nu förbjuds utan myndigheter och domstolars reagerande mot den under alla år och att det sker utan att lagen förändrats. Branschen och konsumenter måste få denna fråga slutligt prövad av högsta instans, säger Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Bank.
Kontakter
Mats IhdBolagsjurist
Tel:08-735 90 00mats.ihd@svea.comBilder
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum